PENGEMBANGAN MEDIA POWERPOINT INTERAKTIF BERBASIS SAINTIFIK APPROACH PADA MATERI SIKLUS HIDUP MAKHLUK HIDUP KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nyoman Ardiana PGRI
  • Rohana Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas PGRI Palembang
  • Treny Hera Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9419

Keywords:

Development, Interactive Powerpoint, Scientific Approach.

Abstract

This study aims to develop interactive powerpoint learning media based on a scientific approach on the material life cycle of living things for class IV elementary school that is valid, practical and effective. This study used the Research and Development method using the ADDIE model (analysis, design, development, implementation, evaluation). The subjects in this study were fourth grade students at SD Negeri 01 Kelirejo. Data collection techniques used are questionnaires, documentation and tests. The data analysis technique used is validity analysis, practicality analysis, and effectiveness analysis. Based on the results of the validity research according to the three validators, they obtained a score of 93.99% with very valid criteria, based on the response questionnaire the students obtained an average score of 90.4% with very practical criteria, and the test results of the students obtained a score of 91.66% included in the very good criteria. Based on these results, it shows that interactive powerpoint media products based on a scientific approach are appropriate for use in learning science in class IV SD. Keywords: Development, Interactive Powerpoint, Scientific Approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almira. (2022). Ragam Analisis Penelitian (Sastra, Riset dan Pengembangan). Madura: IAIN Madura Pres.

Anggraeni, (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Interaktif Melalui Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran IPA Kelas V”. Jurnal Pancar, 5(2), 145-153.

Batubara, S. M. (2023). Media Pembelajaran Komprehensif. Semarang: Cv Graha Edu Semarang.

Hasan, (2021). Media Pembelajaran. Klaten. Jawa Tengah: Tahta Media Group.

Haudi. (2020). Dasar-Dasar Pendidikan. Sumatera Barat: Penerbit Insan Cendikia Mandiri.

Hera, T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Magic Box Pada Mata Pelajaran Matematika di SD 17 Rantau Bayur. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 765-772.

Irawan. (2022). Konsep Media dan Teknologi Pembelajaran. Jawa Tengah: Cv. Media Aksara.

Lestari, T. (2020). Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish.

Manuaba. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VI SD”. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 5(1), 76-83.

Marjuki. (2020). Model Pembelajaran Paikem Berbasis Pendekatan Saintfik. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya.

Mustika, (2022). Model-Model Pembelajaran IPA SD dan Aplikasinya. Sumatera Barat: Mitra Cendekia Media.

Nafisah, W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif pada Materi Gaya dan Gerak di Kelas Iv SDN Tanjung Jati 1. Research Journal. 9(1), 135-150.

Nurfadhilah. (2021). Media Pembelajaran. Jawa Barat: Penerbit Cv Jejak.

Reinita. (2022). Pengembangan Media Powerpoint Interaktif Menggunakan Model PBL pada Pembelajaran Tematik di SD. Jurnal Pendidikan Dasar. 10(2), 192-201.

Rezkita, P. D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Powerpoint Interaktif Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Gondomelayu. Jurnal Pendidan. 5(3), 684-693.

Saputra, H. D. (2022). Pengembangan Media Powerpoint Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 6 (2), 1080-1089.

Saputri. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Berbasis Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran IPA Siswa Kelas IV MI PGRI Iman Bonjol. Universitas Malang.

Srimarsono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Mind Maping Tema Cuaca Kelas III Sekolah Dasar. 4 (2), 216.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitattif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Susanto. (2019). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Group.

Theresia, R. A. (2023). Pengembangan Media Vidio Blok (Vlog) berbasis Kearifan Lokal Materi Kegunaan dan Siklus Air pada Siswa Kelas V SD. Jurnal Edukasi Matematika dan sains, 11(1), 191-204.

Zuryanty. (2020). Pembelajaran Stem di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish.

Zebua, H. (2022). Pengembangan Media Powerpoint Berbasis Penemuan Dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMP Negeri 2 Gunungsitoli. Formosa Journal of Applied Scienes, 1(4), 573-584.

Downloads

Published

2023-08-06