PENGARUH MEDIA TEKNOLOGI KAHOT DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS KELAS V DI SD NEGERI 091374 NAGA SARIBU

Authors

  • Enzel Apriliya saragih Universitas Katolik Santo Thomas
  • Irmina Pinem Universitas Katolik Santo Thomas
  • Jhonas Dongoran Universitas Katolik Santo Thomas
  • Ester Julinda Simarmata Universitas Katolik Santo Thomas
  • Dyan Wulan Sari HS Universitas Katolik Santo Thomas
  • Patri Janson Silaban Universitas Katolik Santo Thomas

Keywords:

Kahoot Technology, IPAS, Student Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the influence of Kahoot technology media on student learning outcomes in the IPAS subject for Grade V at SD Negeri 091374 Naga Saribu during the 2024/2025 academic year. The research method employed is an experimental method with a quantitative research type. To obtain the necessary data, a test instrument consisting of 25 questions was used. The research sample comprised 21 students, selected using a saturated sampling technique. To assess the students' initial abilities, a Pre-Test was conducted, yielding an average score of 42.9, which falls into the 'low' category. The Post-Test results showed an improvement from the Pre-Test, with the students' average score reaching 80.38, categorized as 'good'. It can be stated that the level of student learning success increased, as evidenced by the correlation coefficient test results, where the calculated r-value (r_hitung) was greater than or equal to the table r-value (r_tabel), with results of 0.617 ≥ 0.413. Furthermore, hypothesis testing comparing the calculated t-value (t_hitung) to the table t-value (t_tabel) yielded t_hitung = 3.419 and t_tabel = 1.720. Since t_hitung ≥ t_tabel (3.419 ≥ 1.720), the alternative hypothesis (Ha) is accepted, and the null hypothesis (Ho) is rejected. Through this t-test, it can be concluded that there is a significant positive influence of Kahoot Technology Media (X) on student learning outcomes (Y).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurahman, A., Nelly, N., Suharto, S., Retnoningsih, R., Andrini, V. S., Arsiwie, S. R., Aimi, A., Aryanti, N., Wibowo, A. A. H., & Meirani, W. (2024). Buku Ajar Teori Pembelajaran. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Aghni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1).

Albert Efendi Pohan. (n.d.). Konsep Pembelajaran Daring Berbarsis Pendekatan Ilmiah. Penerbit CV. SARNU UNTUNG.

Andi Setiawan. (n.d.). Belajar dan Pembelajaran. Uwais Inspirasi Indonesia.

Azis, A. (n.d.). Konsep Kinerja Guru Dan Sumber Belajar Dalam Meraih Prestasi. GUEPEDIA.

Bunyamin, A. C., Juita, D. R., & Syalsiah, N. (2020). Penggunaan Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Permaianan Sebagai Bentuk Variasi Pembelajaran. Gunahumas, 3(1), 43–50.

Cendekia, I. N., & Hartati, S. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Media Sahabat Cendekia.

Darmawan Harefa, D. (2023). Teori Belajar dan Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).

Djonomiarjo, T. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal Aksar, 05, 39–46.

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.

Fauzan, R. (2019). Pemanfaatan gamification Kahoot.it sebagai enrichment kemampuan berfikir historis mahasiswa pada mata kuliah sejarah kolonialisme Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 2(1), 256–257.

Harahap, O. F. M. (2022). Meda Pembelajaran: Teori dan Perspektif Penggunaan Media Pembelajaran. CV. AZKA PUSTAKA.

Hasanah, M. (2022). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Ilmiah Edukatif, 8(1), 27–37.

Indah Suciati, & Hapsan, A. (2022). Efikasi Diri dan Hasil Belajar Matematika: Suatu Kajian Meta-Analisis. CV. Ruang Tentor.

Indriani, E., & Desyandri. (2022). Pengaruh Game Kahoot Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipas Kelas Iv Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1934–1942.

Khanifah, S., Pukan, K. K., Sukaesih, S., & Biologi, J. (2012). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Unnes Journal of Biology EducationJ.Biol.Educ. Unnes Journal of Biology Education, 1(11), 66–73.

Lia Poertanta, Yasinta Lisa, I. S. A. (2022). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(11), 1110–1120.

