PENGEMBANGAN BIG BOOK UNTUK MENINGKATKAN PENGETAHUAN CINTA LINGKUNGAN PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS II SEKOLAH

Authors

  • Patimah Azzahra Universitas Pelita Bangsa
  • Titin Sunaryati Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23062

Keywords:

big book, environmental love knowledge, elementary school students

Abstract

The purpose of this study is to enhance environmental awareness using the Big Book as a medium in Pancasila education. The research was conducted at SDN Jayamukti 04, Cikarang Pusat, during the 2023/2024 academic year. This study follows a research and development (R&D) approach using the ADDIE model, with the research subjects being 29 second-grade students. The results of the study show that the Big Book media can improve environmental awareness among second-grade students, as evidenced by an increase in the average score on questionnaires administered during the learning process. The Big Book was deemed highly suitable for use, as demonstrated by expert evaluations in media, language, and content, which resulted in a score of 89.8%. The Big Book is considered effective in enhancing students' environmental awareness. This is supported by the pretest and posttest results, which show an N-Gain score of 0.8, falling into the high category. Therefore, the Big Book is declared effective for use as teaching material in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dkk, I. M. M. P. (2021). Perkembangan Peserta Didik Sekolah Dasar. CV Jejak (Jejak Publisher). https://books.google.co.id/books?id=dk0-EAAAQBAJ

Dr. Budiyono Saputro, M. P. (2017). Manajemen Penelitian Pengembangan ( Research & Development ) Bagi Penyusun Tesis Dan Disertasi. Aswaja Pressindo. https://books.google.co.id/books?id=O2nsDwAAQBAJ

Harumurti, H. Y. S. E. Y. W. (n.d.). Penilaian Belajar Siswa di Sekolah. PT Kanisius. https://books.google.co.id/books?id=86XTEAAAQBAJ

Nurul Hikmah, S. P. M. P. (2020). Perkembangan Peserta Didik Sekolah Dasar. Kaaffah Learning Center. https://books.google.co.id/books?id=_CGUEAAAQBAJ

Rasyid, F. (2015). Metodologi Penelitian Sosial: Teori dan Praktik. STAIN Kediri Press: Jawa Timur, December, 1–349.

Riduwan, & Akdon. (2008). Rumus dan Data dalam Analisis Statistika untuk Penelitian.

Sugiono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Issue April).

Sugiyono. (2012). Buku Metode Penelitian Sugiyono. In Data Kualitatif (p. 12).

Sukmadinata, N. S. (2005). Metode penelitian pendidikan. Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia dengan PT Remaja Rosdakarya.

Syafrida. (2022). Buku ini di tulis oleh Dosen Universitas Medan Area Hak Cipta di Lindungi oleh Undang-Undang Telah di Deposit ke Repository UMA pada tanggal 27 Januari 2022.

Wihardjo, R. S. D., & Rahmayanti, H. (2021). Pendidikan Lingkungan Hidup. Penerbit NEM. https://books.google.co.id/books?id=zEMjEAAAQBAJ

Wulandari, N. S., Sekarsari, A. D., Mulyati, D., Ramadhani, A. P., & Wijayama, B. (2023). Media Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kreatif Dan Inovatif. Cahya Ghani Recovery. https://books.google.co.id/books?id=UufPEAAAQBAJ

Yuwana, S., & Indarti, T. (2023). Metode Penelitian Dan Pengembangan (Research & Development) Dalam Pendidikan Dan Pembelajaran. UMMPress. https://books.google.co.id/books?id=ZY3kEAAAQBAJ

Zef Risal, R. H. (2022). Research And Development (R&D). Malang: Literasi Nusantara Abadi.

Zuchdi, Darmiyati. (2011). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY Press.

Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikhshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2021). Revisi atas Taksonomi Bloom (et.al.) Terjemah atas: A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (Abridge Edition). 71–99.

Belajar, M., Ips, P., Iv, K., & Dasar, S. (2023). Agustin Purwandari, 2023 Pengembangan Media Ular Tangga Ragam Indonesia (Utari) Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pembelajaran Ips Kelas Iv Sekolah Dasar Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu. 1–8.

Classification, T. (n.d.). of Educational Goals.

Faizah, N. I. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Menumbuhkan Nilai Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 57. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.3956

Fatria, F. (2018). Penerapan Media Pembelajaran Google Drive Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(1), 138–144. https://doi.org/10.32696/ojs.v2i1.158

Fauzi, R. W. (2016). Penggunaan Model Discovery Learning Untuk Menumbuhkan Sikap Cinta Lingkungan Dan Kreatif Serta Meningkatkan Hasil Belajar Pada Tema Berbagai Pekerjaan (Penelitian Tindakan Kelas Pada Subtema Pekerjaan Orang Tuaku di kelas IV SDN Muararajeun Kecamatan Cibe. FKIP UNPAS.

Prasetyo, I. (2012). The Use of Patient-Controlled. PLS FIP Universitas Negeri Yogyakarta, 6, 11.

Ramadhani, N. N., & Masykuroh, K. (2022). Pengembangan Media Flashcard Untuk Membangun Karakter Peduli Lingkungan Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 190–201.

Sainudin, Jamaludin, & Palimbong, An. (2016). Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) Melalui Belajar Kelompok Pada Siswa Kelas V SD Inpres Kayuku Rahmat. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(12), 115664. https://www.neliti.com/id/publications/115664/

Sari, N., & Ali, M. (2013). Pembiasaan Sikap Cinta Lingkungan Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Negeri Pembina Ketapang. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 1–18. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/1624

Setina, 2015. (2015). Peningkatan Perilaku Cinta Lingkungan Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melawi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 4(5), 1–14. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/10028

Sevtieny, I. E., Wiguna, F. A., & Imron, I. F. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Ludo Kekar Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Pada Kelas Iv Sdn Tiron 4 Kabupaten Kediri. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Sulaiman, U. (2017). Pengaruh penggunaan media big book dalam pembelajaran terhadap keterampilan literasi siswa kelas awal madrasah ibtidaiyah negeri Banta-Bantaeng Makassar. Jurnal Al-Kalam, IX(2), 193–204. https://ejournal.iaiig.ac.id/index.php/warna/article/viewFile/87/91

Syafrida. (2022). Buku ini di tulis oleh Dosen Universitas Medan Area Hak Cipta di Lindungi oleh Undang-Undang Telah di Deposit ke Repository UMA pada tanggal 27 Januari 2022.

Undang Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003). Demographic Research, 49(0), 1-33 : 29 pag texts + end notes, appendix, referen.

Downloads

Published

2025-03-19

Most read articles by the same author(s)