PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID DENGAN SAC UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA KELAS VI SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.20116Keywords:
SAC, Science, Learning MediaAbstract
Technological advancements require teachers to create learning media that align with technological progress and the demands of the times for students. One educational tool that meets the technological demands of modern science education is the Android-based Smart Apps Creator (SAC). SAC proves highly effective for developing specialized educational applications, particularly for the diverse subject of Natural Sciences at the elementary level. This research aims to evaluate the effectiveness of Android-based learning media using SAC in enhancing the science learning outcomes of sixth-grade students, focusing on the human locomotor system. Descriptive statistical analysis was employed as the research method. The findings indicate an improvement in students' learning outcomes regarding human locomotion, with the average pre-test score rising from 62.04 to 84.43 in the post-test. Furthermore, SAC facilitates the creation of educational media, eliminating the need for proficiency in programming languages.Downloads
References
Amalia, M. N., & Rahmanelli, R. (2024). Pemanfaatan Smartphone sebagai Media Pembelajaran Geografi Siswa Kelas XI IPS di SMA Negeri 13 Padang. JURNAL BUANA, 8(1), 91-100.
Anggraeni, S., Pandra, V., & Purwasih, L. A. (2023). Analisis Soal Cerita Matematika pada Materi Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Elementary School (JOES), 6(2), 272-279.
Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Winarsih, E. (2021). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif berbasis video untuk meningkatkan minat belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5313-5327.
Ansara, A. D. P., Okra, R., Efriyanti, L., & Musril, H. A. (2023). Perancangan Media Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam berbasis Android Menggunakan Software Smart App Creator (SAC). Intellect: Indonesian Journal of Learning and Technological Innovation, 2(1), 60-76.
Aprilia, N. D., Rahmawati, A., Oktaviani, W., Aufa, R. F., Prayitno, A. H., & Anggrasari, L. A. (2024, July). Pengembangan Media Smart Apps dalam Materi Pembelajaran Ekosistem Kelas V Sekolah. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 3, No. 3, pp. 715-722).
Ardiansyah, Y., & Wicaksono, A. (2022). Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Berbasis Android Dengan Menggunakan Smart App Creator (SAC) Pada Materi Persamaan Nilai Mutlak. Koordinat Jurnal MIPA, 3(2), 33-42.
Ediyani, Muhammad, Ulfi Hayati, Salwa Salwa, Samsul Samsul, Nursiah Nursiah, and M. Bahriza Fauzi. "Study on development of learning media." Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences 3, no. 2 (2020): 1336-1342.
Fadli, R. C. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Dengan App Inventor Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains (KPS) Peserta Didik Pada Materi Medan Magnet (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Hafidz, M., & Masriyah, M. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis android untuk pembelajaran permutasi dan kombinasi. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(2), 126-135.
Ismail, S., Yahya, L., & Yusuf, P. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MATEMATIKA DENGAN APLIKASI SAC 3 PADA POKOK BAHASAN LINGKARAN KELAS VIII. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 5(2), 997-1004.
Jatmiko, B., & Nugroho, A. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR DAN PEMAHAMAN KONSEP IPA SISWA KELAS VI SEKOLAH. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 1129-1137.
Khasanah, K., & Rusman, R. (2021). Development of Learning Media Based on Smart Apps Creator. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 13(2), 1006-1016.
Legina, N., & Sari, P. M. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif articulate storyline berbasis keterampilan berpikir kritis pada pembelajaran ipa bagi siswa sekolah dasar. Jurnal Paedagogy, 9(3), 375-385.
Mahdarani, N., Rahayu, P., & Suwangsih, E. (2023). Pengaruh Model Project Based Learning Berbantuan Smart Apps Creator Water Cycle Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Al Qodiri: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Keagamaan, 21(2), 598-611.
Martias, L. D. (2021). Statistika deskriptif sebagai kumpulan informasi. Fihris: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 16(1), 40-59.
Muzakkir, M. A., Pomalato, S. W. D., & Katili, M. R. (2022). Efektivitas multimedia interaktif berbasis smartphone untuk pembelajaran matematika dengan tatap muka terbatas. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(2), 81-92.
Nurjanah, N., Wahyuni, W., & Cahyono, H. (2024). Efektifitas Pengembangan Media Game “Flappy Chocolate” Berbasis Android pada Mata Pelajaran Produk Pastry dan Bakery Program Keahlian Tata Boga. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 12(1), 159-173.
Nurlyani, S. N., Zamzam, F., Oktavia, A., & Aeni, A. N. (2024). Pengembangan Aplikasi Android Berbasis SAC “APEL”(Aku Peduli Lingkungan) untuk Memupuk Akhlak terhadap Lingkungan bagi Peserta Didik Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(3), 2165-2177.
Pratama, M. R., & Rahman, A. (2023). Dampak Teknologi pada Dunia Pendidikan. Pinisi Journal Of ART, Humanity and Social Studies, 3(2), 88-96.
Rahma, G., Nurfajriani, N., & Jahro, I. S. (2024). Developing an Interactive Multimedia Innovation Based on Android Using the Smart Apps Creator 3.0 as Teaching Material for Buffered Solution Course. KnE Social Sciences, 229-240.
Rumapea, L. A. (2024). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Smart Apps Creator dengan Hasil Belajar Siswa Kelas II A Tema 7 Subtema 3 Pembelajaran 4 SDN 105297 Helvetia TA 2022/2023. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 216-222.
Rusli, M. (2021). Merancang penelitian kualitatif dasar/deskriptif dan studi kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48-60.
Salsabila, I. D., Hartono, H., & Herawati, H. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Android Dengan Smart Apps Creator (Sac) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Biologi Peserta Didik Di Sma Negeri 10 Makassar. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 5(3), 492-497. https://doi.org/10.31970/pendidikan.v5i3.854
Sari, L. P., & Erita, Y. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Smart Apps Creator Pada Pembelajaran IPAS Di Kelas V Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 6832-6844.
Setiawan, U., Malik, A. S., Megawati, I., Wulandari, D., Nurazizah, A., Nurjaman, D., ... & Maldini, C. (2022). Media Pembelajaran (Cara Belajar Aktif: Guru Senang Mengajar Siswa Senang Belajar)
Syifa, N., & Julia, J. (2023). Persepsi Guru Sekolah Dasar Terhadap Inovasi Pembelajaran Berbasis Informasi Teknologi Sebagai Alat Bantu Pencapaian Pembelajaran. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 271-285.
Tasyakuri, A. N., Nuranisak, P. F., & Cahyani, V. P. (2022, December). Optimalisasi penggunaan smart apps creator (SAC) dalam peningkatan kompetensi profesional calon pendidik IPA. In PISCES: Proceeding of Integrative Science Education Seminar (Vol. 2, No. 1, pp. 59-67).
Turmuzi, M., Wahidaturrahmi, W., & Kurniawan, E. (2021). Analysis of Students' Mathematical Communication Ability on Geometry Material. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(01), 50-61.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.