PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID DENGAN SMART APPS CREATOR (SAC) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA KELAS VI SD

Authors

  • Bayu Kurniawan Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Ahmad Muhibbin Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20444

Keywords:

Elementary School, Pancasila Education, SAC

Abstract

The significance of Pancasila Education in elementary schools as the initial foundation for the development of noble character and the application of Pancasila values in the early stages for any individual. In addition, Pancasila education also instils in the younger generation a sense of affection for the homeland and the ability to serve the nation in the future. For this reason, educators are crucial in the delivery of Pancasila education in a manner that is both engaging and meaningful. This investigation is designed to evaluate the efficacy of Android-based learning media, specifically Smart Apps Creator (SAC), in enhancing the learning outcomes of Pancasila education among sixth-grade elementary school students. This study employs descriptive statistical analysis as its research methodology. Data obtained from pre-tests and post-tests will be subjected to descriptive statistical analysis. In an effort to substantiate the efficacy and advantages of employing SAC learning media, data from interviews and observations will be presented. The results of this study suggest that sixth-grade elementary school students in Pancasila Education can significantly enhance their academic performance through the use of SAC learning media. Furthermore, this investigation determined that using SAC learning media can improve students' motivation and engagement in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, U. N., Utami, T. W., Khalidiyah, T., & Huriyah, L. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Video Menggunakan Aplikasi Benime dalam Meningkatkan Pemahaman pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti (PAIBP) Siswa SMP. Edudeena: Journal of Islamic Religious Education, 6(1), 57-65.

Anggadinata, C. J., & Simbolon, N. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MENGGUNAKAN SMART APPS CREATOR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA TEMA 4 SUBTEMA 1 DI KELAS IV SD METHODIST 9 MEDAN PERJUANGAN TA 2023/2024. Indonesian Journal of Techniques and Education Techniques, 1(1), 16-21.

Asri, M. M., & Nugraheni, N. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SAC (SMART APPS CREATOR) BERBASIS ANDROID UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATERI PENGUKURAN SISWA KELAS V SDN PAKINTELAN 01 KOTA SEMARANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 676-688.

Aziz, I., Damariswara, R., & Sahari, S. (2024). P PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS APLIKASI SAC (SMART APPS CREATOR) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYUSUN HURUF ALFABET MENJADI KATA YANG BERMAKNA PADA SISWA KELAS I SDN 3 NGRENCAK: DEVELOPMENT OF INTERACTIVE MULTIMEDIA BASED ON THE SAC APPLICATION (SMART APPS CREATOR) TO IMPROVE THE ABILITY TO ARRANGE ALPHABET LETTERS INTO MEANINGFUL WORDS IN CLASS I STUDENTS OF SDN 3 NGRENCAK. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 21-30.

Cahyanti, W., Damayanti, A. T., Wigati, T., & Suyoto, S. (2024). Implementasi Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Siswa Kelas V. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(2), 223-229.

Danim, S., Hamzah, S., Badeni, B., Afrina, M., & Viona, E. (2024). Pemberdayaan Kreativitas Guru Sekolah Indonesia Di Malaysia Melalui Mobile Learning Berbantuan Smart Apps Creator Untuk Mendukung Implementasi Pembelajaran Terdiferensiasi. Sasambo: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), 6(2), 284-295.

Dyah, K. W. (2022). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Sac (Smart Apps Creator) Sebagai Media Pembelajaran Fisika Tingkat Sekolah Menengah Atas (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

Erviana, N., Marlina, M., & Ikhsanudin, M. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Demokratis dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 251-260.

Fauzan, T. S. (2024). Mobile Learning Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran PAI di MAN 2 Yogyakarta. Jurnal Tarbiyah Almuslim, 2(2), 121-136.

Furnamasari, Y. F., Usman, D. A., Zahra, F. R., Nisa, K. K., Handayani, N. A., Khotimah, R. N., ... & Yosep, Z. A. (2024). PERAN PENDIDIKAN PANCASILA DALAM MEMBENTUK ETIKA DAN MORAL SISWA DI ERA DIGITAL. Jurnal Multidisiplin Inovatif, 8(5).

Harimansyah, G. (2024). Membangun Generasi Milenial Menyongsong Merdeka Belajar Kampus Merdeka.

Irayanti, I., & Komalasari, K. (2023). Membangun Etika Kewarganegaraan Global Melalui Karakter Moral Pancasila: Analisis Konseptual. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 13(1), 21-34.

Jafnihirda, L., Arsyah, R. H., & Febrianti, T. (2023). PRAKTIKALITAS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUGMENTED REALITY PADA SISWA KELAS X SMK N 1 SUMATERA BARAT. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 1161-1168.

JAIZ, M. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN IPA BERBASIS SMART APPS CREATOR (SAC) TERINTEGRASI KEISLAMAN PADA SISWA KELAS IV SDN KOTA PEKANBARU (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU).

