EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN TEMATIK DI MADRASAH IBTIDAIYAH MUHAMMADIYAH 3 AL FURQAN BANJARMASIN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20944Keywords:
effectiveness, thematic learningAbstract
Thematic learning is an integrated learning method that combines various disciplines into one learning theme to provide students with a beneficial learning experience. This research aims to analyze the effectiveness of thematic learning at MIS Muhammadiyah 3 Al-Furqan Banjarmasin. Data was collected through interviews and questionnaires with teachers using qualitative methods with a case study approach. The research results show that teachers face problems in terms of limited time, resources, and ability to use technology. However, thematic learning is considered effective for improving students understanding and critical thinking skills. It is highly recommended to provide ongoing training to educators and provide more complete resources to help implement thematic learning.Downloads
References
Aisyah, S., & Astuti, R. (2021). Analisis Mengenai Telaah Kurikulum K-13 pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6120–6125. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1770
Famaney, H. S., & Wardani, N. S. (2021). Evaluasi Pembelajaran Tematik Terpadu Daring Siswa Kelas V SD. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(2), 455-465.
Fatmawati, E., dkk. (2022). Pembelajaran Tematik. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Gunawan, I. (2013). Metode penelitian kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasibuan, N. H., Sibuea, P., Rambe, N., Ningsih, D. S., & Utami, W. (2024). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pendekatan, Strategi, Metode, Dan Teknik Pembelajaran. Counselia; Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 5(1), 202-213.
Haykal, A. F. (2018). Efektivitas Pembelajaran Tematik Terpadu dalam Implementasi Kurikulum 2013 di MI. Miftahul Huda 01 Papungan Blitar. AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 1(2), 114-124.
Hisbullah. (2020). Implementasi Manajemen Pembelajaran Kurikulum 2013 di MI Darul Khaeriyah Kecamatan Suli Kabupaten Luwu. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 9–24. https://jurnaldidaktika.org/
Isnanto, I., Pomalingo, S., & Harun, M. N. (2020). Strategi Pengelolaan Kelas Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Glasser, 4(1), 7. https://doi.org/10.32529/glasser.v4i1.392
Istiqomah, N., & Prastowo, A. (2022). ANALISIS PENDEKATAN SAINTIFIK DALAM PERENCANAAN PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU DI SD/MI. PEDAGOGOS: Jurnal Pendidikan, 4(1), 7-12.
Kadarwati, A., & Malawi, I. (2017). Pembelajaran tematik:(Konsep dan aplikasi). Cv. Ae Media Grafika.
Kemendikbud. 2014. Materi Pelatihan Guru dan Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014.
Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan dan Kebudayaan.
Khotimah, A. K., & Sukartono, S. (2022). Strategi Guru dalam Pengelolaan Kelas pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4794–4801. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2940
Lubis, M. A. (2020). Pembelajaran Tematik SD/mi. Prenada Media.
Mawardi, A. D., & Aritonang, M. A. (2022). Efektivitas pembelajaran tematik dan model pembelajaran role playing terhadap hasil belajar siswa pada sekolah dasar negeri 2 bangkal. Pahlawan Jurnal Pendidikan-Sosial-Budaya, 18(1), 70-76.
Minsih, M., & D, A. G. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 20. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.6144
Mirnasulistyawati, Armelia, & Afdal. (2020). Analisis Penerapan Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Mappesona, 2(1), 1–20. Https://Jurnal.Iain-Bone.Ac.Id/Index.Php/Mappesona/Article/View/821
Nada, A. Q., Fitria, Y., & Helsa, Y. (2024). TANTANGAN DAN SOLUSI DALAM PENERAPAN PEMBELAJARAN MODEL INTEGRATED DI SEKOLAH DASAR PADA PEMBELAJARAN TEMATIK. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 233-244.
Nurlaily, N. Y., Wicaksana, S. U., Irmawanto, R., & Holisin, I. (2021). Pemenuhan Akses Pendidikan Kepada Masyarakat Pinggiran Perkotaan: Studi Kasus SD Budi Yakin Surabaya. Jurnal Dedikasi Hukum, 1(2), 178-189.
Noorhapizah, Agusta, A. R., & Pratiwi, D. A. (2020). Learning Material Development Containing Critical Thinking and Creative Thinking Skills Based on Local Wisdom. In Proceedings of the 6th International Conference on Education and Technology (ICET 2020) Learning (Vol. 501, pp. 43– 57). doi:10.2991/assehr.k.201204.00 7
Pasaribu, LL & Simanjuntak. 1993. Proses Belajar Mengajar. Bandung: Tarsito.
Permendikbud, R. (n.d.). No. 22 Tahun Tentang Standar Proses. halaman 5-6.
Prastowo, Andi. 2017. Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu. Jakarta: Prenada Media Group.
Roestiyah. (2008). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Silverman, D. (2006). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction.
Sinta, H. A., Rasyid, H. A., & Mujtahidin, M. (2016). Efektivitas pembelajaran tematik ditinjau dari kemampuan guru merencanakan dan melaksanakan pembelajaran di kelas V SD Muhammadiyah 8 Kecamatan Tulangan tahun 2015. Widyagogik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 57-67.
Suriansyah, A., Agusta, A. R., Purwanti, R., Adiattoni, M., & Nurmala, D. (2023). Pengembangan Media Gawi Manuntung Untuk Meningkatkan Keterampilan Masyarakat 5.0 dan Karakter Waja Sampai Kaputing. Journal of Education Research, 4(4), 2205-2218.
Suryanti. (2021). Pengelolaan Pengajaran (Nurrahwati, Ed.; Nurrahwati). Bintang Pustaka Madani.
Suryosubroto, B. 2009. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Suwandayani, B. I. (2018). Analisis Perencanaan Pembelajaran Tematik Pada Kurikulum 2013 di SD Negeri Kauman I Malang. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 78–88. https://doi.org/10.30651/else.v2i1.1214
Syaifuddin, M. (2017). Implementasi pembelajaran tematik di kelas 2 SD Negeri Demangan Yogyakarta. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 139.
Wati, A. R. Z., & Trihantoyo, S. (2020). Strategi Pengelolaan Kelas Unggulan Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 5(1), 46. https://doi.org/10.26740/jdmp.v5n1.p46-57
Wahyuni, H. T., Setyosari, P., & Kuswandi, D. (2020). Implementasi Pembelajaran Tematik Kelas 1 SD. Jurnal Elektronik Universitas Negeri Malang, 1, 129–136.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.