Mamonto, N., Umar, F., & Kadir, H. (2021). Penggunaan Media Kahoot Dalam Penilaian Pembelajaran Mengevaluasi Struktur dan Kebahasaan Teks Anekot Pada Siswa Kelas X SMK Negeri Suwawa. Jambura Journal Of Linguistics and Literature, 2(1), 1–14.

Manik, C. D., Muhammad, R., Anugrah, E., Pamulang, U., Selatan, T., Pamulang, U., & Selatan, T. (2025). PEMBELIAN PADA RESTORAN KEBULI JORDAN BEKASI. 3(1), 780–790.

Meidawati, Sobron, Bayu, R. (2019). Persepsi Siswa Dalam Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Minat Belajar Ipa. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 1(2), 30–38.

Misnah, M. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Situs Lumpang Batu dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(1), 42–55.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. 659–663.

Nanda, W. N. S. E., & Choirul Umam. (2024). Fotografi Dan Teknologi Dokumentasi. Prenada Media.

Nurita, T. (2024). Urgensi Pengembangan Media Pembelajaran Lingkaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Literasi Digital, 4(1), 73–80.

Nurul Audie. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar. Posiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595.

Oktavia, R. (2022). Game Based Learning Meningkatkan Efektivitas Belajar Siswa. OSF Preprints, 1–7.

Parwati, N. N., Suryawan, P. P., & Ratih Ayu Apsari. (2023). Belajar dan Pembelajaran. Rajagrafindo Persada.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Silaban, P. J., Sinaga, B., & Syahputra, E. (2024). The Effectiveness Of Developing The Realistic Mathematics Education Based On Toba Batak Culture Learning Model To Improve The HOTS Capabilities Of Prospective Elementary School Teachers. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 5625-5644.

Permana, N. S. (2021). Implementasi Aplikasi Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Dalam Pelajaran Pendidikan Agama Katolik. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 21(2), 128–135.

Prasetyo, F. (2019). Pentingnya Model Project Based Learning terhadap Pemahaman Konsep di IPS. Seminar Nasional Pendidikan, 1, 818–822.

Putra, L. D., Arlinsyah, N. D., Ridho, F. R., Syafiqa, A. N., & Annisa, K. (2024). Pemanfaatan Wordwall pada Model Game Based Learning terhadap Digitalisasi Pendidikan Sekolah Dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(1), 81–95.

Rajagukguk, N., Simarmata, E. J., & Anzelina, D. (2020). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Talking Stick Pada Tema Indahnya Kebersamaan Di Kelas Iv Sd Negeri 097375 Tiga Raja. Jurnal Guru Kita PGSD, 4(4), 33.

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 79.

Rita Rahmaniati, M. P. (2024). Model – Model Pembelajaran Inovatif. Uwais Inspirasi Indonesia.

Rizal Farista, I. A. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 53(9), 1689–1699.

Seftiani, I. (2022). Alat Evaluaasi Pembelajaran Interaktif Kahoot Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Era Revormasi Industri. As-Sabiqun, 4(5), 1276–1287.

Septy Nurfadhillah, D. (2021). Media Pembelajaran SD. CV Jejak (Jejak Publisher).

Simarmata, E. J. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Kartika I-1. 1–6.

Sulistiawati Sulistiawati, Tita Mulyati, & Yayang Furi Furnamasari. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Media Kahoot Untuk Pembelajaran PPKN Materi Keberagaman Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(4), 144–156.

Suparman, T., Prawiyogi, A. G., & Susanti, R. E. (2020). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 250–256.

Suwahyu, I. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot dalam Proses Pembelajaran PAI. Jurnal MediaTIK, 6(1), 1–4.

Tahrim, T., Patawari, F., Tanal, A. N., Nurjanah, S., Hilir, A., Rahmat, S., Kholik, N., Kafkaylea, & Premium. (2021). INOVASI MODEL PEMBELAJARAN. EDU PUBLISHER.

Wigati, S. (2019). Penggunaan Media Game Kahoot Untuk Meningkatkan Hasil Dan Minat Belajar Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 457–464.

Downloads

Published

2025-07-19

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>