Khoirunnisa, K. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Android Terhadap Peningkatan Pemahaman Siswa Pada Materi Tajwid di MTs Negeri 7 Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang).

Khotimah, H., Nawir, M., & Ayu, S. (2023). PENGARUH MOBILE LEARNING BERBASIS SMART APPS CREATOR (SAC) TERHADAP MINAT BELAJAR IPA TERPADU SISWA DI SMPN 2 BONTOMARANNU KABUPATEN GOWA. Jejak Pembelajaran: Jurnal Pengembangan Pendidikan, 7(3).

Kusumastuti, D. U., Hidayat, R., & Destiana, D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Berbasis Smart Apps Creator Version 3 Pada Materi Aku Gemar Menabung. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(5), 6810-6820.

Lestari, E., & Hidayati, S. N. (2023). BAHAN AJAR BERBANTUAN SMART APPS CREATOR UNTUK PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK. PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS, 11(2), 138-142.

Mahuda, I., Meilisa, R., & Nasrullah, A. (2021). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis android berbantuan smart apps creator dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1745-1756.

Martias, L. D. (2021). Statistika deskriptif sebagai kumpulan informasi. Fihris: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 16(1), 40-59.

Nursalimah, N., & Sutisna, A. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS ANDROID SMART APPS CREATOR (SAC) PADA PEMBELAJARAN IPAS DI SDN KAWAHMANUK. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 152-171.

Oktavianto, A. W., Asrial, A., & Alirmansyah, A. (2023). Analisis penerapan Profil Pelajar Pancasila pada pembelajaran Pendidikan Pancasila dalam mencapai nilai gotong royong di kelas IV sekolah dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 8623-8636.

Pebriyanti, D., & Badilla, I. (2023). Implementasi pendidikan karakter siswa di kelas pada mata pembelajaran pendidikan Pancasila kelas IV di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1325-1334.

Putra, C. A., & Fitriyanto, M. N. (2024). PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN INTERAKTIF TEKNOLOGI INFORMASI MENGGUNAKAN TEKNOLOGI AUGMENTED REALITY BERBASIS ANDROID. Scientica: Jurnal Ilmiah Sains dan Teknologi, 2(4), 256-271.

Putri, F. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi pembelajaran PKn sebagai pembentukan karakter peserta didik sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7362-7368.

Putry, R. A. (2024). PENGARUH MODEL DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN MEDIA SMART APPS CREATOR (SAC) TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA MATERI PENGUKURAN (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).

Rianti, R. R. P., Karyanto, P., & Wahyuningsih, D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Daring Berbasis Aplikasi Smart Apps Creator (SAC) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 11(2), 103-110.

Rizky, F. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pai Berbasis Android Dengan Menggunakan Aplikasi Inventor Kelas Xi Ips Di Sman 1 Seputih Mataram Kabupaten Lampung Tengah (Doctoral dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Rossa, I. (2024). pemanfaatan smart apps creator sebagai media pembelajaran dalam menulis surat dinas siswa kelas vii mts. annajah jakarta tahun pelajaran 2023/2024 (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Salsabila, S. R., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peranan perilaku cinta tanah air melalui pendidikan kewarganegaraan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7791-7800.

Saputra, A. G., Juliansyah, S. C., & Athayla, S. (2023). Pendidikan Pancasila Dalam Era Multikulturalisme: Membangun Toleransi Dan Menghargai Keberagaman. Advances In Social Humanities Research, 1(5), 573-580.

Saputri, A. I. D., Pangestu, E. W. P., Widodo, S. T., Wahyuni, N. I., & Andayani, T. W. (2023). Penerapan Media Inovatif Berbasis Problem Based Learning sebagai Upaya Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3548-3558.

Sirait, E. D., & Apriyani, D. D. (2024, January). PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN SMART APPS CREATOR (SAC). In Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset dan Inovasi Teknologi) (Vol. 8, No. 01).

Sudirman, I. N., & Cahyani, N. K. S. (2024). Peran Pendidikan Pancasila Di Sekolah Dasar Untuk Membangun Karakter Generasi Unggul. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(1), 103-110.

Suprianto, J. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Learning Untuk Peningkatan Terhadap Materi Siswa Pada Pembelajaran IPS Kelas 9 Smp Negri 1 Siman (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Yanti, M. (2024). Pengembangan Media Berbasis Digital Menggunakan Aplikasi Smart Apps Creator Pada Materi Instalasi Motor Listrik Dasar di SMKN 4 Banda Aceh (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry).

ZAHWA, F. (2024). PENGARUH PENDEKATAN SCIENCE, TECHNOLOGY, RELIGION ENGINEERING, ART AND MATHEMATICS TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR REFLEKTIF DAN KREATIVITAS KELAS X PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

Downloads

Published

2024-12-30

Most read articles by the same author(s)