ANALISIS MISKONSEPSI PADA MATERI PESAWAT SEDERHANA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Mita Miftahur Rohmah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ghullam Hamdu Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yusuf Suryana Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9619

Keywords:

misconception analysis, simple machine misconceptions, simple machines in elementary schools

Abstract

Misconceptions are errors in understanding concepts that occur in learning, one of which is in the natural sciences subject matter of simple planes. This study aims to overcome the misconceptions that occur in fifth grade students regarding simple machine materials in elementary schools. The method used is qualitative with a descriptive approach. The results of the research on simple machine misconceptions in class V showed that students indicated misconceptions, namely the types of simple planes: levers, inclined planes, pulleys and axle wheels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antoni, M. F. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Bidang Miring Terhadap Hasil Belajar Guling Belakang Dan Tingkat Kecemasan (Studi pada siswa kelas X SMAN 7 Surabaya). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 7(2).

Fatonah, S., & Assingkily, M. S. (2020). Quo vadis materi pesawat sederhana dalam pembelajaran IPA sekolah dasar di era disrupsi. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 8(1), 46-60.

Gurel, D. K., Eryılmaz, A., & McDermott, L. C. (2015). A Review and Comparison of Diagnostic Instruments to Identify Students' Misconceptions in Science. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(5)

Haryanto. 2007. Sains untuk Sekolah Dasar Kelas V. Jakarta: Erlangga.

Irwantoro, N., Suryana, Y. 2016. Kompetensi Pedagogik Untuk Peningkatan dan PenilaianKinerja Guru dalam Rangka Implementasi Kurikulum Nasional. Surabaya: Genta Group Production.

Leo Sutrisno, Heri Kresnadi & Kartono. (2008). Bahan Ajar Cetak Pengembangan Pembelajaran IPA SD. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Deparemen Pendidikan Nasional.

Nur, A. Z., Syuhendri, S., & Siahaan, S. M. (2023). Kajian Literatur: Penggunaan Asesmen Diagnostik Berformat Four-Tier untuk Mengidentifikasi Pemahaman Konsep dan Miskonsepsi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(5), 3666-3671.

Soedjadi, R. (2000). Kiat pendidikan matematika di Indonesia: konstatasi keadaan masa kini menuju harapan masa depan. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan Nasional.

Sugiyono (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta

Suparno, Paul. 2005. Miskonsepsi dan Perubahan Konsep dalam Pendidikan Fisika. Jakarta: Grasindo.

Suparno, P., 2013. Miskonsepsi & Perubahan Konsep dalam Pendidikan Fisika. Jakarta: PT Grasindo

Sutrisno, Leo., Kresnadi, Hery., Kartono. 2007. Pengembangan Pembelajaran IPA SD. Jakarta: PGSD.

Walidin, W., Saifullah, & Tabrani. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.

Widiadnyana, W. dkk. (2014). Pengaruh model discovery learning terhadap pemahaman konsep IPA dan sikap ilmiah siswa SMP. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program studi IPA, 4 (..), p. 1-10.

Downloads

Published

2023-09-29

Most read articles by the same author(s)