ANALISIS KEGIATAN PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (P5) PADA KURIKULUM MERDEKA DI KELAS IV SD NEGERI 9 RANTAU PANJANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26177Keywords:
P5 Activities, Learning Projects, Student CreativityAbstract
The study aims to analyze the activities of the Pancasila student profile strengthening project in the independent curriculum in class IV of SD Negeri 9 Rantau Panjang. This study is a qualitative study with a case study approach with descriptive data types. The focus of this study is on P5 activities in the independent curriculum of class IV of SD Negeri 9 Rantau Panjang and the sub-focus of this study is how to utilize P5 through collaboration between students in completing the ecobrick project. The data collection techniques used are observation, interviews and documentation. The previous P5 results were market day then the researcher continued by making ecobricks. In making ecobricks, measuring creative students. Based on the results of observations that the criteria for student creativity in P5 activities are very good.Downloads
References
Adwijaya, d. (2024). Metode Penelitian Kualitatif. Jambi: Sonpedia Publishing Indonesia.
Alfonsius, E. &. (2023). evelopment of an Alumni Dataevelopment of an Alumni Data Processing Information System Using the SDLC Modeling System Development Method. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi Akuntans, 3(1), 53-59.
Amarta, M. L. (2024). Peranan Dan Fungsi Kurikulum Secara Umum Dan Khusus. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(1), 82-89.
Ayuni, Y., Rohana, & Treny, H. (2025). Pengembangan Ebook Interaktif Berbasis Canva pada Materi Sistem Pencernaan Manusia untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Persada, 8(1), 64-76. Retrieved from https://jurnal.ummi.ac.id/index.php/perseda
Fatiha, K. A. (2024). Peran Pendidikan Dalam Perubahan Sosial di Sekolah. Journal Of International Multidisciplinary Science, 2(1), 52-61.
Habsy, B. A. (2024). Penerapan perkembangan kognitif Jean Piaget dan perkembangan bahasa Vygotsky dalam pembelajaran. Tsaqofah, 4(1), 143-158.
Harahap, N. (2022). Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Widina Bhakti Persada.
Hidayah, N. M., & Zumrotun, E. (. (2024). emanfaatan Sampah Plastik Dalam Tema Gaya Hidup Berkelanjutan Pada Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar, 4(1), 356-366.
Miranti, Misdalina, M., & Tanzimah. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Pada Pembelajaran Matematika Di Sekolah Penggerak SD Negeri 72 Palembang. Jurnal EduTech, 10(2), 387-392. Retrieved from https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/20527
Nugraheni, C. (2023). Pendampingan Gelar Karya dan Pentas Seni sebagai Wujud Pengaplikasian Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5)pada Kurikulum Merdeka(SD Negeri 4 Karanganyar). JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 4(2), 334-343.
Nurbani, A. S. (2024). nalisis Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Kreatifitas dan Kemandirian di Sekolah Dasar. Journal of Education Research, 5(3), 3015-3023.
Nurdin, I. &. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: Media Sahabat Cendekia.
Pikrin, I. D. (2025). EDUKASI ECOBRICK SEBAGAI SOLUSI BERKELANJUTAN UNTUK MENGELOLA SAMPAH PLASTIK. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 145-151.
Pransista, N. M. (2024). Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Mengembangkan Kreativitas Peserta Didik di SDIT Ummu Fathimah Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Tematik, 5(1), 109-115.
Putriani, L. K. (2024). Pengelolaan Sampah Plastik Menjadi Ecobrick Upaya Mengurangi Limbah Platik di SDN Jatireja 03. Lentera Pengabdian, 2(3), 211- 218.
Rahmawati, B. A. (2024). ANALISIS PROFIL PELAJAR PANCASILA ELEMEN GOTONG ROYONG MELALUI PROYEK MARKET DAY PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Kependidikan, 18(2), 133-142.
Ramadhan, B. P., Treny, H., & Iswahyuni, W. (2024). Pengaruh Media Pembelajara Mapaja Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II SD Muhammadiyah Meranjat. Journal Binagogik, 11(2), 72-82. Retrieved from https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd
Rifa’i, A. A. (2022). Pnerapan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran PAI Di Sekolah. Jurnal Syntax Admiration, 3(8), 1006-1013.
Rini, I. S. (2024). Pengaruh Perhatian Orang Tua dalam Kegiatan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa di SD Negeri Nusa Tunggal Kecamatan Belitang III. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 2(2), 96-107.
Rusdiana, D., Treny, H., & Anggria, S. M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Matematika Digital Pada Materi Bangun Ruang Siswa Kelas V SD. Khatulistiwa : Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 4(2), 260-273. doi:https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i2.3329
Sari, L. I., Ramanata, D., & Tanzimah. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Lensa Pendas, 10(1), 55-63. Retrieved from https://jurnal.umkuningan.ac.id/index.php/lensapendas
Setiawan, W. A. (2024). Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Upaya Meminimalisir Bullying di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(1), 2367-2380.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif,Kombinasi, R&D dan Penelitian Tindakan. Bandung: Alfabeta.
Suharyati, S. M. (2024). Strategi Manajemen Kepala Sekolah Dasar Untuk Menyukseskan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5). PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan islam, 6(1), 1-10.
Suronoto, N. Y. (2024). Korelasi Pengembangan Bahan Ajar Pai Dengan Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Menengah Atas. Nashr al-Islam. Jurnal KajianLiteratur Islam, 6(3), 401-414.
Wulandari, S. M. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Dalam Memahami Pembelajaran Matematika Kelas V SDN 33 Palembang. Journal on Education, 6(1), 6155-6163.
Wulandari, S., Ramanata, D., & Tanzimah. (2025). Pengaruh Metode Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran PPKn Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 5(1), 35-44. doi:Jurnal Imiah Pendidikan Dasar (JIPDAS)
Yani, A. (2021). Pengolahan Limbah Plastik Menjadi Bahan Bakar Minyak Untuk Mengatasi Sampah Plastik di Kota Bontang. JST (Jurnal Sains Terapan), 7(2), 36-41.
Yenti, D. H. (2024). Landasan Pengembangan Kurikulum Merdeka. Indo-MathEdu Intellectuals Journal,, 5(3), 3317-3327.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.