PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH BERBANTUAN MEDIA WORDWALL TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS V SD NEGERI 104217 SIDOLMULYO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27426Keywords:
Make A Match with Wordwall Media, Students’ Critical Thinking SkillAbstract
This study aims to determine the effect of the Make A Match learning model assisted by Wordwall media on the critical thinking skills of fifth-grade students in mathematics at SD Negeri 104217 Sidomulyo for the 2024/2025 academic year. The research method used is an experimental method with a quantitative research approach. To collect data, the instruments used were 5 essay test questions and a 30-item questionnaire. The sample consisted of 32 students, selected using total sampling technique. To assess students’ initial abilities, a pretest was conducted with an average score of 28, which falls into the "poor" category. The results showed an improvement in the posttest scores, with an average score of 83, classified as "very good." It can be concluded that the students’ learning outcomes improved significantly with the implementation of the Make A Match learning model assisted by Wordwall media. This was supported by the correlation coefficient test result of 0.764 ≥ 0.349, indicating a strong correlation. Furthermore, the hypothesis test yielded a t-count value of 6.492, while the t-table value was 1.694. Since 6.492 ≥ 1.694, the alternative hypothesis (Ha) is accepted and the null hypothesis (Ho) is rejected. Based on the t-test, it can be concluded that there is a significant positive effect of the Make A Match learning model assisted by Wordwall media (X) on students’ critical thinking skills (Y).Downloads
References
Arikunto, S. (2023). Prosedur Penelitian. PT. RINEKA CIPTA.
Aulia, A., Rahmadita, A. A., Putri, A. A., Sekarani, F., Zakiyyah, N., Rahmania, T., & Mayarni, M. (2023). Analisis Penerapan Pendekatan dan Model Pembelajaran Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 11.
Novita, N (2021). Pengaruh MOdel Pembelajaran Make A Match Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di SMAN 1 Lhoksukon, Jurnal Risert Inovasi Pembelajaran Fisika, 4(1), 30-37.
Kornelis., Makaborang,Y., Nd Joeroemana,Y. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match berbantuan Media Wordwall dilengkapi Vidio Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa, Jurnal Pendidikan Biogenerasi. 10(1), 472–480.
Buhaerah, Nasir, M., & Dollo, A. (2018). MODEL PEMBELAJARAN BERPIKIR KRITIS YANG TERINTEGRASI NILAI ISLAMI. UMPAR Press.
Rofi'ah. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Memecahkan Masalah pada Mata Pelajaran IPAS kelas V Sekolah Dasar.Jurnal Social, Humanities, and Education Studies. 4(1), 1–23.
Nola, E., Putri, D., Padang, U. N., & Barat, S. (2020). Jurnal basicedu. 4(3), 617–623.
Fauhah, H., & Rosy, B. (2020). Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321–334.
Hema, M., & Pendidikan, S. (2021). Oleh HEMA YULITA.
Indrapangastuti, D. (2023). Berpikir Kritis Melalui Problem Based Learning (Teori dan Implementasi) (Pertama). CV.Panjang Putra Jaya.
Istarani. (2023). 58 Model Pembelajaran Inovatif (cetakan pe). CV.ISCOM.
Kurniasih, I., & Sani, B. (2023). Model Pembelajaran (5th ed.). Kata Pena.
Lestari, M., Noviyla, D., Ansyar, R., Sciences, N., Study, E., Jambi, U., Sciences, N., Study, E., Jambi, U., Education, C., Program, S., Universitas, T. T., Matematika, P., & Literatur, T. (2024). PERAN APLIKASI CANVA DALAM PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA Martha Lestari 1 , Dania Noviyla 2 , Rayandra Ansyar 3. 4(3), 172–181.
Ma’rifah, M. Z., & Mawardi, M. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Menggunakan Hyflex Learning Berbantuan Wordwall. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(3), 225–235.
Meryastiti, V., & Ridlo, Z. R. (n.d.). IDENTIFIKASI KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PADA PEMBELAJARAN IPA SISWA SMP NEGERI 1 GLENMORE.
Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95.
Miftahul, H. (2017). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran (5th ed.). PUSTAKA PELAJAR.
Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20–28.
Myrani, F. D., Harahap, T. H., & Mardiana, E. (2025). Desain Lintasan Belajar Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Menemukan Rumus Luas Permukaan Tabung di Kelas IX SMP. 3.
Nafian, R. K., Widayanti, U. A., & Rahmawati, I. (2024). Penggunaan Media Wordwall Sebagai Evaluasi Pembelajaran IPAS Kelas IV SD Negeri 1 Gumul Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran ( JTPP ). Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran (JTPP), 01(04), 747–750.
Negeri, S. S. (2021). MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENYESUAIAN DIRI DENGAN LINGKUNGAN PADA SISWA. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1).
Nenohai, J. M. H., Garak, S. S., Ekowati, C. K., & Udil, P. A. (2021). Pelatihan dan Pendampingan Implementasi Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Matematika Bagi Guru Kelas Rendah Sekolah Dasar Inpres Maulafa Kota Kupang. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 2(2), 101–110.
Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 140.
Pendidikan, J., Anak, I., Dini, U., Kelas, S., & Boloagung, V. S. D. N. (n.d.). A s - S A B I Q U N. 5, 592–603.
Purnomo, A. (2022). PENGANTAR MODEL PEMBELAJARAN. YAYASAN HAMJAH DIHA.
Rahman, T., & Saputra, J. (2022). Peningkatan Kemampuan Spasial Matematis Siswa Melalui Model Penemuan Terbimbing Berbantuan Geogebra. Symmetry | Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 7(1), 50–59.
Rahmasari, D., & Nuriadin, I. (2022). Pengaruh Model Make A Match pada Topik Bangun Datar terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 7815–7821.
Sarah Amalia Putri, & Khavisa Pranata. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Terhadap Kemampuan Operasi Hitung Perkalian Peserta Didik Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1002–1010.
Septiani, D. (2023). Pengaruh Pembelajaran Daring Dan Media Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Akuntansi Pada Masa Covid-19 di SMK Bintang Nusantara Kota Tangerang Selatan. Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi), 6(1), 1–10.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D (23rd ed.). Alfabeta.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103.
Wardono, & Rachmantika, A. (2019). Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 439–443.
Wulandari, W., & Warmi, A. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pisa Konten Change and Relationship Dan Quantity. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 7(2), 439.
Zahroh, P. N., Yusuf, W. F., & Yusuf, A. (2024). Penggunaan Media Wordwall Dalam Evaluasi Pembelajaran. Tadbir Muwahhid, 8(1), 123–139.
Zulkarnain, M., & Efendi, Y. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Wordwall dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 8 . 3 SMP Dharma Karya UT. 1676–1681.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.