PEMAHAMAN DESAIN PEMBELAJARAN IPA BERBASIS POE MODEL DAN DAMPAKNYA TERHADAP KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Arif Hidayat Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Tasikmalaya
  • Sofi Mutiara Insani PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kamda Tasikmalaya
  • Syarif Hidayat PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kamda Tasikmalaya
  • Sima Mulyadi PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kamda Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14217

Keywords:

Keywords: Science, Poe Model, Elementary School

Abstract

This research describes the understanding of Poe Model-based science learning design and its impact on the character of elementary school students. The purpose of the research conducted is to identify and understand how the application of the POE learning model can affect the development of student character and to evaluate the effectiveness of the model in the context of science learning in elementary school. The research method used was descriptive qualitative with data collection through observation, interviews and documentation with the research subjects being 85 students at SDN 3 Golat. Data analysis techniques were carried out through data collection and conclusion drawing. The results showed that understanding the POE model in science learning was effective in developing student characters, such as curiosity, cooperation, responsibility, and independence.Teacher training and infrastructure support are needed to optimize results. Integration of POE in the curriculum, periodic evaluation, and further research are suggested to improve learning effectiveness and student character development.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, M., Herlina, H., Ibrahim, I., Juliansyah, J., Febriani, R., & Oktarina, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Generasi Muda. Faidatuna, 4(3), 140-149.

Atik, D., & Bambang, A. (2021). Core Ethical Values Pendidikan Karakter (Berbasis Nilai-Nilai Budaya). Jurnal NARATAS, 3(1), 21-27.

Dewantari, N., & Singgih, S. (2020). Penerapan literasi sains dalam pembelajaran IPA. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 3(2), 366-371.

Ely, S. (2023). PENGARUH MODEL PREDICT OBSERVE EXPLAIN (POE) TERHADAP KEMAMPUAN ARGUMENTASI DAN SIKAP SOSIAL SISWA PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

Handayani, T. W. (2018). Peningkatan pemahaman konsep IPA menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing di SD. Edutainment, 6(2), 130-153.

Herwani, H. (2022). Peran Guru Sebagai Pelaku Perubahan. EDUCATIONAL JOURNAL: General and Specific Research, 2(3), 391-396.

Indraswati, D., Widodo, A., Rahmatih, A. N., Maulyda, M. A., & Erfan, M. (2020). Implementasi sekolah ramah anak dan keluarga di sdn 2 hegarsari, sdn kaligintung, dan sdn 1 sangkawana. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 7(01), 51-62.

Ismail, S., Suhana, S., & Zakiah, Q. Y. (2020). Analisis kebijakan penguatan pendidikan karakter dalam mewujudkan pelajar pancasila di sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 76-84.

Jannah, N. L. (2017). Penerapan model pembelajaran POE (Predict, Observe, Explain) untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah pada mata pelajaran ipa di sekolah dasar. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 4(1), 132-146.

Liang, J. C. (2011). Using POE to promote young children’s understanding of the properties of air. Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 5(1), 45-68.

Magdalena, I., Salsabila, A., Krianasari, D. A., & Apsarini, S. F. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kelas III SDN Sindangsari III. Pandawa, 3(1), 119-128.

Margaretha, T., & Suwito, D. (2019). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe two stay two stray untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran teknologi mekanik kelas x teknik pemesinan SMK Negeri 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 9(1), 17-22.

Muhammad, M. (2017). Pengaruh motivasi dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87-97.

Muna, I. A. (2017). Model pembelajaran POE (predict-observe-explain) dalam meningkatkan pemahaman konsep dan keterampilan proses IPA. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 5(1), 73-92.

Musanna, A., & Basiran, B. (2023). TUGAS, PERAN, DAN FUNGSI GURU DALAM PENDIDIKAN. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 683-690.

Rehalat, A. (2014). Model pembelajaran pemrosesan informasi. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(2), 1-10.

Restami, M. P., Suma, K., & Pujani, M. (2013). Pengaruh model pembelajaran POE (Predict-Observe-Explaint) terhadap pemahaman konsep fisika dan sikap ilmiah ditinjau dari gaya belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(1).

Rukajat, A. (2018). Pendekatan penelitian kualitatif (Qualitative research approach). Deepublish.

Safira, C. A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Identifikasi permasalahan pembelajaran ipa pada siswa kelas III SDN Buluh 3 Socah. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1).

Sari, N. W. N., Rudibyani, R. B., & Kadaritna, N. (2015). Efektivitas Model POE dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Elaborasi Pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 4(3), 880-891.

Susanti, T. (2021). Manajemen Pembiayaan Sekolah Penggerak: Studi Deskriptif Kualitatif di SD Negeri 08 Kabawetan. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 1(3), 319-324.

Tanzila, R., & Mahardika, I. K. (2017). Model Pembelajaran Poe (Prediction, Observation, and Explanation) Disertai Teknik Concept Mapping Pada Pembelajaran Fisika Di Sma Negeri 1 Jenggawah. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(2), 96-102.

Teerasong, S., Chantore, W., Ruenwongsa, P., & Nacapricha, D. (2010). Development of a predict-observe-explain strategy for teaching flow injection at undergraduate chemistry. International Journal of Learning, 17(8), 137-150.

Widayanti, E. C., & Indrawati, I. (2021). Meningkatkan aktivitas dan ketuntasan hasil belajar fisika melalui model pembelajaran POE (Predict-Observe-Explain) pada siswa kelas VII B SMP Negeri 2 Balung. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(1), 73-79.

Downloads

Published

2024-06-08

Most read articles by the same author(s)