REGENERASI ULAMA MELALUI MODERNISASI PESANTREN: STRATEGI PENDIDIKAN DAN HUKUM ISLAM DALAM PERSPEKTIF SEJARAH, SOSIAL, DAN POLITIK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22441Keywords:
Islamic Law, Moderation, Regeneration of Ulema, Educational StrategyAbstract
This study aims to analyze the role of pesantren in regenerating ulama through modernization, as well as the educational strategies and Islamic law applied in the historical, social, and political contexts. Using a qualitative approach with a case study method, this research examines pesantren that adopt modernization in curriculum and management. The results showed that pesantren succeeded in modernizing education without sacrificing traditional values, producing ulama who are adaptive to the times. This study concludes that the regeneration of ulama through modernization of pesantren is very relevant to produce competent ulama in the global era, while still maintaining the authenticity of tradition. Further research is recommended to analyze the impact of modernization on the authority of the ulama and the effectiveness of the use of technology in pesantren education.Downloads
References
Achlami, M. A. (2024). Peran pondok pesantren sebagai lembaga pendidikan, dakwah dan sosial dalam menangkal radikalisme dan terorisme. At-Tarbiyah: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Agama Islam, 1(2), 118–126.
Bahri, S. (2023). Peran Ulama Dalam Perkembangan Institusi Pendidikan Islam Mathlaul Anwar Dan MALNU. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 13(2), 261–282.
Burga, M. A., & Damopolii, M. (2021). Eksistensi Pondok Pesantren DDI Mangkoso sebagai Lembaga Pendidikan Islam Tradisional: Studi pada Masa Pandemi Covid-19. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 317–336.
Faiz, A., & Masyhudi, F. (2023). Studi Kritis Peran Ormas Islam Dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam Pada Nahdlatul Ulama, Muhammadiyah, Dan Perti. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 515–525.
Fathoni, M. Y. (2021). Peran Hukum Adat Sebagai Pondasi Hukum Pertanahan Nasional Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Refleksi Hukum: Jurnal Ilmu Hukum, 5(2), 219–236.
Ginting, L. R. (2022a). Regenerasi Ulama: Antara Pesantren Dengan Pendidikan Kader Ulama. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan, 4(4). https://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia/article/view/12903
Ginting, L. R. (2022b). Regenerasi Ulama: Antara Pesantren Dengan Pendidikan Kader Ulama. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan, 4(4). https://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia/article/view/12903
Hadi, I., & Widnyani, I. A. P. S. (2024). Modernisasi dan Digitalisasi Public Servis: Mewujudkan Indonesia Emas Melalui Harmonisasi Sistem Pemerintahan Berbasis Elektronik (SPBE). JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 6(02), 639–658.
Hidayat, H. (2022). PESANTREN: ANTARA MISI MENCETAK ULAMA DAN TARIKAN MODERNISASI. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan, 4(3). https://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia/article/view/12883
HUSNI, P. R. (2023). PERAN MODERNISASI TERHADAP MORAL YANG ADA DI RUANG LINGKUP PONDOK PESANTREN DENGAN MENERAPKAN PEMBELAJARAN MULTIKULTURAL (Studi Kasus di Pondok Pesantren At-tawazun Jl. Sirnaraga Dsn. Mekarsari Ds. Kalijati timur Rt. 03/01 Kec. Kaljati Kab. Subang) [PhD Thesis, FKIP UNPAS]. http://repository.unpas.ac.id/67260/
Jasafat, J. (2022). Peran Ulama dalam Mengedukasi Literasi Klasik sebagai Landasan Sosial-Keagamaan di Pesisir Utara Aceh. PROCEEDINGS ICIS 2021, 1(1). https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/icis/article/view/12690
Khamim, S., Iswantir, I., Siregar, N., & Yaldi, Y. (2024). Pengaruh Dan Tantangan Pendidikan Agama Islam Dalam Dinamika Politik Di Indonesia. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 2027–2042.
