ANALISIS KEBUTUHAN MEDIA E-FLIP BOOK BERBASIS PBL PADA MATA PELAJARAN PPKN KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Fatimah Azzahra Universitas Negeri Jakarta
  • Prayuningtyas Angger Wardhani Universitas Negeri Jakarta
  • Herlina Usman Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13452

Keywords:

learning media, PPKn, literacy

Abstract

Learning media acts as a communication tool that connects interactions between teachers and students. The existence of learning media is very important because it provides various benefits for both parties, both teachers and students. The aims of this research are to: 1) explore the use of text-based media in PPKN learning in class IV; 2) obtain views from various perspectives and identify the obstacles faced by educators and students in PPKN learning; 3) design and develop learning media that can be applied in PPKN learning. The research subjects consisted of 2 teachers and 15 class IV students at SDIT Al Ghifari. This research uses a descriptive qualitative approach. Data collection was carried out through interview techniques, filling out questionnaires, and observation. The results of the needs questionnaire analysis show that grade 4 students at SDIT Al Ghifari need an interesting learning media, especially in PPKN subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alanur, S. N., Jamaludin, J., & Amus, S. (2023). Analisis Profil Pelajar Pancasila dalam Buku Teks Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 179-190.

Azizah, A. B., Huwaida, A. N., Asihaningtyas, F., & Fatharani, J. (2020). Konsep, Nilai, Moral dan Norma dalam Pembelajaran PPKn SD. Nusantara, 2(1), 129-138.

Cahyani, K., & Dewi, D. A. (2021). Peran guru pendidikan kewarganegaraan dalam membentuk karakter peserta didik agar menciptakan siswa yang berkualitas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 268-281.

Fayza, A. A., & Nugraha, D. M. (2021). Pengaruh Literasi Terhadap Perkembangan Pembelajaran PPKN. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PPKN, 6(1), 57-65.

Fitriani, N. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Pentingnya Pembelajaran PPKn dalam Membentuk Nilai Pendidikan Karakter pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9098-9102.

Hae, Y., & Widiastuti, W. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Visual Dalam Membangun Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1177-1184.

Harahap, N. (2020). Penelitian kualitatif.

Hibatullah, F. A. (2022). Pengaruh globalisasi terhadap pembangunan karakter generasi muda bangsa indonesia. Pesona Dasar: Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 10(1), 1-9.

Humairah, E. (2022). Penggunaan Buku Ajar Elektronik (E-Book) Berbasis Flipbook Guna Mendukung Pembelajaran Daring Di Era Digital. Prosiding Amal Insani Foundation, 1, 66-71.

Kinasih, S., & Sinaga, K. (2020). Kajian Penerapan Teori Pembelajaran Bermakna Ausubel Berdasarkan Perspektif Alkitabiah Pada Materi Hidrokarbon [A Study On The Application Of Ausubel's Meaningful Learning Theory On Hydrocarbon Chemical Learning Based On A Biblical Perspective]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 16(2), 141-153.

Masithoh, A. (2022). Pengaruh model pembelajaran jigsaw menggunakan media flipbook terhadap hasil belajar ips kelas v sd. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 4(1), 21-27.

Munsi, M. F. (2020). Pembelajaran teks nonfiksi menggunakan media flip book pada siswa sekolah dasar. Prosiding Samasta.

Nabela, N. W., & Bayu, G. W. (2022). Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik Flip Book Berbasis Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 10(2), 342-352.

Revalina, A., Moeis, I., & Indrawadi, J. (2023). Degradasi Moral Siswa-Siswi Dalam Penerapan Nilai Pancasila Ditinjau Dari Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(1), 24-36.

Rizal, S. U., Maharani, I. N., Ramadhan, M. N., Rizqiawan, D. W., Abdurachman, J., & Damayanti, D. (2016). Media pembelajaran.

Sakman, S., & Bakhtiar, B. (2019). Pendidikan Kewarganegaraan dan Degradasi Moral di Era Globalisasi. SUPREMASI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Ilmu-ilmu Sosial, Hukum dan Pengajarannya, 14(1), 01-08.

Setiadi, M. I., Muksar, M., & Suprianti, D. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Flipbook Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(4).

Sudarsono, S., Amin, S., & Rajab, A. (2021). Peranan Orang Tua dan Guru dalam Mengatasi Degradasi Moral Anak di Sekolah MA Muhammadiyah Pokobulo. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(2), 437-445.

Widyasari, D., Miyono, N., & Saputro, S. A. (2024). Peningkatan Hasil Belajar melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 61-67.

Yamin, M. R., & Karmila, K. (2020). Analisis kebutuhan pengembangan media pembelajaran berbasis cartoon dalam pembelajaran ipa pada materi lingkungan kelas III SD. Biology Teaching and Learning, 2(2), 159-170.

Zulherman, Z. (2023). Pengembangan E-book Berbantuan Flipping Book dengan Materi Listrik dan Magnet di Kelas VI Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 8455-8461.

Downloads

Published

2024-05-20

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>