PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS POWTOON PADA MATERI MENGUBAH BENTUK ENERGI KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Siti Mardiyah Universitas PGRI Palembang
  • Rohana Universitas PGRI Palembang
  • Aldora Pratama Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18614

Keywords:

Learning Videos, Powtoon, Changing the Form of Energy

Abstract

This research aims to develop a Powtoon-based learning video on the material of changing the form of energy in grade IV elementary school that is valid, practical and effective. This type of research is Research and Development (R&D) with the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) model. The subject of this study is a fourth grade student of SD Negeri 93 Palembang. The data collection techniques used are questionnaires, tests, and documentation. The data analysis techniques used are validity analysis, practicality analysis, and effectiveness analysis. The validity of this learning video was obtained through the validation process of 3 competent validators consisting of media, language, and material with an average validity score of 90.12% in the very valid category, the practicality of the learning video with small groups in grade IV students obtained a practicality score of 92.73% in the very practical category, the effectiveness of the learning video was obtained from the learning outcomes of students with an average score of 85.62% in the very effective category. Thus, it can be concluded that the learning videos developed meet the requirements of being very valid, practical, and effective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angga, Abidin, Y., & Iskandar, S. (2022). Penerapan Pendidikan Karakter Model Pembelajaran Berbasis Keterampilam Abad - 21. Jurnal Basicedu, VI(1), 1046-1054. doi:https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2084.

Anbar, F., & Prima, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Berbasis Hots pada Pembelajaran IPA Materi Cuaca Kelas 3 di Sekolah Dasar. Jurnal Ideas, Pendidikan, Sosial dan Budaya, 8(4), 1607 -1616.

Arnold. R. B. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon pada Mata Pelajaran Pelayanan Penjualan di SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Tata Niaga, VI(3), 145 - 150. doi:https://doi.org/10.26740/jptn.v6n3.p%25p.

Aulia, S., & Arita, M. (2023). Pengembangan media interaktif video animasi berbasis powtoon materi bagian tubuh hewan beserta fungsinya pada pembelajaran ipa kelas iv sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(6), 811- 818.

Fitria, I., Istiana, R., & Mulyawati, Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Materi Tema 8 Lingkungan Sahabat Kita Subtema 2 Perubahan Lingkungan Pembelajaran 3. Jurnal Sains dan Teknologi, 5(2), 539.

Garsinia, D., Kusumawati , R., & Wahyuni, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Menggunakan Software Powtoon pada Materi SPLDV. Jurnal Riset Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Matematika, 3(2), 44-51.

Huda, I. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) terhadap kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2(1), 121 - 125. doi:https://doi.org/10.31004/jpdk.v2i1.622.

Neolaka, A., & Neolakan, A. (2017). Landasan Pendidikan, Dasar Pengendalian Diri Sendiri Menuju Perubahan Hidup. Depok: Kencana.

Nurhalita, N., & Hudaidah. (2021). Relevansi Pemikiran Pendidikan Ki Hajar Dewantara pada Abad ke-21. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 298-303. doi:https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.299.

Putu, S., & Ni Nyoman, G. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Berbasis Problem Based Learning padaMateri Ekosistem Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(2), 288 - 298.

Simanjutak, C., Oktavia, M., & Pratama, A. (2022). Pengembangan Media Pop Up Book Tema 5 (Cuaca) kelas III di SD N 32 Talang Kelapa. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5), 5951 - 5959. doi:https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.7633.

Suharti, S., Daryono, D., & Abbasiah, A. (2022). Media interaktif dan Power Point terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Anatomi Fisiologi Mahasiswa. Jurnal Keperawatan Silampari, V(2), 796 - 803. doi:https://doi.org/10.31539/jks.v5i2.3466.

Sugiyono, (2019). Metode Peneltian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2019). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Usman, Basyiruddin, & Asnawir. (2020). Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputan Pers.

Downloads

Published

2024-09-16

Most read articles by the same author(s)