PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN IPA DENGAN ANIMAKER TEMA EKOSISTEM SAWAH DAN KOLAM DI KELAS 5 SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sarah Fauziah Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Tasikmalaya
  • Sofi Mutiara Insani PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kamda Tasikmalaya
  • Lutfi Nur PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kamda Tasikmalaya
  • Elan PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kamda Tasikmalaya
  • Seni Apriliya PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kamda Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15706

Keywords:

Keywords: animaker, critical thinking, learning media

Abstract

This research is motivated by the inability of students to think critically due to the use of learning media that is still simple. The solution to this problem is to develop learning media that is more interesting and easy to understand. The use of Animaker learning media aims to improve students' critical thinking and communication skills. The media to be used is Animaker software, an animation video creation platform designed to develop learning materials that are more interesting and easily understood by students. In addition, Animaker can be an alternative for educators in delivering material and facilitating the learning process. The learning media designed raised the theme of Rice Field and Pond Ecosystems for science subjects in grade 5 SDN 2 Sukamenak. The research method used is Educational Design Research (EDR), or educational design research that involves a cycle of analysis, design, development, evaluation, and revision. The results showed that the use of Animaker media helped students to develop themselves, become more active and creative, and more focused in understanding learning materials, so that learning became more effective and fun.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cayeni, W., & Utari, A. S. (2019, July). Penggunaan Teknologi Dalam Pendidikan: Tantangan Guru Pada Era Revolusi Industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Hafifah, A., & Wicaksono, D. (2023). Penerapan Media Animasi Dengan Menggunkan Word Elektrik Browser (Web) Animaker Dalam Pembelajaran Tematik Pada Siswa Kelas III. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 6491-6500.

Indriyani, I., Fernando, A., & Mahaputra, I. K. A. D. (2023). Pemanfaatan Video Animasi Menggunakan Website Animaker untuk Media Informatif pada Mata Kuliah Cyber Law. INFORMATICS FOR EDUCATORS AND PROFESSIONAL: Journal of Informatics, 8(1), 37-46.

Ismail, R., & Imawan, O. R. (2021). Meningkatkan penguasaan tpack guru di papua melalui pelatihan pembuatan video pembelajaran pada masa pandemi covid-19. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(1), 277-288.

Lidinillah, D. A. M. (2012). Educational design research: a theoretical framework for action. Tasikmalaya: Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya.

Lubis, A. R. R. (2022). STRUKTUR SAINS (METODE ILMIAH). Journal of Social Research, 1(3), 731-735.

Maharani, E. A. (2023). Pengaruh Media Animaker Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipas Di Kelas Iv Sdn Gekbrong 1 Kec. Gekbrong Kabupaten. Cianjur (Penelitian Kuasi Eksperimen) (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).

Maheswari, G., & Pramudiani, P. (2021). Pengaruh penggunaan media audio visual animaker terhadap motivasi belajar IPA siswa sekolah dasar. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2523-2530.

Miftah, M. (2018). Pengembangan dan pemanfaatan multimedia dalam pembelajaran interaktif. Jurnal Litbang: Media Informasi Penelitian, Pengembangan dan IPTEK, 14(2), 147-156.

Noperman, F. (2020). Pendidikan Sains dan Teknologi: Transformasi sepanjang masa untuk kemajuan peradaban. Unib press.

Purbarani, D. A., Dantes, N., & Adnyana, P. B. (2018). Pengaruh problem based learning berbantuan media audio visual terhadap kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar IPA di sekolah dasar. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 2(1), 24-34.

Qonita, Q., Mulyana, E. H., Loita, A., & Aprily, N. M. (2022). Pengembangan Science Didactical Book untuk Pembelajaran Sains Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6348-6359.

Quro, U. (2022). Pengaruh media pembelajaran audio visual animaker terhadap prestasi belajar IPA pada siswa kelas IV. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1141-1149.

Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi pembelajaran abad 21 dan penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099-2104.

Sari, V. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Animaker dalam Pembelajaran Daring Sebagai Sumber Belajar pada Teks Iklan, Slogan, Atau Poster pada Siswa SMP Kelas VIII.

Satria, Y. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Video Animasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Pelajaran IPA Kelas VB SD Negeri 10 Banda Aceh (Doctoral dissertation, Universitas Bina Bangsa Getsempena).

Sulfemi, W. B. (2018). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar IPS di SMP Kabupaten Bogor.

Sulthon, B. M., Budi, E. S., Zuraedah, E., Priyatna, A., Sanwani, S., Arif, Z. M., ... & Faisal, A. (2021, July). Workshop IT Metode Pembelajaran Online dengan Animaker. In Journal of Social Responsibility Projects by Higher Education Forum (Vol. 2, No. 1, pp. 12-16).

Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran Di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi Dalam Pendidikan Modern. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(5), 25-35.

Susanti, S., Dewi, P. I. A., Saputra, N., Dewi, A. K., Wulandari, F., Kusumawardan, R. N., ... & Sholeh, M. (2022). Desain media pembelajaran SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Downloads

Published

2024-08-20

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>