The Use Of Props As To Increase Interest And Understanding Mathematics Concepts Ability Elementary School Students

Authors

  • Ita Yusritawati STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Ai Julaerah SDN Cibeureum Mandiri
  • Nunu Nurfirdaus STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Syifa Afidah Nurul Arifin STKIP Muhammadiyah Kuningan

Keywords:

Props, Understanding of Mathematical Concepts Ability, Student Interest

Abstract

This Researched study is a mixed methods (Mixed Method) type “Embedded Design” with an experimental type of study design shaped models with pretest-posttest control group design, which aims to conduct studies that focus on the use of teaching props that could be expected to improve the understanding of mathematical concepts and their impact on student interest in Elementary School. Instruments used in this research are to test the ability to understand mathematical concepts, students’ interest questionnaire with the Likert scale, observation sheets, and interviews. Based on data analysis we concluded that (1) The ability to understand mathematical concepts of superior and low students who use props better than the ability to understand mathematical concepts of superior and low students who obtain conventional learning, (2) The ability to understand mathematical concepts of the superior and low students using props by cooperative learning type. (3) There is a significant correlation between students' understanding of mathematics and students' interest in learning mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ani, M. (2012). Pengaruh pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan pemahaman matematis dan keterampilan sosial siswa SMP negeri di kota Bandung. PARADIKMA: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 162-174. https://doi.org/10.24114/paradikma.v6i2.1077

Arifin, S. A. N., & Suendarti, M. (2022). Pengaruh minat belajar dan disposisi matematis terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika. JUMLAHKU: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 8(2), 66-79. https://doi.org/10.33222/jumlahku.v8i2.2408

Budiyanto. (2014). Pembelajaran dengan model tutor sebaya untuk meningkatkan kemampuan pemahaman dan kominikasi matematis siswa SMP. Tesis tidak dipublikasikan, Bandung, Universitas Pasundan.

Fenny. K., H. (2014). Peningkatan pemahaman dan komunikasi siswa terhadap bilangan desimal melalui pembelajaran matematika realistik dengan media kalkulator. Tesis tidak dipublikasikan, Bandung, Universitas Pasundan.

Jeheman, A. A., Gunur, B., & Jelatu, S. (2019). Pengaruh pendekatan matematika realistik terhadap pemahaman konsep matematika siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 191-202. Diambil dari https://www.researchgate.net/profile/Silfanus-Jelatu/publication

Kelly, C. A. (2006). Using manipulatives in mathematical problem solving: A performance-based analysis. In The Mathematics Enthusiast, 3(2), 184-193. https://doi.org/10.54870/1551-3440.1049

Mardodo. Dkk (2014). Implementasi pembelajaran kooperatif model think pair share dan learning together dengan pendekatan pembelajaran matematika realistik ditinjau dari minat belajar siswa. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(5), 513-524. Diambil dari https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/s2math/article/view/4376

Masni, M., Pasinggi, Y. S., & Zainal, Z. (2021). Hubungan minat belajar dengan hasil belajar matematika di masa pandemi Covid-19. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 307-316. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v3i1.1131

Maulidi, A. (2022). Pembelajaran kooperatif Tipe STAD untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika dengan alat peraga gelas variabel bagi siswa SMPN 3 Kayangan. Jurnal Paedagogy, 9(1), 45-54. https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4330

Nana. S.S (2013) Metode penelitian pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

NCTM. (2000). Principle and standards for school mathematics. USA: The National Council of Teachers of Mathematics.

Panji. H (2013) Alat peraga edukasi dan moving class dalam pembelajaran di SD/MI. Jurnal didaktika, 4(1), 284-295. Diambil dari: https://www.academia.edu/36685921

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 81a tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum. (2012). Jakarta: Kemdikbud.

Polya, G. (1971). How to solve it: A new aspect of mathematics method. New Jersey: Princeton University Press.

Ruseffendi, H.E.T. (2006). Pengantar kepada membantu guru mengembangkan kompetensinya dalam pengajaran matematika untuk meningkatkan CBSA. Bandung: Penerbit Tarsito.

Sasmita, D., Utami, C., & Prihatiningtyas, N. C. (2019). Pemahaman konsep matematis siswa dengan model pembelajaran generatif berbantuan alat peraga puzzle pythagoras. Variabel, 2(2), 62-68. https://dx.doi.org/10.26737/var.v2i2.1816

Slameto (2003). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Winkel W.S. (1996). Psikologi pengajaran. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Woolfolk. A. (2009). Educational psychology active learning educational. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yanuar, Y., Sukmawati, K. I., & Arifin, S. (2019). Penerapan model student teams achievement division terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika siswa kelas VIII. Union, 7(1), 57-64. https://doi.org/10.30738/union.v7i1.3151

Yeni.E.M. (2011). Pemanfaatan benda-benda manipulatif untuk meningkatkan pemahaman konsep geometri dan kemampuan tilikan ruang kelas V sekolah dasar. Tesis tidak dipublikasikan, Bandung, Universitas Pendidikan Indonesia.

Yustinus. S.l. dkk. (2013). Hubungan minat belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika dalam pembelajaran kooperatif Tipe STAD menggunakan komik. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 1(2), 60-64. http://doi.org/10.25273/jems.v1i2.143

Downloads

Published

2023-11-30