PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW BERBASIS MEDIA ALAT PERAGA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS V SD NEGERI 064022 MEDAN TUNTUNGAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19773Keywords:
media-based learning model, teaching aids, mathematics, learning outcomesAbstract
This research aims to determine the effect of the Jigsaw Type Cooperative model based on teaching aids on student learning outcomes in mathematics lessons in class V of SD Negeri 064022 Medan Tuntungan for the 2023/2024 academic year. This type of research is quantitative using experimental methods. The population of this study was class V students at SD Negeri 064022 Medan Tuntungan, totaling 29 students. Sampling was taken using a saturated sampling technique and was obtained from class V, totaling 29 students. The results of this research show that student learning outcomes are in the very good category with an average of 87.76. The results of this research show that the correlation test results can be seen that the correlation coefficient is 0.831, meaning rcount (0.831) ≥ rtable (0.367), so hₐ is accepted. So there is a very strong influence between the Jigsaw Type Cooperative model based on teaching aids on student learning outcomes in class V mathematics lessons at SD Negeri 064022 Medan Tuntungan. It can also be seen from the t-test where tcount ≥ ttable, namely 7.774 ≥ 1.699, thus stating that hₐ is accepted. This shows that there is a significant positive influence from the use of the Jigsaw Type Cooperative model based on teaching aids on student learning outcomes in mathematics lessons in class V of SD Negeri 064022 Medan Tuntungan for the 2023/2024 academic year.Downloads
References
Almarâ, H., Koeswardani, N. F., & Fitriana, V. K. (2018). Metode pembelajaran jigsaw dalam meningkatkan keterampilan komunikasi siswa SMP. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 1(1), 160-167.
Anggraini, W. (2019). Strategi pembelajaran kooperatif tipe jigsaw: pengaruhnya terhadap kemampuan berpikir kritis siswa. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 98-106.
Annisa, A., Musi, M. A., & Amal, A. (2022). Pengaruh Metode Bercerita Menggunakan Media POP-UP Book Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Kelompok B di Taman Kanak-Kanak Mentari Kabupaten Takalar. AL IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 001- 012.
Dafrinawati, D., Rasidi, R., Rahmawati, P., & Christi, A. M. (2023). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Melalui Model Pembelajaran Take and Give Berbantu Kartu Hitung pada Kelas III B SD Negeri Percobaan 2 Depok. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 139-147.
Dewi, D. P., & Nura, A. (2021). Pengaruh Pemanfaatan E-Learning dan Minat Belajar Terhadap Perilaku Belajar Mahasiswa Fakultas Ekonomi Stambuk 2017 Universitas Negeri Medan. Jurnal Ilmu Sosial, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 2(4), 83-105.
Diniarti, A., Witono, H., & Nurmawanti, I. (2024). Identifikasi Kesulitan Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V SDN 31 Mataram. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(1), 221-226.
Gaol, B. K. L., Silaban, P. J., & Sitepu, A. (2022). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V SD. Jurnal pajar (Pendidikan dan pengajaran), 6(3), 767-782.
Harahap, E. A., Theresia, M., Siregar, R., & Nurzanna, N. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tema 4 Subtema 1 Jenis-Jenis Pekerjaan Di Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 4(2), 97-106.
Hasanah, S. M., & Ningrum, D. M. S. C. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Ispring ProTerhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Vii Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Tsanawiyah (Mts) Diponegoro Jatikerto Malang. Andragogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 4(1), 45- 59.
Isjoni, (2013). Pembelajaran Dasar Dribbling Sepakbola Dengan Pendekatan Kooperatif Team Games Tournament Pada Siswa. JPOK, Universitas Negeri Surabaya, 8(3), 17-28.
Khasanah, U. (2014). Pembelajaran Kooperative Learning Dalam Model Stad (Student Team Achievement Division) Dan Model Tgt (Team Games Tournament) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(1), 10-14.
