PENGARUH MEDIA TIKTOK TERHADAP KEMANDIRIAN DAN KEMAMPUAN SISWA MENJELASKAN PERUBAHAN MATERI PADA PROJECT IPAS

Authors

  • Roro Lia Bayu Agustina Magister Teknologi Pendidikan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Dr. Soetomo Surabaya
  • Sri Utami Magister Teknologi Pendidikan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Dr. Soetomo Surabaya
  • Soubar Isman Magister Teknologi Pendidikan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Dr. Soetomo Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12938

Keywords:

TikTok Media, Independence, Ability to Explain

Abstract

Using TikTok learning media in learning makes the current learning process more flexible. By utilizing technological development products, namely using TikTok media which functions to make the learning process interesting and fun and asect to increase students’ understanding and learning asectence. The aims of the research include: 1) To determine the influence of TikTok media on asectence in the Science Project for Phase E students at SMK Negeri 1 Sampang, and 2) To determine the influence of TikTok media on the ability to explain material changes in the Science Project for Phase E students at SMK Negeri 1 Sampang. This research uses a quantitative research approach and an experimental type of research because the researcher tested the use of TikTok media and found out its effect on students’ asectence and ability to explain lesson material. The population and sample in this research were X DPIB 1 with 25 students and asect the results of statistical asect using the independent sample t test data asect technique, a sig score was obtained. (2-tailed) of 0.000 below 0.05. The research conclusions state that: 1) 1) There is an influence of TikTok media on asectence in the science and science asect for ase E students at SMK Negeri 1 Sampang, and 2) there is an influence of tiktok media on the ability to explain material changes in the science and science asect for ase E students at SMK Negeri 1 Sampang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, W, N. 2018. Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, disampaikan pada Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia (PIBSI) XL Tahun 2018.

Dewa, C, B, dan Safitri, L. A. 2021. Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Promosi Industri Kuliner Di Yogyakarta Pada Masa Pandemi Covid-19, Khasanah Ilmu: Jurnal Pariwisata dan Budaya, 12(1): 65-71.

Firamadhina, F, I, R, dan Krisnani, H. 2020. Perilaku Generasi Z Terhadap Penggunaan Media Sosial Tiktok: TikTok Sebagai Media Edukasi dan Aktivisme, Share: Social Work Jurnal, 10(2): 199-208.

Guntur, M, Muchyidin, A, dan Winarso, W. 2017. Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Matematika Bersuplemen Komik Terhadap Kemandirian Belajar Siswa, Jurnal EduMa, 6(1): 43-50.

Kristiana, D, dan Muhibbin, A. 2018. Keterampilan Dasar Mengajar dalam Pembelajaran Matematika di SMP, Jurnal Managemen Pendidikan, 13(2): 204-209.

Marpaung, J, N, dan Cendana, W. 2020. Keterampilan Menjelaskan Guru Untuk Membangun Minat Keterlibatan Siswa Dalam Pembelajaran Online, Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7): 1245-1252.

Muhammad, I. 2020. Pengaruh Perkuliahan Daring Terhadap Kemandirian Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika Universitas Malikussaleh, Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika AL-QALASADI, 491): 24-30.

Purwaningsih, A, Y, dan Herwin, H. 2020. Pengaruh regulasi diri dan kedisiplinan terhadap kemandirian belajar siswa di sekolah dasar, Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(1): 22-30.

Purwati, Y, S, Subandowo, M, dan Gunawan, W. 2022. E-Modul Kimia Perubahan Materi Dan Pemisahan Campuran Untuk Pembelajaran Daring DI SMK, Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika, 7(2): 332-339.

Ramdani, n, S, Hadiapurwa, A, dan Nugraha, H. 2021. Potensi Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring, Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(2): 425-435.

Sugianto, I, Suryandari, S, Age, L, D. 2020. Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Di Rumah, Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3): 159-170.

Downloads

Published

2024-03-10

Most read articles by the same author(s)