PENGEMBANGAN MEDIA ECLIPSE CROSSWORD INTERAKTIF PADA MATERI KOSAKATA BAHASA INDONESIA DI KELAS II SEKOLAH DASAR

Authors

  • Robi Syamsul Ma'arif Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Tasikmalaya
  • Sofi Mutiara Insani PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kamda Tasikmalaya
  • Yunus Abidin PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kamda Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.13114

Keywords:

Indonesian language, Eclips Crossword, Learning media,

Abstract

This research is motivated by the fact that there are still many students who have not mastered Indonesian vocabulary well, the source of reference in recognizing language and mastering Indonesian vocabulary is the Big Indonesian Dictionary, therefore the use of learning media is an alternative in introducing Indonesian vocabulary so that Indonesian vocabulary material can be learned interactively. The research method used is R&D (Research and Development) research using the 4-D model, namely Define, Design, Development, and Disseminate with research subjects 22 students in grade 2 of SDN 1 Sukahurip. Based on the results of data analysis which includes media expert validation, material expert validation, and user validation, the results of research related to the development of Eclipse Crossword media in the application of Indonesian vocabulary are 85% with the category (Valid). The results of research related to the suitability of Indonesian language material using Eclipse Crossword media are 84% with the category (Valid) based on teacher and student research trials obtained an average score of Eclipse Crossword media users on teachers of 92% with the category (Valid), on students 96% with the category (Valid). Therefore, Eclipse Crossword media is valid and can be used in learning material to recognize Indonesian vocabulary interactively in grade 2 elementary school.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Google Site dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V SD. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 20-31.

Arsyad, A. (2002). Media Pembelajaran Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Cabana, L. (2021). Peningkatan Penguasaan Kosakata Melalui Crossword Puzzle Pada Peserta Didik Kelas Vii C Smp Negeri 3 Demak Semester Genap Tahun Pelajaran 2019/2020. Orbith: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa dan Sosial, 16(3), 161-170.

Dewi, T. A. (2015). Implementasi Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Ekonomi di Sekolah. Promosi: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 3(2).

Fauzi, F., & Maksum, H. (2020). The Development of Web Based Learning Media Network and Computer Basic at Smk Negeri 1 Lembah Melintang. Cyberspace: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 4(2), 129-137.

Hamidah, A., & Simatupang, N. D. (2020). Pengembangan Buku Panduan Teka Teki Silang pada Pemecahan Masalah Anak Kelompok B. Jurnal PAUD Teratai, 9(01), 1-15.

Hotimah, E. (2017). Penggunaan media flashcard dalam meningkatkan kemampuan siswa pada pembelajaran kosakata bahasa Inggris kelas II MI Ar-Rochman Samarang Garut. Jurnal Pendidikan UNIGA, 4(1), 10-18.

Kurniawan, M. S., Wijayanti, O., & Hawanti, S. (2020). Problematika dan strategi dalam pembelajaran bahasa indonesia di kelas rendah sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 65-73.

Magdalena, I., Ulfi, N., & Awaliah, S. (2021). Analisis pentingnya keterampilan berbahasa pada siswa kelas IV di SDN Gondrong 2. EDISI, 3(2), 243-252.Modifikasi Berbasis Android Untuk Siswa Kelas Iv Sd. Diploma Thesis, Uin Raden Intan Lampung.

Muhyidin, A., Rosidin, O., & Salpariansi, E. (2018). Metode pembelajaran membaca dan menulis permulaan di kelas awal. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 30-42.

Mun'im Amaly, A., Muhammad, G., Erihadiana, M., & Zaqiah, Q. Y. (2021). Kecakapan guru pendidikan agama islam dalam mengoptimalkan pembelajaran berbasis teknologi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1), 88-104.

Ningtias, N. E. (2022). Efektivitas Buku Ajar Happy Thinking Unit IIIParts of the Plantuntuk Meningkatkan Kosakata Awal Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4713-4725.

Pribadi, B. A. (2017). Media & teknologi dalam pembelajaran. Prenada Media.

Setiawati, S. (2016). Penggunaan Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) dalam Pembelajaran Kosakata Baku dan Tidak Baku pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 44-51.

Shalihah, S. (2012). Hakikat Tes Bahasa Arab di Jurusan PGMI. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 4(1), 103-116.

Susanto, A. (2019). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar.

Wulan, N. P. J. D., Suwatra, I. I. W., & Jampel, I. N. (2019). Pengembangan Media Permainan Edukatif Teka-Teki Silang Berorientasi Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran Ips. Jurnal EDUTECH Undiksha, 7(1), 66-74.

Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas media pembelajaran interaktif pada proses pembelajaran rangkaian listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), 75-82.

Zaim, M. (2014). Metode penelitian bahasa: Pendekatan struktural.

Downloads

Published

2024-03-24

Most read articles by the same author(s)