PENGARUH METODE STORYTELLING TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV SD NEGERI 015931 PADANG MAHONDANG

Authors

  • Novena Desrianta Teresia Sitanggang Universitas Katolik Santo Thomas
  • Bogor Lumbanraja Universitas Katolik Santo Thomas
  • Patri Janson Silaban Universitas Katolik Santo Thomas
  • Juliana Universitas Katolik Santo Thomas
  • Anton Sitepu Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23049

Keywords:

Storytelling Method, Speaking Skills, Indonesian

Abstract

This research aims to determine the effect of using the storytelling method on students' speaking skills in class IV Indonesian at SD Negeri 015931 Padang Mahondang for the 2023/2024 academic year. This research uses quantitative methods, the population of this research is all fourth grade students at SD Negeri 015931 Padang Mahondang. Sampling used a purposive sampling technique and the samples used were 30 class IV students. The average pretest score is 58 while the average posttest score is 85.5 and for the average score on the student questionnaire, the average score is 73.5 with a correlation result of 0.933, which means rcount (0.933) ≥ rtable (0.361), so Ha is accepted. So there is a very strong influence between the use of the storytelling method on the speaking skills of students in class IV of SD Negeri 015931 Padang Mahondang. The results of the t-test research where tcount ≥ ttable is 13.720 ≥ 2.048 so it can be stated that Ha is accepted. This shows that there is a significant positive influence from using the storytelling method on students' speaking skills in class IV of SD Negeri 015931 Padang Mahondang in the 2023/2024 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adi, W. (2007). Belajar dan Pembelajaran (Jakarta: Rineka Cipta, 2006). Retrieved from http://repository.unpas.ac.id/15686/6/BAB II.pdf

Afifa, R., & Triana, L. (2023). Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Perspektif Keterampilan Berbicara Pada Teks Tanggapan. In Prosiding Seminar Nasional Literasi dan Pedagogi (SRADA) (pp. 1-6). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Pancasakti Tegal.

Ali, M. (2020) Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. Pernik: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3 (1) 35-44. https://doi.org/10.31851/pernik v3i2 4839

Almara, H., Koeswardani, N. F., & Fitriana, V. K. (2018). Metode pembelajaran jigsaw dalam meningkatkan keterampilan komunikasi siswa SMP. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 1(1), 160-167.

Anggarani, E. (2021). Penerapan Storytelling Dalam Membentuk Kepribadian Anak Usia Dini Kelompok B DI TK Dharma Wanita 1 GEDHANGAN.

Arikunto, S. (2021). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta

Asfandiyar, Yudha Andi. 2007. Cara Pintar Mendongeng. Jakarta: Mizan

Aspiana, A., Gunayasa, I. B. K., & Tahir, M. (2021). Pengaruh Metode Story Telling Terhadap Kemampuan Berbicara Peserta Didik Gugus III Jonggat Tahun Pelajaran 2020/2021. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(3), 173-181.

Bagou, D. Y., & Suking, A. (2020). Analisis kompetensi profesional guru. Jambura Journal of Educational Management, 122-130.

Bangsawan, I., Eriani, E., & Devianti, R. (2021). Kegiatan Bercerita Dalam Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini. Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 34-39.

Daherman, Y., & Fatmawati, M. (2021). Pengaruh Metode Storytelling Terhadap Kemampuan Public Speaking Mahasiswa Program Studi Ilmu Komunikasi Di Kota Pekanbaru 4: 313-28.

Desmarita, K., & Taufina. (2019). Penerapan Storytelling Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Di Sekolah Dasar 3 (4): 1041.

Destiana, D. (2019). Keterampilan Berbahasa Menulis Karangan Deskripsi.

Faizah, R. (2023). Studi Komparasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick dan Tipe Think Pair and Share Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV SD (Doctoral dissertation, Universitas Peradaban).

Fauziyah, T. R. (2022). Peningkatan Keterampilan Berbicara Teks Naratif Melalui Metode Storytelling Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah (Guru 7 (2): 164-69. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i2.341.

Haifa, A. U. (2018). Pengaruh Penerapan Metode Storytelling Terhadap Hasil Belajar Keterampilan Berbicara Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Inpres Pullauweng Kecamatan Eremerasa Kabupaten Bantaeng.

