HUBUNGAN POLA ASUH ORANG TUA DENGAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD NEGERI 101764 BANDAR KLIPPA

Authors

  • Desy Natalia Br Ginting Universitas Katolik Santo Thomas
  • Reflina Sinaga Universitas Katolik Santo Thomas
  • Heka Maya Sari Sembiring Universitas Katolik Santo Thomas
  • Antonius Remigius Abi Universitas Katolik Santo Thomas
  • Irmina Pinem Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22675

Keywords:

relatitonship, parenting patterns, learning outcomes

Abstract

The study aims to determine the relationship between parenting patterns and learing outcomes of class V SD Negeri 101764 Bandar Klippa Learning Year 2023/2024. The populations in this study was all calas V students at Bandar Klippa, totaling 112 students. The sampel used in this was random sampling type, in this case the researcher used the Solving Formula so that the total sampel in this study was 88 people consisting of 44 students from classes VA and VB and their parents. In this research, researchers used a quantitative survey type method. The methode used to test the hypotesis uses correlation techniques, the correlation  techique used is pearson product meoment correlation. The results of this study indicate taht there is a positive correlation parenting patterns with student learning outcomes. This is proven by the correlation value is 2.624 ≥ ttabel 1.680. it can be concluded that tcount ≥ t table is accepted that there ia a relationship between parental parenting patterns and learning outcomes of class V students at SD Negeri 101764 Bandar Klippa Learning Year 2023/2024.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auliansah, F., Nisaa, K., Safira, N., Maulian, S., Nurjanah, S., & Odristya, Z. (2021). Pengaturan Iklim Belajar Kelas. July, 94.

Anjaeni, M. (2021). Effect of Application of the Discovery learning Model on Mathematics Learning outcomes of Elementary Students. 4(6), 1262–1267.

Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 33–48. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/pkn/article/download/3534/3063

Astutik, F. I., Zainullah, Z., & Fajriyah, F. (2022). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Hasil Belajar Siswa di MI At-Tablighiyah Ponjanan Timur. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 8(1), 1–7.

Ahdar Djamaluddin (2021) Belajar dan Pembelajaran (Kaafah Learning Center) Jakarta.

Chandra, A., & Kusumaningtyas, N. (2016). Problem in this research is still exsistence of student of kindergarten group B in TK Pertiwi 1 Semarang showing negative self concept. Parenting patterns have a role in the formation of self concept children. The purpose of this. 116–127.

Darsono, D., & Wahyuningsih, A. (2023). Penerapan Metode Jarimatika untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Kemampuan Perkalian Siswa Selolah Dasar. Paidea : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia, 3(2), 59–64.

Damayanti, A. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X SMA Negeri 2 Tulang Bawang Tengah. SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 1(1), 99–108.

Fathanah, A. A., Anwar, S., & Azis, M. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi pada Siswa Sekolah Menengah Kejuruan di Kabupaten Bulukumba. PINISI Journal Of Education, 3(2), 82–91.

Faizah, S. N. (2020). Hakikat Belajar Dan Pembelajaran. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175.

Hasil, M., & Siswa, B. (2020). Penggunaan Metode Make a Match Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd. EJoES (Educational Journal of Elementary School), 1(1), 19–24.

Handayani, R., Purbasari, I., & Setiawan, D. (2020). Tipe-Tipe Pola Asuh Dalam Pendidikan Keluarga. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(1), 16–23.

Husni, M., Rahman, A. H., Budi, N. H., & Dwi, A. H. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pengembangan Karakter Peduli Sosial. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(3), 208–214.

Indra Azra, F. (2015). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Siswa Kelas X Smk Negeri 1 Solok Selatan. Economica, 2(2), 85–98.

Jasmiati. (2023). Penerapan Model Think Pair Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pelajaran IPA Tema 1 Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 178–184.

Jufrida, J., Basuki, F. R., Pangestu, M. D., & Djati Prasetya, N. A. (2019). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Ipa Dan Literasi Sains Di Smp Negeri 1 Muaro Jambi. EduFisika, 4(02), 31–38.

Kosilah, & Septian. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Assure Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JIP: Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1139–1147.

Kia, D., & Murniarti, E. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orangtua Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Anak. Jurnal Dinamika Pendidikan, 13(3), 264–278.

Lestari, P., & Hudaya, A. (2018). Penerapan Model Quantum Teaching Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Viii Smp Pgri 3 Jakarta. Research and Development Journal of Education, 5(1), 45.

Model, P., Kooperatif, P., Teams, T., Untuk, T., Hasil, M., Siswa, B., & Materi, P. (2022). Accounting : Jurnal Pendidikan Akuntansi. 2(1), 1–9.

Meiliawaty, T., Okatviana, E., & Evayenny. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 67–73.

Nadhifah, I., Kanzunnudin, M., & Khamdun, K. (2021). Analisis Peran Pola Asuh Orangtua Terhadap Motivasi Belajar Anak. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 91–96.

Patri, F. S., Silaban, P. J., Lumbangaol, R., & Simarmata, E. J. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Kepribadian Siswa pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2358–2362.

Rizqi, A. T., & Sumantri, M. (2019). Hubungan antara Motivasi Belajar dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran,3(2),145–154.

Reflina, R., Zai, E. M., Anzelina, D., & Silaban, P. J. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema Indahnya Kebersamaan Di Kelas IV Efri Mawati Zai , Dewi Anzelina , Reflina Sinaga , Patri Janson Silaban Universitas Katilik Santo Thomas Medan , Indonesia Pendahuluan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 344–349.

Siti Ma’rifah Setiawati, S.P, S. (2018). 'HELPER” Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP UNIPA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling FKIP UNIPA, 35(1), 31–46.

Slameto (2021) Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi (Rineka Cipta) Jakarta.

Sugiyono (2023) Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif (ALFABETA) Bandung.

Sinaga, K. D., Situmorang, R., Marianus, S. M., & Tanjung, D. S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita Kelas V Sdn 173417 Pollung Dan Sdn 173420 Pollung. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(5), 1335.

Sari, D. K., Saparahayuningsih, S., & Suprapti, A. (2019). Pola Asuh Orang Tua Pada Anak Yang Berperilaku Agresif. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(1), 1–6.

Tutik, L. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Kebonsari 3 Kota Malang. Jurnal Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 4(1), 501–510.

Wiratna Sujarweni (2023) Metodologi Penelitian (Pustaka Baru Press) Yogyakarta.

Zahara, S; Masitah, W. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Kepercayaan Diri Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 64–81.

Downloads

Published

2025-03-14

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2