PENDIDIKAN HUKUM: PENGUATAN NILAI-NILAI HUKUM ISLAM DALAM MATERI PEMBENTUKAN HUKUM NASIONAL

Authors

  • Ronika Putra Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Rusydi Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Shofwan Karim Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Sri Wahyuni Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
  • Wendra Yunaldi Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21744

Keywords:

Islamic Law, Law Education, National Law Formation

Abstract

This research aims to analyze the strengthening of Islamic legal values in legal education in Indonesia and its relevance in the formation of national law. The issues raised include challenges in the implementation of Islamic legal values, such as religious pluralism, unclear harmonization with Pancasila, the dominance of western law, and the issue of gender equality. The methodology used is a literature review by examining various sources of literature, including books, scientific journals, and relevant laws and regulations. The results show that Islamic legal values, such as justice, benefit and compassion, have the potential to enrich the national legal system and provide an important moral dimension to legal practice. However, these challenges require constructive approaches, such as increased interfaith dialogue, comprehensive Islamic legal education outreach, and curriculum adjustments that are responsive to the times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M., & Kholiq, M. A. (2023). Adopsi Nilai dan Prinsip Hukum Pidana Islam tentang Delik Kesusilaan Zina dalam Kitab Undang-undang Hukum Pidana Nasional. Jurnal Hukum IUS QUIA IUSTUM, 30(3), 622–649.

Asbari, M. (2024). Madrasah Diniyyah Takmiliyah: Pilar Pendidikan Karakter di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial, Manajemen, Akuntansi dan Bisnis, 1(02), 10–14.

Cikdin, Y. K. A. (2022). Peran Generasi Muda Dalam Meningkatkan Kesadaran Hukum di Masyarakat. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(5), 176–183.

Danugroho, A. (2024). REFLEKSI KETAHANAN EKONOMI PASCA PANDEMI. Jurnal Penelitian Mahasiswa Ilmu Sosial Ekonomi dan Bisnis Islam (SOSEBI), 4(1), 60–77.

Faridli, E. M., Harsono, H., Fauziati, E., & Musiyam, M. (2024). Membangun budaya anti-korupsi: Implementasi prinsip-prinsip Mohammad Hatta dalam pembelajaran di universitas muhammadiyah Purwokerto. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 200–208.

Hefni, W. (2022). Pemikiran Hukum Nasional A. Qodri Azizy: Eklektisisme Hukum Islam dan Hukum Umum. Undang: Jurnal Hukum, 5(2), 481–511.

Helandri, J., & Supriadi, S. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Konteks Modern: Tinjauan Terhadap Praktik Dan Tantangan. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 7(1), 93–116.

Irawati, S. A. (2024). Peranan Hukum Islam dalam Proses Pembelajaran dan Pengembangan Karakter Siswa. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 10(2), 393–404.

Isgandi, Y. (2021). Model Integrasi Nilai Islam Dan Sains Beserta Implementasinya Di Dunia Islam. Kalimah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 19(1), 27–48.

Istianah, A., Mazid, S., Hakim, S., & Susanti, R. (2021). Integrasi nilai-nilai pancasila untuk membangun karakter pelajar pancasila di lingkungan kampus. Jurnal Gatranusantara, 19(1), 62–70.

Istianah, A., & Susanti, R. P. (2021). Pendidikan pancasila sebagai upaya membentuk karakter pelajar pancasila. Jurnal Gatranusantara, 19(2), 202–207.

Kurnia, Y. R. (2024). Perlindungan hak asasi manusia dan tantangan demokrasi dalam sistem hukum berdasarkan Pancasila di Indonesia. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(4), 3612–3623.

Latief, N., & Rahmi, F. (2023). PENGABDIAN MASYARAKAT: PENINGKATAN PENDIDIKAN PANCASILA SEBAGAI IDIOLOGI NEGARA BAGI SISWA SD YAYASAN PENDIDIKAN GARUDA JABBAR MEDAN MARELAN. EDU RESEARCH, 4(1), 41–51.

Maringka, J. S. (2022). Reformasi kejaksaan dalam sistem hukum nasional. Sinar Grafika. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=oOSCEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Sistem+hukum+nasional+menghadapi+tantangan+dalam+mewujudkan+tatanan+hukum+&ots=rQMqGGFEEt&sig=G3Yyw-zcVLT20GsjLDluAKWG_3A

Nabila, M., Salsabila, O., Sitepu, A., Ridoansih, T., & Yunita, S. (2024). Studi Literatur: Tantangan Dalam Menegakkan Hukum Keadilan Di Indonesia. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (Jrpp), 7(1), 127–133.

