PENGARUH MODEL TALKING STICK BERBANTUAN MEDIA TIGA DIMENSI TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA KELAS III SD NEGERI 3 SIRAH PULAU PADANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8772Keywords:
Keywords: Talking Stick Model, Three-Dimensional Media, Indonesian Language Learning OutcomesAbstract
This research was conducted with the aim to see the effect of the talking stick model assisted by three-dimensional media on Indonesian language learning outcomes. The method used in this study is a quantitative research type of experiment with the One Group Pretest-Posttest design. Collecting data in this study by means of test questions. The sample of this research is class III. As an experimental class of 21 students. Data analysis in this study used the SPSS 25 application and the result was that there was an influence of the three-dimensional media-assisted talking stick model on Indonesian language learning outcomes. It can be seen from the results of the sig (2-tailed) output analysis of 0.000 <0.05, then H_0 is rejected and H_a is accepted. Thus there is a significant influence of the three-dimensional media-assisted talking stick model on the learning outcomes of Indonesian in class III SD Negeri 3 Sirah Pulau Padang. Keywords: Talking Stick Model, Three-Dimensional Media, Indonesian Language Learning OutcomesDownloads
References
Armawati, A., & Rosadi, K. I. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi manajemen Lembaga Pendidikan Islam : Sistem Pendanaan. Jurnal Ilmu manajemen Terapan, 2, 410 - 417.
Astuti, M. (2022). Evaluasi Pendidikan. Sleman: Deepublish .
Azhari, M. T. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Dengan Metode Math Magic Terhadap hasil Belajar Matematika Pada Pokok Bahasan Kubus Dan Balok Di Kelas V SD Negeri 067849 Medan. Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 2, 150 - 160.
Faradita, M. N. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Type Talking Stick Terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2, 47 - 58.
Hasrudin, F., & Asrul. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA di SD Inpres 16 Kabupaten Sorong. Papeda, 2, 94 -102.
Jamiah, R., & Surya, E. (2016). Pengaruh Model Talking Stick Dengan Metode Math Magic Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Pokok Bahasan Kubus Dan Balok Di Kelas V SD Negari 200211 Padang Sidimpuan. Jurnal Axiom, 5.
Kesumawati, N., Retta, A. M., & Sari, N. (2018). Pengantar Statistika Penelitian. Palembang: Kharisma Putra Utama Offset.
Lidia, W., Hairunisya, N., & Sujai, I. S. (2018). Pengaruh Model Talking Stick Terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 3, 81 - 87.
Nur'aeni, N., Kasnur'aeni, M., & Priyanto, A. (2019). Bahasa Indonesia Sebagai Pengantar Dalam Dunia Pendidikan Di MI Hijratul Fath Cimahi Utara. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2, 707 - 714.
Saputra, D. D. (2022). Pengaruh Metode Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas V SDN 12 Ampenan Tahun Ajaran 2021. Primary Education journal, 3, 1 - 9.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan. (S. S. Dr. Apri Nuryanto, Ed.) Bandung: Alfabeta, cv.
Ulfa, R. (2018). Variabel Penelitian Dalam Penelitian Pendidikan. Pendidikan Dan Keislaman, 3, 342 - 351.
Utama, G. M., Dibia, K., & Renda, T. (2019). Pengaruh Model Talking stick Terhadap Hasil Belajar PKn Pada Siswa Kelas V SD Di Gugus 1 Kecamatan Gerokgak Tahun Pelajaran 2017 / 2018. Jurnal Pedagogik dan Pembelajaran, 2, 129.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.