PERAN LITERASI DIGITAL TERHADAP PENDIDIKAN KARAKTER SISWA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Intan Ristanti Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Tasikmalaya
  • Sofi Mutiara Insani PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kamda Tasikmalaya
  • Heri Yusuf Muslihin PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kamda Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.13103

Keywords:

digital literacy, character education, primary school.

Abstract

This research aims to explore the impact of digital literacy in shaping student character in elementary schools, identify effective implementation, and evaluate the role of the school environment in supporting such efforts. The research method used is SLR (Systematic Literature Review) data and related literature are systematically collected, investigated and analyzed. The results show that the mastery of digital literacy in elementary school students has an important role in their character building. However, this success depends on comprehensive support from the whole society. Therefore, character education through digital literacy can be a catalyst for future generations to strengthen their authentic national identity. By intelligently analyzing the nation's issues, this generation is expected to contribute logical, rational and constructive solutions. This research also highlights the need for the active role of the government, educational institutions and other stakeholders in ensuring the sustainability of digital literacy implementation in the primary school environment. Thus, the integration of digital literacy in the education curriculum is a must to prepare an adaptive and competitive future generation in the era of the fifth industrial revolution (society.5.0).    

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, S., & Wicaksono, J. W. (2020, October). Urgensi pendidikan karakter berbasis literasi digital pada siswa SDN 39 kota Ternate. In Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.

Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic literature review: efektivitas pendekatan pendidikan matematika realistik pada pembelajaran matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189-197.

Ahmadi, F., & Ibda, H. (2019). Konsep dan aplikasi literasi baru di era revolusi industri 4.0 dan society 5.0. CV. Pilar Nusantara.

Anggraini, Y. (2022). Program Pendidikan Karakter dalam Mengatasi Krisis Moral di Sekolah. Jurnal Basicedu, 6(5), 9205-9212.

Farid, A. (2023). Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 580-597.

Fitriyani, F., & Nugroho, A. T. (2022). Literasi Digital Di Era Pembelajaran Abad 21. Literasi Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Inovasi, 2(1), 307-314.

Hidayati, H., Khotimah, T., & Hilyana, F. S. (2021). Pembentukan Karakter Religius, Gemar Membaca, dan Tanggung Jawab pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Glasser, 5(2), 76-82.

Judiani, S. (2010). Implementasi pendidikan karakter di sekolah dasar melalui penguatan pelaksanaan kurikulum. Jurnal pendidikan dan kebudayaan, 16(9), 280-289.

Kamsina, K. (2020). Integrasi Teknologi Dalam Pembelajaran Implementasi Pembelajaran Ilmu Teknologi Dan Masyarakat. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 9(2).

Kezia, P. N. (2021). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di era digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2941-2946.

Murniyetti, M., Engkizar, E., & Anwar, F. (2016). Pola pelaksanaan pendidikan karakter terhadap siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(2).

Musfiroh, T., & Listyorini, B. (2016). Konstruk Literasi Indonesia untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan.

Naja, A., Ramadhani, B. N. P., & Pangestika, E. D. (2023). Sistematic Literature Review: Pembiasaan Budaya Literasi Pada Siswa Sekolah Dasar Kelas Rendah. SNHRP, 5, 2123-2132.

Putri, D. P. (2018). Pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di era digital. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 37-50.

Rosmayati, S., & Maulana, A. (2024). Peluang Dan Tantangan Ekonomi Bisnis Dan Kesehatan Di Era Society 5.0. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 15(1), 113-130.

Santika, I. G. N. (2021). Grand desain kebijakan strategis pemerintah dalam bidang pendidikan untuk menghadapi revolusi industri 4.0. Jurnal Education and development, 9(2), 369-377.

Setiani, N. N., & Barokah, N. (2021). Urgensi literasi digital dalam menyongsong siswa sekolah dasar menuju generasi emas tahun 2045. In Prosiding SEMAI: Seminar Nasional PGMI (Vol. 1, pp. 411-427).

Sujana, A., & Rachmatin, D. (2019). Literasi digital abad 21 bagi mahasiswa PGSD: apa, mengapa, dan bagaimana. In Current Research in Education: Conference Series Journal (Vol. 1, No. 1, pp. 003-013).

Sunandari, S., Maharani, A. S., Nartika, N., Yulianti, C., & Esasaputra, A. (2023). Perkembangan Era Digital terhadap Pentingnya Pendidikan Karakter Anak Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(4), 12005-12009.

Tahar, A., Setiadi, P. B., & Rahayu, S. (2022). Strategi pengembangan sumber daya manusia dalam menghadapi era revolusi industri 4.0 menuju era society 5.0. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12380-12394.

Trianggoro, I. R. W., & Koeswanti, H. D. (2021). Evaluasi Program Gerakan Literasi Sekolah (Gelis) Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3), 355-362.

Umayah, U., & Riwanto, M. A. (2020). Transformasi sekolah dasar abad 21 new digital literacy untuk membangun karakter siswa di era global. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas dan Pintar), 4(1).

Downloads

Published

2024-03-24

Most read articles by the same author(s)