Nasoha, A. M. M., Agachi, M. K. Y., Muhammad, M. R., Apriyandi, M. B., & Romadoni, R. (2024). Pancasila dan Penguatan Hukum Tata Negara dalam Era Demokrasi: Pancasila and Strengthening Constitutional Law in the Democratic Era. LITERA: Jurnal Ilmiah Mutidisiplin, 1(2), 123–138.

Nisa, T. F. M., Fahmi, M., & Rohman, F. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Merespon Tantangan Isu-Isu Kontemporer Pendidikan Islam. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(4), 27–36.

Nurcahaya, N., & Akbarizan, A. (2023). Perempuan dalam Perdebatan: Memahami Peran dan Tantangan Berpolitik dalam Perspektif Hukum Islam. JAWI: Journal of Ahkam Wa Iqtishad, 1(3), 108–116.

Rasyidi, A. (2024). Pendidikan Agama Islam dan Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis sebagai pengembang pemahaman serta pengamalan ajaran Islam kehidupan sehari-hari. Islamic Education Review, 1(1), 1–21.

Romli, M. (2021). Hukum Perdata Internasional Sebagai Sub Sistem Hukum Nasional Indonesia. Jurnal Al-Wasith: Jurnal Studi Hukum Islam, 6(2), 206–216.

Saharuddin, S., Rasyid, M. F. F., & Ambarwati, A. (2021). Kedudukuan Hukum Islam Dalam Sistem Hukum Nasional. Jurnal Litigasi Amsir, 9(1), 41–54.

Santoso, S., Syaikhu, A., & Rofiq, M. N. (2024). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Buku Wahabi Gagal Paham Karya Ustadz Idrus Ramli. JIEP: Journal of Islamic Education and Pedagogy, 1(01), 25–39.

Septoyadi, Z. (2022). Internalisasi Nilai-nilai Pancasila dalam Pendidikan Karakter di SMK Hamong Putera Pakem, Sleman, Yogyakarta [PhD Thesis, Universitas Islam Indonesia]. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/52948

Setiawan, S., & Shobron, S. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Serat Wulang Reh Pupuh Dhandhanggula Karya Sri Susuhan Paku Buwana IV yang Bersumber dari Al-Qur’an dan Hadis [PhD Thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta]. https://eprints.ums.ac.id/id/eprint/89742

Sholeh, M. I. (2023). Sinergi Hukum Keluarga Islam Dan Manajemen Pendidikan Dalam Membangun Generasi Berkualitas Dan Harmoni Keluarga Islami. JURISY: Jurnal Ilmiah Syariah, 3(2), 23–46.

Sila, I. M. (2024). Membangun Kesadaran Hukum Warga Negara Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. JOCER: Journal of Civic Education Research, 2(1), 8–14.

Suryanto, L., & Khoir, M. A. (2023). Implementasi pembelajaran fiqih muamalah dalam penguatan nilai pendidikan kewirausahaan di Pondok Pesantren Al-Islam Darul Falah Sragen. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 497–505.

Ulfah, N., Hidayah, Y., & Safudin, E. (2023). Kajian Tentang Konsep Pendidikan Hukum Bagi Generasi Muda di Indonesia. Media Keadilan: Jurnal Ilmu Hukum, 14(1), 74–88.

Utama, A. N., & Febrianty, Y. (2024). ANALISIS UPAYA MEMBANGUN KARANTINA MORALITAS SEBAGAI PONDASI SUPREMASI HUKUM DI KALANGAN GENERASI MUDA. Causa: Jurnal Hukum dan Kewarganegaraan, 6(1), 1–10.

Yazid, A., Sugitanata, A., & Aminah, S. (2024). Memetakan Cakrawala Intelektual: Menggali Teori Ushul Fikih Yudian Wahyudi Dan Wahbah Zuhaili. Tasyri’: Journal of Islamic Law, 3(1), 123–153.

Yunanto, F., & Kasanova, R. (2023). Membangun Karakter Mahasiswa Indonesia Melalui Pendidikan Karakter. Journal On Education, 5(4), 12401–12411.

Downloads

Published

2024-12-30

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>