ANALISIS STRATEGI GURU DALAM MENANAMKAN NILAI PENDIDIKAN KARAKTER PADA SISWA KELAS V DI SD BUDI MURNI 1 MEDAN

Authors

  • Stepi Agustina Sirait Universitas Katolik Santo Thomas
  • Anton Sitepu Universitas Katolik Santo Thomas
  • Joen Purba Universitas Katolik Santo Thomas
  • Regina Sipayung Universitas Katolik Santo Thomas
  • Rumiris Lumbangaol Universitas Katolik Santo Thomas
  • Patri Janson Silaban Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27310

Keywords:

habituation strategy, character education

Abstract

This study analyzes the habituation and role modeling strategies employed by teachers to instill character values at SD Budi Murni 1 Medan. The habituation strategies encompass reinforcing religious values, discipline, responsibility, environmental care, and honesty through structured and consistent daily routines and activities. Teachers not only teach character values theoretically but also exemplify them as living models for students to observe and emulate. Teacher role modeling, both in daily behavior and consistency between words and actions, plays a crucial role in shaping students' character. The results show that the combination of habituation strategies and teacher role modeling effectively cultivates religious, disciplined, responsible, environmentally conscious, and honest character traits among students. This approach educates not only through instruction but also holistically internalizes character values into students’ everyday lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Z. (2021). Manajemen Peningkatan Mutu PendidikanKarakter Berbasis Agama, Budaya, DanSosiologi. Al-Fikar: Jurnal For Islamic Studies, 4(1), 181 - 202..

Annisa, M. N., Wiliah, A., & Rahmawati, N. (2020). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di zaman serba digital. https://ejournal.stitpn.ac.id/Index.Php/Bintang/Article/View/558.

Annur, P. A., Susanti, E., & Gera, I. G. (2023). Urgensi Pendidikan Moral Sekolah Dasar dalam Membentuk Karakter Religius di Era Digital menurut Henry Alexis Rudolf Tilaar. Jurnal Edukasi, 1(3), 271–287. https://doi.org/10.60132/edu.v1i3.182

Ardiyanti, S., & Khairiah, D. (2021). Hakikat Pendidikan Karakter Dalam Meningkatkan Kualitas Diri Pada Anak Usia Dini. BUHUTS AL-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 1(2), 167–180. https://doi.org/10.24952/alathfal.v1i2.3024

Candra kristiyan, Arri Handayani, & Dini Rakhmawati. (2023). Pentingnya Pendidikan karakter Pada peserta didik sekolah dasar di era digital untuk meningkatkan kualitas pendidikan. Ta’rim: Jurnal Pendidikn Dan Anak Usia Dini, 4(3), 105–116. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/fkip-epro/article/view/37146%0Afile:///C:/Users/ACER/Downloads/Hal+105-116.pdf

Darmadi, H. (2015). Tugas, peran, kompetensi, dan tanggung jawab menjadi guru profesional. Jurnal Edukasi, 13(2), 161–174.

Debrianti, A., & Abdussabir, A. I. (2024). Profesionalitas Guru dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar. 2, 64–69.

Fifin Fatimatul Zahro. (2021). gmail.com. 6(1), 25–33.

Illahi, N. (2020). Peranan Guru Profesional Dalam Peningkatan Prestasi Siswa Dan Mutu Pendidikan Di Era Milenial. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.94

Iswatiningsih, D. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal di Sekolah. Jurnal Satwika, 3(2), 155. https://doi.org/10.22219/satwika.vol3.no2.155-164

Kusnoto, Y. (2017). Internalisasi nilai-nilai pendidikan karakter pada satuan pendidikan. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 4(2), 247-256.

Misky, R., Witono, A. H., & Istiningsih, S. (2021). Analisis strategi guru dalam mengajar siswa slow learner di kelas iv SDN Karang Bayan. Jurnal Renjana Pendidikan Dasar, 1(2), 57–65.

Munif, M., Rozi, F., & Yusrohlana, S. (2021). Strategi Guru dalam Membentuk Karakter Siswa melalui Nilai-nilai Kejujuran. Fondatia, 5(2), 163–179. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i2.1409

Nofrika, D. S., & Suryana, D. (2022). Profesionalisme Guru dalam Proses Pembelajaran Daring Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6340–6347. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3445

Nuraeni, Y. (2023). Analisis Strategi Guru Dalam Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Kedisiplinan Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 436–446. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i5.1950

Nurhaliza, S. (2024). ETIKA PROFESI KEGURUAN TANGGUNG JAWAB DAN TANTANGAN MORAL GURU. 35–44.

Rahayu, W. I., Najiah, M. A., Yuliyanti, Y., & Yuhana, Y. (2023). STRATEGI GURU DALAM MENANAMKAN NILAI PENDIDIKAN KARAKTER. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 12(2), 47-59.

Ramadhanti Fuji Astuti, F., Nabila Aropah, N., & Vebrianto Susilo, S. (2022). Pendidikan Moral Sebagai Landasan Nilai Karakter Berprilaku. Journal of Innovation in Primary Education, 1(1), 10–21.

Ratimawadah, N., Sukardi, & Aldora Pratama. (2023). Analisis Strategi Guru Dalam Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Pada Siswa Kelas Iv Di Sd Negeri 05 Palembang. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 767–775. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i3.1360

Safitri, A. (2023). Manajemen Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Di Madrasah Ibtidaiyah Swasta Tunas Cendikia Meulaboh-Aceh Barat. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 10(2), 344–351. https://jurnal.insida.ac.id/index.php/atthiflah/article/view/626%0Ahttps://jurnal.insida.ac.id/index.php/atthiflah/article/download/626/318

Sanjani, M. A. (2021). Pentingnya Strategi Pembelajaran Yang Tepat Bagi Siswa. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2), 32–37. https://ejournal.stkipbudidaya.ac.id/index.php/jc/article/view/517

Yusanti, D., & Kistian, A. (2020). Analisis Strategi Guru Dalam Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter di SD Negeri Gunung Keling. Analisis Strategi Guru Dalam Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Di SD Negeri Gunung Keling, 7(2), 44–54.

Downloads

Published

2025-07-21

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>