PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TIME TOKEN TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS III SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.19148Keywords:
learning outcomes, time token cooperative modelAbstract
This study aims to improve student learning outcomes, to determine the process of implementing student learning by using the Time Token Type Cooperativ learning model, to determine the effect of the Time Token Type Cooperative learning model on student learning outcomes on theme I growth and development of living things SD Negeri 013823 Teluk Dalam class III in the 2024/2025 school year. Thepopulation is all third grade students totaling 30 students. The sample was taken by Simple saturated. third grade students of SD Negeri 013823 Learning Year 2024/2025, namely 30 students. The method used in this research is the experimental method. The experimental method used in this study is to seek the effect of certain treatments on others under controlled conditions. Based on the results of statistical processing, it shows that learning outcomes using the Time Token Type Cooperative learning model are in the good category with an average of 79. While learning outcomes without using the Time Token Type Cooperative learning model have not really met the KKTP that has been applied with an average of 55. By using the tcount = 13,870 test while ttable= 2.042 because tcount ≥ ttable then Ho is rejected and Ha is accepted. This proves that there is a significant influence between the Time Token Type Cooperative learning model on the learning outcomes of third grade students of SD Negeri 013823 Teluk Dalam Learning Year 2023/2024.Downloads
References
Amalia, F., Roysa, M., Ismaya, E. A., Fkip, P., Kudus, U. M., & Utara, J. L. (2020). Penerapan Model Time Token Berbantuan Media Kartu Kuartet Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 5(1), 643–649.
Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta. Arikunto, S. (2021). Prosedur penelitian; suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Dadi, A. F. P., & Kewa, M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Time Token Dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar PPKn Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 357-366.
Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. In CV Kaaffah Learning Center.
Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Jurnal K, 1–17.
Harefa, D. (2020). Perbedaan Peningkatan Hasil Belajar Fisika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Think Talk Write Dengan Model
Hudayati, S. (2017). Belajar dan pembelajaran cooperative learning. Graha Cendekia.
Istania dan Pulungan Intan. (2017). Ensiklopedia pendidikan. Medan Media Persada.
Khairani, M. (2017). psikologi Belajar. Pressindo.Yogyakarta
Kaban, R. H., Anzelina, d., Sinaga, R., dan Silaban, P. J. (20210. Pengearuh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu,5(1), 102-109
Lestari, A. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menyampaikan Gagasan pada Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Model Time Token Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Meningkatkan Keterampilan Menyampaikan Gagasan Pada Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Model Time Token Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.
Ma’rifah, S. S. (2018). 'HELPER” Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP UNIPA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling FKIP UNIPA, 35(1), 31–46.
Marbun, A. A., Sitepu, A., & Juliana, J. Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Praja Muda Karana di Kelas III SD Negeri 105327 Perdamean. School Education Journal PGSD FIP UNIMED, 11(2), 176-184.
Niken Agustin, (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Time Token Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Critical Thinking Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV MIN 10 Bandar Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64–72. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i2.22103
Oktaviani, S., Hariyani, S., & Pranyata, Y. I. P. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Time Token Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMKN 2 Singosari. Rainstek: Jurnal Terapan Sains & Teknologi, 1(2), 54-63.
Rahmadani, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Time Token Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Hijrah Ke Madinah Sebuah Kisah Yang Membanggakan Dikelas VII SMP Negeri 5 Percut Sei Tuan Tahun Pembelajaran 2018-2019 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Meddan).
Riqi Festiawan. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Bibliography}.
Rusman. (2017). Belajar dan pembelajaran Berorentasi Stamdar Proses Pendidikan.Jakarta:Kencana.
Sembiring, A. B., Tanjung, D. S., & Silaban, P. J. (2021). Pengaruh model pembelajaran time token terhadap motivasi belajar siswa sekolah dasar pada pembelajaran tematik. Jurnal Basicedu, 5(5), 4076-4084.
Setiawan, S. M. (2018). HALPER" Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP UNIPA.Jurnal Bimbingan Dan Konseling FKIP UNIPA, 35(1),31-46.
Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).
Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.
Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.
Silaban, P. J., Sinaga, B., & Syahputra, E. (2024). The Effectiveness Of Developing The Realistic Mathematics Education Based On Toba Batak Culture Learning Model To Improve The HOTS Capabilities Of Prospective Elementary School Teachers. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 5625-5644.
Siregar, R. (2018). Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa Menggunakan Model Time Token Pembelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar. Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa Menggunakan Model Time Token Pembelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar.
Slameto, D. (2016). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Rineka cipta.
Slameto. (2019). Belajar dan Faktr-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta. Soedirman, 11.
Son, R. S. S. (2019). Pengaruh model pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token terhadap hasil belajar siswa SMP. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(3), 284-291.
Sudjana, N. (2018). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kombinasi. Alfabeta. Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuntitatif. (Setiyawami (ed.)). Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. (2016). teori-teori & pembelajaran di sekolah dasar. Prenadamedia Group.
Syachtiyani, W. R., & Trisnawati, N. (2021). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 90–101. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.878
Tarigan, T. B., Sipayung, R., Gaol, R. L., dan Juliana, J. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Tema Panas Dan Perpindahannya Kelas V SD Negeri 040457 Berastagi. Journal on Education, 6(1),5116-5126.
Winda, N. (2020). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Melalui Model Time Token Pada Anak Usia Dini Kelompok B Usia 5–6 Tahun Di Paudal–Fathir Gedong Tataan Pesawaran (doctoral dissertation, uin raden intan lampung)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.