ANALISIS PEMANFAATAN QUIZIZ SEBAGAI SOLUSI DALAM EVALUASI PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16976Keywords:
Quizizz, Learning Evaluation, Elementary SchoolAbstract
Learning evaluation is an important aspect in the teaching and learning process to measure the achievement of learning objectives. However, conventional evaluation methods are often considered less interesting and boring for students, especially at the elementary school level. This research aims to analyze the use of the Quizizz application as a solution in evaluating learning in elementary schools. The method used in this research is literature study. The results of this research indicate that the use of Quizizz has significant potential to be used as an interactive and interesting learning evaluation tool for elementary school students. This platform provides various features that support the evaluation process, such as interactive quizzes, real-time results reports, and gamification elements that can increase student learning motivation. Apart from that, this application also allows teachers to get fast and accurate feedback regarding student understanding of lesson material. However, its implementation needs to be adapted to the specific context and needs of each school.Downloads
References
Awiria, A., Prawira, A. Y., Dariyanto, D., & Pujayanah, I. S. (2022). Pelatihan Mengembangkan Evaluasi Pembelajaran Inovatif Menggunakan Google Form, Kahoot Dan Quizziz Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 9(1), 112–119. https://doi.org/10.32699/ppkm.v9i1.2173
Bahri, S., Mutaleb, A., Gunawan, T., & Zainuddin, Z. (2021). Implementasi Game Quizizz Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Daring Menyenangkan Di Masa Pandemi Covid-19. Journal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial , 13(2), 180–188. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/JP-IPS/article/view/3768
Faznur, L. S., Khaerunnisa, & Sumardi, A. (2020). Aplikasi Kahoot Sebagai Media Dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Guru Sma Di Sukabumi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Teknik, 2(2), 39–44. https://doi.org/10.24853/jpmt.2.2.39-44
Fitriyani, A. (2022). Penerapan Aplikasi Quizizz sebagai Metode Evaluasi dalam Pembelajaran Digital Marketing. Journal of Informatics and Vocational Education (JOIVE), 5(2), 82–87.
Heriawan, I. G. T., & Dewi, P. I. A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Melalui Media Pembelajaran Quizizz Di Kaum Pelajar Masa Kini. Jurnal Pusat Penjaminan Mutu, 2(2), 2746–7074.
Lumban Gaol, N. O., Muhammad Naufal Cakra Satria, & Teresia Hartati. (2021). Menganalisis Efektivitas Media Quizizz Sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran Pada Masa Pembelajaran Jarak Jauh. Primary Education Journal (Pej), 5(2), 33–37. https://doi.org/10.30631/pej.v5i2.85
Manalu, N. H. (2022). Jurnal pendidikan ips. Kompleksitas Konflik Ukraina-Rusia, Vol. 12, N(Konflik Ukraina-Rusia), 39–48. https://doi.org/10.37630/jpi.v12i1.617
Muhammadiyah, U., Utara, S., Medan, K., & Utara, S. (2023). Analisis Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. 1, 1–12.
Munjaidah, Lolowang, J., & Tumimomor, F. (2021). Penggunaan Aplikasi Quizizz Sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran Dalam Hukum Newton Tentang Gerak. Charm Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 2(3), 156–160. https://doi.org/10.53682/charmsains.v2i3.124
Nizaruddin, N., Muhtarom, M., & Nugraha, A. E. P. (2021). Pelatihan Penggunaan Quizizz sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Daring. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 12(2), 291–296. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v12i2.6417
Nurhusni, F. A., Tarsono, T., & Nugraha, M. S. (2024). Penggunaan Aplikasi Quizizz Paper Mode sebagai Media Alternatif Evaluasi Pembelajaran Al-Qur’an dan Hadis di Madrasah Tsanawiyah. Islamika, 6(1), 191–203. https://doi.org/10.36088/islamika.v6i1.4218
Puspananda, D. R. (2022). Studi literatur: komik sebagai media pembelajaran yang efektif. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama, 9(1), 85–92.
Pusparani, H. (2020). Media Quizizz Sebagai Aplikasi Evaluasi Pembelajaran Kelas Vi Di Sdn Guntur Kota Cirebon. Tunas Nusantara, 2(2), 269–279. https://doi.org/10.34001/jtn.v2i2.1496
Rahmawati, A. E., Zulhannan, Hijriyyah, U., Erlina, & Koderi. (2023). Development of the Quizizz Application-Based Evaluation Tool for Learning Arabic for MTs│Pengembangan Alat Evaluasi Berbasis Aplikasi Quizizz pada Pembelajaran Bahasa Arab untuk MTs. Mantiqu Tayr: Journal of Arabic Language, 3(2), 135–150. https://doi.org/10.25217/mantiqutayr.v3i2.3484
Ramadhani, M., Zulfa, N. F., Pasha, P. R., Fauzan, S., & Ashad. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Quizizz sebagai Alat Evaluasi dalam Pembelajaran Akuntansi Dasar. Prosiding National Seminar on Accounting, Finance, and Economics, 2(3), 134–144.
Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, 4(2), 163–172. https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605
Saputri, H. A., & Prastowo, A. (2024). Analisis Penggunaan Quizizz Sebagai Media Berbasis Website Untuk Evaluasi Kognitif Pada Pembelajaran Di. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 11(1), 62–71.
Setiawan, A., Wigati, S., & Sulistyaningsih, D. (2019). Implementasi Media Game Edukasi Quizizz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel Kelas X Ipa 7 Sma Negeri 15 Semarang Tahun Pelajaran 2019 / 2020. Edusainstek, 167–173.
Wulandari, A. D., Juni’ah, & Susilawati. (2021). Pemanfaatan Teknologi Sebagai Alat Evaluasi Dalam Dunia Pendidikan di Sekolah Dasar. Proseding Didaktis, 147–157. http://proceedings2.upi.edu/index.php/semnaspendas/article/view/2219
Zaeni, A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Evaluasi Pembelajaran Matematika pada Siswa Sekolah Dasar. Dirasah, 5(1). https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/dirasah
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.