PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN RECIPROCAL TEACHING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA SDN 060921 MEDAN SUNGGAL

Authors

  • Laura Anatasya Surbakti Universitas Katolik Santo Thomas
  • Rumiris Lumban Gaol Universitas Katolik Santo Thomas
  • Reflina Sinaga Universitas Katolik Santo Thomas
  • Darinda Sofia Tanjung Universitas Katolik Santo Thomas
  • Dyan Wulan Sari HS Universitas Katolik Santo Thomas
  • Patri Janson Silaban Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20489

Keywords:

Outcomes, Reciprocal Teaching Learning Model.

Abstract

The problem in this study is the low learning outcomes Indonesian grade IV students of SD Negeri 060921 Medan Sunggal. The purpose of this study is to determine the influence of the reciprocal teaching model on the learning outcomes of grade IV students. This type of research is quantitative research. with a research method, namely experimental research. The population is 30 students and the sample is saturated. Data collection techniques are carried out by non-test techniques (observation and documentation) and test techniques. Based on the results of the study, it was shown that there was an influence of the reciprocal teaching learning model on the learning outcomes of grade IV students of SD Negeri 060921 Medan from the correlation coefficient test of 0,606 0,361 Therefore, it was concluded that the alternative hypothesis (Ha) was accepted, where there was a positive and significant influence between the use of the reciprocal teaching learning model on student learning outcomes, judging from the results of hypothesis testing obtained data 4,027 and  of 2,048. The comparison shows > yaitu 4,027 > 2,048 means Ha is accepted. There is a Significant Influence on theInfluence of the Reciprocal Teaching Learning Model on the Learning Outcomes of Grade IV Students in Subject Indonesian SDN 060921 Medan Sunggal Tahun Plearning 2024/2025.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M., M.Habibi., Puguh, A.I. (2021). Filosofi, Teori,dan Konsep Bahasa dan Sasta Indonesia Sekolah Dasar. Yogyakarta : UNY Pess.

Arikunto, S. (2022). Prosedur Penelitian. Jakarta : Pt Rineka Cipta.

Aris, S (2022). 68 Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Astiti, N. D., Mahadewi, L. P. P., & Suarjana, I. M. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA. Mimbar Ilmu, 26 (2).

Djalal, F. (2017). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pendekatan, Strategi, dan Model Pembelajaran. Jurnal Sabilarrasyad. 2(1).

Fifi, F.S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas V di SDN 23 Dompu. Jurnal Kajian Pendidikan dan Sosial. 3(2).

Hidayat, Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan Konsep, Teori Dan Aplikasinya. Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Hrp, N. A., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., Toni. (2022). Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Ketong, S., Burhanuddin., Asri, K.W. (2018). Keaktifan Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Dalam Kemampuan Membaca Memahami. Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra. 2 (1).

Khair,U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI. Jurnal Pendidikan Dasar. 2 (1).

Kosassy, S. O. (2019). Mengulas Model-Model Pengembangan Pembelajaran dan Perangkat Pembelajaran. Jurnal Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 14 (1).

Mar’atus, S, dkk. (2016). Memberdayakan keterampilan metakognitif dan hasil belajar kognitif siswa dengan model pembelajaran reading concept map-reciprocal teaching (remap rt). Junal Pendidikan. 1(4).

Mirdad, J. (2020). Model-model pembelajaran (empat rumpun model pembelajaran).Jurnal sakinah, 2(1).

Muhamad, R.M., Nia, U.N., Danang, P.L. (2023). Peranan Media Pembelajaran Komik Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata. 4 (1), 399-405.

Nasution, A. J., Br Siregar, N., Anandia, S., Nisa, K., & Handoyo, W. S. (2023). Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa pada Pembelajaran PKN di MIS Fajar Shiddiq Kota Medan Marelan. EduInovasi: Journalof Basic EducationalStudies.

Ngalimun, Fauzani, M.H., Salabi, A. (2022). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta : Aswaja Pressindo.

Novianti, A., Bentri, A., & Zikri, A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Problem BasedLearning (Pbl) Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4 (1).

Oman, F. (2017). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Jurnal Primary. 9 (1). Reciprocal Teaching Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 2 (2), 159-166.

Pradja, P.B., Firmansyah, A.M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Reciprocal Teaching dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 2 (2)

Prihantini. (2021). Strategi Pembelajaran SD. Jakarta Timur: Bumi Aksara

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., Dewi, S.R. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4 (6)

Purwanto. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Putri, Y.E., Rahmatina. (2021). Penerapan Model Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV SDN 35 Pagambiran. Journal Of Basic Education Studies. 4 (1).

Restuningsih, A., Dantes, N., Sudiana, N. (2017). Kemampuan Membaca Kritis Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis Dan Minat Membaca Pada Siswa Kelas V SD Kristen Harapan Denpasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia. 1(1).

Rusman. (2017). Belajar Dan Pembelajaran, (ke I).Kencana.

Rusman. (2019).Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada Jakarta.

Sampe, M., Koro, M., Tunliu, V.E. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas V SD Sakteo Kecamatan Mollo Tengah Kabupaten TTS. Journal Of Character and Elementary Education. 1 (3).

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Silaban, P. J., Sinaga, B., & Syahputra, E. (2024). The Effectiveness Of Developing The Realistic Mathematics Education Based On Toba Batak Culture Learning Model To Improve The HOTS Capabilities Of Prospective Elementary School Teachers. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 5625-5644.

Simbolon, R. (2019). Penggunaan Roda Pintar Untuk Kemampuan Membaca Anak. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar. 2 (2).

Simeru, A., Natusion, T., Takdir, M., Siswati, S., Susanti, W., Karsiwan, W., Suyani, K., Mulya, R., Friadi, J., Nelmira, W. (2019). Model-model Pembelajaran. Jawa Tengah : Lakeisha.

Sintia, P.E, dkk (2023). Penerapan model pembelajaran reciprocal teaching terhadap hasil belajar ips kelas v di sd negeri 34 air pacah kota padang. Jurnal Pendidikan Dasar. 3(1)

Slameto. (2023). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

St. Ainil, M., Irviana, I. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Berbasis Literasi Digital Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Seolah Dasar. Jurnal Pendidikan. 1(1).

Sugiyono. (20119). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R dan D. Bandung: Alfabeta.

Sulistiasih (2023). Evaluasi Hasil Belajar. Malang: Cv. Literasi Nusantara Abadi.

Tanjung, D.S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Medan: Universitas Katolik Santo Thomas.

Utomo, S.N., Suwito, D. (2017). Pendekatan Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar. Jurnal Teknik Mesin. 6 (1), 105-111.

Yulia, I.S, dkk (2024). Pengaruh Strategi Reciprocal Teaching Terhadap Hasil Belajar Tematik Terpadu Kelas V Sdn Gugus 6 Pesisir Selatan. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Dasar. 4(4).

Downloads

Published

2024-12-16

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>