PEMBELAJARAN KEWARGANEGARAAN (PKN) YANG KONTEKSTUAL DAN MENYENANGKAN BAGI SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.21193Keywords:
civic education, contextual, fun, elementary schoolAbstract
This research aims to explore and analyze contextual and fun learning approaches for Civic Education in elementary schools. The type of research is qualitative with literature review method. The learning strategies explored and analyzed include active and creative learning, media use, and learning models. The results showed that active and creative learning strategies, the use of technology-based and contextual interactive media, as well as project-based and cooperative learning models are effectively applied to create contextual and fun learning so as to increase students' understanding of Pancasila values. The implication is that teachers need to integrate contextual approaches creatively and utilize technology to support the Civics learning process. Further research needs to test the application of contextual and fun approaches in varied classroom conditions.Downloads
References
Agetania, N. L. P. (2022). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn. Media Edukasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.36002/jmk.v6i1.1893
Alfiah, S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Melalui Pendekatan Tematik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Wahana Pendidikan Dasar, 6(1), 101-116.https://doi.org/10.54980/jpwpd.v6i1.45
Aminah, A., Hairida, H., & Hartoyo, A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8349-8358.https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3791
Andriani, R., Inayah, I. N., & Ahsani, E. L. F. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual dengan Media Talking Stick untuk Menumbuhkan Karakter Profil Pelajar Pancasila dalam Mata Pelajaran PPKn. Tanjak: Journal of Education and Teaching, 3(2), 89-100. https://doi.org/10.35961/tanjak.v3i2.634
Dewi, R. K. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) Berbasis Information and Communication Of Technology (ICT) untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas V di SDN 01 Suruh Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1). https://doi.org/10.33061/jgz.v7i1.3060
Fawaz, A., & Farhurohman, O. (2022). Penggunaan Metode Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam Pembelajaran PPKn di SDN Babadsari 1. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(3), 175-179. https://jurnal.educ3.org/index.php/pendagogia/article/view/74
Fitria, T. A. N., Iriansyah, H. S., & Suhel, A. R. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Keragaman Suku Bangsa dan Budaya Melalui Pembelajaran Kontekstual. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 818-823). https://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2020/article/view/1499
Gianto, S. P. (2020). Meningkatkan Minat Belajar PKn dengan Pendekatan Kontekstual Siswa Kelas V Semester Genap SD Negeri 3 Sukodono Kecamatan Dampit, Kabupaten Malang Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Refleksi Pembelajaran (JRP), 5(2), 69-75. https://ejurnalkotamadiun.org/index.php/JRP/article/view/549
Juliana, S., & Indrawati, S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Muatan Bahasa Indonesia dan PPKn Melalui LKPD Kontekstual di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 492-503. https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9020
Kedu, D., Widodo, W., & Sugiharto, F. B. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Pembelajaran Kontekstual di SDN Merjosari 01 Kota Malang (Doctoral dissertation, Fakultas Ilmu Pendidikan). https://rinjani.unitri.ac.id/handle/071061/2524
Khotimah, L. H., Juliana, S., & Indrawati, S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar melalui Video Kontekstual pada Peserta Didik Kelas 5 SD. Kontribusi: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 57-66. https://doi.org/10.53624/kontribusi.v4i1.271
Mufatikhah, N., & Rondli, W. S. (2023). Strategi Guru dalam Motivasi Belajar PPKn Siswa SD. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 465-471. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4667
Nurjannah, P., & Dahnial, I. (2024). Pengembangan Media Boardbook Berbasis Metode Kontekstual pada Subtema Kewajiban Dan Hakku Di Rumah Di Kelas III SDN 066057 Medan Denai. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 1-16. https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.13058
Purba, S. K. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Bhinneka Tunggal Ika dengan Pengintegrasian Pendidikan Karakter Menggunakan Pembelajaran Kontekstual pada Mata Pelajaran PKn Siswa Kelas VI SD Negeri Percobaan Kota Medan (Doctoral dissertation, UNIMED).
Rukmini, A. (2020). Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) dalam Pembelajaran Pkn SD. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 3, No. 3, pp. 2176-2181). https://jurnal.uns.ac.id/SHES/article/view/57088
Sari, L. P., Huda, C., & Dewi, T. P. K. (2024). Penanaman Sila Pancasila di Sekolah melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dengan Model PjBL SDN Pedurungan Kidul 01. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(2), 6636-6643. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i2.10029
Setiawan, D. (2014). Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Karakter melalui Penerapan Pendekatan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 6(2), 61-72. https://doi.org/10.24114/jupiis.v6i2.2285
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Wandini, R. R., Sipahutar, D. A., Rahmawati, I., Diah, R., & Harpani, S. (2022). Merubah Pandangan Siswa yang Menganggap Pembelajaran PKn Membosankan Menjadi Pembelajaran PKn yang Menyenangkan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 1489-1496. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5557
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.