PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MIND MAPPING TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN IPAS PADA SISWA KELAS V SDN 101960 GALANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22282Keywords:
Mind mapping, learning outcomes, IPAAbstract
The purpose of this research is to find out whether there is an influence of using the mind mapping learning model on science learning outcomes in class V SD Negeri 101960 Galang. The population in this study were all class V students at SD Negeri 101960 Galang. Total sampel were 27 people. This research uses an experimental type of research. This experimental method was carried out to determine the results of comparisons between groups that were given treatment and those that were not given treatment. The independent variable in this research is the mind mapping learning model, while the dependent variable is science learning outcomes. The analysis method was carried out descriptively and used the paired t test. The research results showed that the science learning outcomes of students who were taught by applying the mind mapping learning model to the science learning outcomes for class V SD Negeri 101960 Galang obtained an average score of 89. The learning outcomes of students without using the mind mapping obtained an average score of 78. There is a significant influence of the use of the mind mapping learning model on student learning outcomes in class V SD Negeri 101960 Galang.Downloads
References
Ahdar dan Wardana. 2019. Belajar dan Pembelajaran. Sulawesi Selatan: CV. Kaaffah Learning Center.
Amin and L. Y. S. Sumendap. 2022. 164 Model Pembelajaran Kontemporer. Bekasi: LPPM Universitas Islam 45 Bekasi.
Arikunto, S. 2021. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Buzan, T. 2012. Buku Pintar Ming Map. Jakarta : Gramedia Pustaka Utama.
Daryanto, 2017. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Dewi, S. Z., dan Ibrahim, T. 2019. Pentingnya Pemahaman Konsep untuk Mengatasi Miskonsepsi dalam Materi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan UNIGA, 13(1), 130–136.
Dimyanti dan Mujiono, 2016. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta.
Djamaluddin, A dan Wardana. 2019. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : CV. Kaffa Learning Center.
Dyan Wulan Sari dan Agus Kistian. 2020. Perbedaan Sikap Ilmiah Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Inquiry Training dengan Model Pembelajaran Direct Instruction. Jurnal Tunas Bangsa Vol. 7(2): 174-188.
Fathurrohman, M. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta : AR-Ruzz Media.
Hamalik, Oemar. 2021, Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara
Huda, M. 2023. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ilhami, A. 2023. Analisis Kearifan Lokal Manongkah Kerang di Kabupaten Indragiri Hilir, Riau sebagai Sumber Belajar IPA Berbasis Etnosains. Jurnal Sosial Budaya 18, No. 1.
Istarani dan I. Pulungan. 2022. Ensiklopedia Pendidikan. Medan: CV. Icom.
Istarani. 2023. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.
Juliana, R. Lumban Gaol, B. Lumbanraja, R. Sipayung dan T. Br. Tarigan. 2023. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Tema Panas Dan Perpindahannya Kelas V SD Negeri 040457 Berastagi. Journal on Education Vol. 06(01): 5116-5126.
Karwono, M. 2017. Belajar dan Pembelajaran serta Pemanfaatan Sumber Belajar. Depok: PT. Rajagrafindo Persada.
Lestari, K. E dan M. R. Yudhanegara. 2018. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT. Refika Aditama.
Mulyono, A. 2018. Anak Berkesulitan Belajar: Teori, Diagnosis dan Remediasinya. Jakarta : Rineka Cipta.
Nasution, S. 2023. Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Nelly, W. dan Yasinta, L. 2019. Pembeajaram IPA di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.
Nidaul Janah. 2021. Mandiri Belajar Tematik SD/MI Kelas 5 Semeter 2. B Media. Jakarta.
Pratiwi, I. 2021. IPA untuk Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Medan : UMSU Press.
Rusman. 2017. Belajar dan Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Cetakan Pertama. Jakarta: Kharisma Putra Utama.
Salim Nahdi, D., Yonanda, D. A., dan Agustin, N. F. 2018. Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, Vol. 4(2): 9 – 18.
Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).
Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.
Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.
Silaban, P. J., Sinaga, B., & Syahputra, E. (2024). The Effectiveness Of Developing The Realistic Mathematics Education Based On Toba Batak Culture Learning Model To Improve The HOTS Capabilities Of Prospective Elementary School Teachers. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 5625-5644.
Simarmata, Y. M. 2020. Pembelajaran Daring untuk Pendidikan. Jakartga: Yayasan Kita Penulis.
Simarmata, E. J., C. M. Siburian, Dyan Wulan Sari H.S, B. Lumbanraja dan A. Sitepu. 2024. Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Ketaren Tahun Pembelajaran 2023/2024. Journal on Education Vol. 07(01): 882-889.
Slameto. 2023. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Sudjana, N. 2019. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung; PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2022. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dai R & D. Bandung : Alfabeta.
Swadarma, D. 2013. Penerapan Mind Mapping dalam Kurikulum Pembelajaran. Jakarta : Elex Media Komputindo.
Syah, M. 2017. Psikologi Belajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Wicaksano, A. G. 2020. Belajar dan Pembelajaran. Solo: Unisri Press. Tes Kelas Eksperimen
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.