Kholish, A., & Wafa, M. C. A. (2022). Pendidikan Multikultural di Pondok Pesantren Tradisional dan Modern sebagai Upaya Menjaga Negara Kesatuan Republik Indonesia (Studi di Pondok Pesantren Asy Syamsuriyah Brebes). 1(1).
Marwiji, M. H. (2024). Transformasi Kurikulum dan Sistem Pembelajaran di Pondok Pesantren Salaf pada Era Disrupsi. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 1–23.
Maunah, B. (2021). Karakteristik Kepemimpinan Transformasional Di Lembaga Pendidikan Islam Tradisional Dan Modern. MANAGERE: Indonesian Journal of Educational Management, 3(2), 149–159.
Murniasih, E., & Anshori, I. (2024). Tipologi pengajaran dan pendidikan Islam di Banten dalam pengaruh tokoh ulama abad 19-20. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 16–27.
Muzaki, I. A., Ahmadi, S., & Subhan, M. (2021). PESANTREN: Tantangan dan peluang pendidikan Islam masa kini. Al-Ulum Jurnal Pemikiran dan Penelitian ke Islaman, 8(1), 15–27.
Nasution, M. A. (2024). Beragama Kontekstual dan Prinsip Dasar Modernisasi: Antara Pembaharuan dan Pemurnian. Jurnal Al-Harakah, 35–43.
Rahman, S. A. (2021). Pembentukan Karakter Muslim Melalui Pendidikan Indigenous di Indonesia. Tarlim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 13–24.
Rofiq, Z., Miftahudin, U., & Husni, J. (2025). Satu Abad Pondok Pesantren Cintawana: Integrasi Pendidikan Agama dan Umum dalam Transformasi Sosial Masyarakat. Journal of Mandalika Literature, 6(1), 418–434.
Said, U. M. R., Ramadhan, A. R., & Sauri, S. (2024). Tokoh-Tokoh Modernisasi Pedagogik di Timur Tengah dan Pembaruannya. CERMIN: Jurnal Penelitian, 8(1), 147–162.
Salim, M., & Haikal, M. F. (2024). STRATEGI REKRUTMEN DAN PEMBINAAN KADER ULAMA MUI PROVINSI SUMATERA UTARA. Jurnal Riset Ekonomi dan Manajemen, 15(4). https://jurnalhost.com/index.php/jrem/article/view/933
Shafwan, M. H., Umam, M. S., & Firdaus, A. (2021). Pemberdayaan Pesantren Menuju Kemandirian dan Profesionalisme (Studi tentang Manajemen Kewirausahaan Pondok Modern Darussyahid Sampang Madura). http://repository.um-surabaya.ac.id/id/eprint/7644
Sholihuddin, M., Alifiyah, R., Zaenab, S., & Faizin, M. (2024). Strategi Dan Pendekatan Pendidikan Islam Di Era Modernisasi Menurut Perspektif Mastuhu. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(1), 16–24.
Tajuddin, M. S. (2021). Filsafat Politik Nurcholish Madjid. Jurnal Politik Profetik, 9(2), 173–188.
Ulum, M. B. (2023). Sekolah kader nazir wakaf sebagai model regenerasi dan peningkatan profesionalitas nazir NU Kabupaten Banyumas. PERDIKAN (Journal of Community Engagement), 5(1), 63–70.
Wulandari, U., & Hudaidah, H. (2021). Peranan Ulama dalam Islamisasi di Sumatera Selatan. Danadyaksa Historica, 1(1), 34–47.
Zainur Rochim, E. (2021). Manajemen Mutu Pendidikan (Strategi Pengasuhan Mahasantri Pondok Pesantren Tahfidzul Qura’an Fatimah Az-Zahra Magetan) [PhD Thesis, Universitas Muhammadiyah Ponorogo]. http://eprints.umpo.ac.id/6873/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.