PENANAMAN NILAI-NILAI PANCASILA MELALUI PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK DENGAN PEMBUATAN POSTER INTERAKTIF MENGGUNAKAN APLIKASI CANVA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.21733Keywords:
Pancasila values, project-based learning, Canva, 21st-century skills, Independent Curriculum.Abstract
This study aims to analyze the implementation of project-based learning strategies through the creation of interactive posters using Canva to instill Pancasila values in fourth-grade students at MI Muhammadiyah Wonorejo Gondangrejo. This research employs a qualitative descriptive approach, collecting data through observation, interviews, and document analysis of students' work. The findings indicate that this approach effectively helps students understand Pancasila values, such as tolerance, mutual cooperation, and responsibility, through visualizations in their posters. Additionally, students developed 21st-century skills, including creativity, collaboration, and communication. Despite technical challenges, such as limited digital devices and varying student abilities in using Canva, teachers successfully addressed these issues through personal assistance and efficient device sharing.Downloads
References
Ali, A., Apriyanto, A., Haryanti, T., & Hidayah, H. (2024). Metode Pembelajaran Inovatif: Mengembangkan Teknik Mengajar Di Abad 21. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Andarwati, N., & Pujilestari, Y. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 11(4), 844-851.
Anugrah, S. P. (2024). Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 6(3), 959-963.
Ginting, H. (2021). Pemanfaatan Media Belajar Berbasis Canva pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Educare: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 47-52.
Habibatunisa, S. Peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa kelas IV melalui e-modul berbasis Canva MI Pembangunan Jakarta (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Hasanah, M., Ni’mah, M., & Badruttamam, C. A. (2024). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembentukan Karakter Siswa di MI Walisanga I Banyuanyar. Berkala Ilmiah Pendidikan, 4(3), 440-449.
Hasna, M. (2024). Digitalisasi Pengelolaan Sekolah Dasar Negeri Kota Banjarmasin: Tinjauan Analisis SWOT Dalam Strategi Pengembangan Sekolah Digital. Jurnal Pendidikan Modern, 10(1), 32-42.
Hidayani, A., Susilawati, E., & Nur, J. F. (2024). Implementasi Pembelajaran Yang Menarik Menggunakan Aplikasi Canva Di SMAN 11 Medan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(6), 4146-4152.
Indriani, C. (2024). Pengaruh penggunaan aplikasi Canva dalam media pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(2), 330-339.
Iwan, R. (2023). Pemanfaatan Media Canva pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. SIBERNETIK: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 105-109.
Jannah, F. N. M., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan aplikasi Canva dalam media pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 138-146.
Kasman, K. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Project Based Learning dan Pengembangan Literasi dalam Kurikulum Merdeka di SMAN 1 Panyabungan Utara Kabupaten Mandailing Natal. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 18(5), 3352-3366.
Maharani, T., & Reflesia, C. (2023). Sosialisasi penguatan profil pelajar Pancasila melalui media pembelajaran berbasis media Canva di SD Negeri 33. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(4), 139-142.
Muktamar, A., Yusri, H., Amalia, B. R., Esse, I., & Ramadhani, S. (2024). Transformasi Pendidikan: Menyelami Penerapan Proyek P5 Untuk Membentuk Karakter Siswa. Journal Of International Multidisciplinary Research, 2(2), 1-8.
Putri, R. M., & Ain, N. (2024, October). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe TGT (Team Game Tournament) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 3 Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Di Sekolah SDN Ciptomulyo 3 Kota Malang. In Seminar Nasional dan Prosiding PPG Unikama (Vol. 1, No. 2, pp. 1095-1103).
Saputra, D. R. N., Widyaningsih, W., Chasanah, A. M., Munahefi, D. N., & Setiawan, W. (2024). Digitalisasi Pancasila melalui Pelatihan Pembuatan Poster pada Siswa Sekolah Dasar Desa Blanceran. Jurnal Bina Desa, 6(1), 10-15.
Soro, S. H., Sariningsih, A., Octavianti, L. N., & Mulyanah, M. (2024). Implementasi Pemanfaatan Aplikasi Canva dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas VI SDN Kapuk 03 Pagi. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 2219-2224.
Utama, A. S. (2024). Pancasila dan Kewarganegaraan. Penerbit PT Kodogu Trainer Indonesia, 1-70.
Wahyudi, N. G., & Jatun, J. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan: Tantangan dan Peluang Pembelajaran Digital di Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 444-451.
Zahrani, H., & Hidayat, S. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Pada Mata Kuliah Literasi Digital di STAI Terpadu Yogyakarta. SALIHA: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 421-420.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.