Kotib, N. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Pembelajaran Pecahan Sederhana melalui Media Kartu Pecahan pada Siswa Kelas VI SDN Temon Kecamatan Trowulan Kabupaten Mojokerto Tahun Pelajaran 2018/2019. Progressa: Journal of Islamic Religious Instruction, 4(1), 51-68.
Kuswandi, K., & Astuti, H. P. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Suska Journal of Mathematics Education, 5(1), 47-56.
Lubis, N. A., & Harahap, H. (2016). Pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Jurnal As-Salam, 1(1), 96-102.
Mu'afida, M. N., & Rondli, W. S. (2024). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Pada Materi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. JURNAL LENTERA: Kajian Keagamaan, Keilmuan dan Teknologi, 23(3), 428-437.
Maysaroh, S., Ilah, I., & Dedeh, D. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Negeri 2 Ciamis. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 3(3), 662-669.
Nuriah, S., Aripin, U., & Rohaeti, E. E. (2023). Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa kelas VII pada materi himpunan. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 8(2), 109-120. Nuriah, S., Aripin, U., & Rohaeti, E. E. (2023). Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa kelas VII pada materi himpunan. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 8(2), 109-120.
Nurjanah, M. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran Matematika Di Madrasah Ibtidaiyyah. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 13(2), 38-45.
Nomor, R., Wenas, J. R., & Pangemanan, A. S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Spldv. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 2(4), 50-58.
Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai kearifan lokal: projek paradigma baru program sekolah penggerak untuk mewujudkan profil pelajar pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3639-3648.
Rambe, N. I., Rambey, M. J., & Sabri, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Gaya Dan Gerak Kelas IV SD Negeri No. 200402 Sabungan Jae. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 3(2), 428-438.
Rikmasari, R., & Wohingati, E. M. (2016). Pengaruh Model Pembelajaraan Kooperatif Tipe Jigsaw (Tim Ahli) terhadap Keaktifan Siswa Kelas III Pada Mata Pelajaran IPA SDN Bintara V. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 1- 12.
Rafi, A., Umasih, U., & Abrar, A. (2023). Hubungan motivasi terhadap hasil belajar sejarah siswa di sekolah menengah atas. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 554-550.
Rawa, N. R., Ninu, M. Y., & Lawe, Y. U. (2019). Pengaruh model inquiry learning terhadap hasil belajar matematika pada siswa kelas IV SD. Jurnal ilmiah pendidikan citra bakti, 6(1), 35-46.
Sigalingging, D., Sembiring, R. K., Sitepu, A., & Silaban, P. J. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kelas IV Di SD. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(3), 749-766.
Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).
Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.
Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.
Silaban, P. J., Sinaga, B., & Syahputra, E. (2024). The Effectiveness Of Developing The Realistic Mathematics Education Based On Toba Batak Culture Learning Model To Improve The HOTS Capabilities Of Prospective Elementary School Teachers. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 5625-5644.
Suci, T. I. E., Hermansyah, H., Jayanti, J., & Theriana, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iii Sd. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 128- 135.
San, S., Jelatu, S., & Jehadus, E. (2018). Efek Pembelajaran Cooperative Tipe Jigsaw Berbantuan Lembar Kerja Siswa terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SMP. Lectura: Jurnal Pendidikan, 9(02), 167-183.
Umar, A., Abbas, S., & Syahrastani, S. (2018). Hubungan antara Motivasi Belajar dan Status Gizi terhadap Hasil Belajar Penjasorkes di SD Negeri 40 Sungai Lareh Kota Padang. Jurnal MensSana, 3(2), 64-80.
Wildaniati, Y., & Afriana, A. (2019). Penggunaan Alat Peraga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD N 2 Gunung Katun Kecamatan Baradatu. Jurnal Dewantara, 7(01), 56-72.
Zai, E., Anzelina, D., & Sinaga, R. (2020). Penerapan model problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar tema indahnya kebersamaan di kelas IV. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 344-349.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.