Hapsari, K. T. (2013). pengaruh metode bercerita terhadap penguasaan kosakata anak kelompok A Di TK Persatuan Dharma WanitaBalongbendo. Universitas Negeri Surabaya.

Indrawati. (2016). Modul Pelatihan Widyaiswara Penyesuaian / Inpassing Berbasis E-Learning. Jakarta

Istiani, N. & Athoillah, 1 (2020) Efektifitas Pendidikan Karakter Melalui Metode Storytelling Bagi Siswa Tingkat Menengah Atas 8115: 38-54. https://doi.org/10.32923/edugama v612.1419.

Karyadi, A. C. (2018). Peningkatan keterampilan berbicara melalui metode storytelling menggunakan media big book. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Keguruan dan Pendidikan (JPM-IKP), 1(02).

Khair, U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (BASASTRA) Di SD Dan ML AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2 (1): 81.

Khairoes, D., & Taufina, T. (2019). Penerapan storytelling untuk meningkatkan keterampilan berbicara di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 1038-1046.

Maghfiroh. (2021) Pengembangan Media Video Wayang Kreasi Untuk Mendukung Pembelajaran Storytelling Anak Kelompok B TK Kristen Harapan Denpasar. Undergraduate thesis, Universitas Pendidikan Ganesha.

Muammar, S. & Mustadi, A. (2018) Model Pembelajaran Keterampilan Berbicara Berbasis Pendekatan Komunikatif Bagi Siswa Sekolah Dasar Mataram: Sanabil. https://www.ptonline.com/arti…

Munajah, R., & Pd, M. (2021). Modul Pedoman Bercerita (Storytelling) Untuk Guru Sekolah Dasar.

Noor, J. (2021). Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi & Karya Ilmiah. Prenada Media.

Nurgiyantoro, B. (2016). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE.

Nuryadi, dkk. 2017. Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: SIBUKU MEDIA.

Oktanisfia, N., & Susilo, H. (2021). Penerapan model pembelajaran story telling dalam meningkatkan English speaking skill at Mr. Bob English course. JPUS: Jurnal Pendidikan Untuk Semua, 5(1), 48-53.

Prabawardani, K., Agung, A. G., & Parmiti, D. P. (2018). Pengaruh Metode Storytelling Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia Kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 6(2), 147-158.

Prastyo, D. G. B. (2021). Analisis Pembelajaran Membaca Puisi melalui Metode Demonstrasi bagi Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 2 Pacitan (Doctoral dissertation, STKIP PGRI PACITAN).

Pratiwi, R. R. (2016). Penerapan metode storytelling untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa kelas II SDN S4 Bandung. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 199-207.

Setyonegoro, A. (2013). Hakikat, alasan, dan tujuan berbicara (dasar pembangun kemampuan berbicara mahasiswa). Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(2).

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Silaban, P. J., Sinaga, B., & Syahputra, E. (2024). The Effectiveness Of Developing The Realistic Mathematics Education Based On Toba Batak Culture Learning Model To Improve The HOTS Capabilities Of Prospective Elementary School Teachers. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 5625-5644.

Sudijono. Anas (2019), Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Sudjana, Nana. (2010). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Sugiyono (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Edited by Setiyawami. Bandung: Alfabeta

Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Edited by Sutopo. Bandung: Alfabeta

Sugiyono, (2021). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (M.Dr. Ir. Sutopo, S.Pd (ed); ke2 ed)

Supriyati, 1 (2020). Penerapan Metode Diskusi Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara, 5 (1): 1-13.

Susanti, Elvi, (2019). Keterampilan Berbicara. Depok: PT. Raja Grafindo Persada

Syamsidah. (2017). 100 Metode Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish CV Budi Utama.

Syamsuddin, R. (2021). Buku Keterampilan Berbahasa Indonesia. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Tambunan, P. (2019). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Di Sekolah Dasar, 5.

Tarigan, Henry Guntur. (2017). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. 2017: Bandung.

Wardiah, D. (2017). Peran Storytelling dalam meningkatkan kemampuan menulis, minat membaca dan kecerdasan emosional siswa. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 15(2), 42-56.

Widodo, U. (2022). Menulis Dan Storytelling Jataka Bahasa Inggris. Edited by Siti Anisah. Tasikmalaya: Edu Publisher.

Yusuf, M. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan Penelitian Gabungan. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.

Downloads

Published

2025-03-19

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>