MENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN MEDIA TTS (TEKA-TEKI SILANG) PADA PEMBELAJARAN IPS

Authors

  • Arif Akbar Pamungkas Universitas Negeri Surabaya
  • Faris Adila Wijaya Universitas Negeri Surabaya
  • Septina Alrianingrum
  • Sri Utami

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14082

Abstract

This research is motivated by the low learning outcomes of students in the Social Science subject, so that many students have not achieved the Learning Goal Achievement Criteria. This research aims to improve student learning outcomes in Social Sciences subjects by using Crossword Puzzle learning media. This research is classroom action research that goes through 2 cycles involving planning, implementation, observation and reflection. The research results show that the use of crossword puzzle learning media can improve student learning outcomes. These findings state that the use of crossword puzzle learning media is an effective alternative in learning Social Sciences subjects. Keywords: Crossword Puzzle, Learning Outcomes, Social Sciences

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afdal, Handayani, E. S., & Rohaniah. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Pada Siswa kelas IIB Sekolah Dasa. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(2), 291–304.

Anggraheni, M., Zuhri, M. S., & Sumarmiyati. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Papan Waktu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Satuan Waktu. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(2), 253–264.

Antoro, B., Boeriswati, E., & Leiliyanti, E. (2021). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran), 5(1), 1–15.

Arbianti, S., Mujiwati, Y., Hakimah, S. A., & Azizah, S. N. (2024). Program Kampus Mengajar Sebagai Upaya Peningkatan Literasi Dan Numerasi Di SMP Kristen Elkana Kota Pasuruan. Diseminasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 83–96.

Asrori, M. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. CV Wacana Prima.

Aulia, T., Titin, & Wahyuni, E. S. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Kooperatif Tipe Teams Assisted Individualization Di Kelas VII MTs AL-Muhajirin Rasau Jaya. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(2), 229–241.

Ismawati, D., Maylamirsyah, M. R., & Zulfiati, H. M. (2024). Implementasi Ajaran Tamansiswa Tri N (Niteni, Niroake, Nambahi) Dalam Pembelajaran IPS Menggunakan Media Teka-Teki Silang. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 5(2), 236–241.

Kamal, A. L., Ali, M. K., Safitri, D., & Sujarwo, S. (2024). Penggunaan Media Pop Up Book Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(3), 1–12.

Laili, N. A., & Mardiyana, I. I. (2023). Pengaruh Metode Pembelajaran Teka Teki Silang (TTS) Terhadap Hasil Belajar Pada Tema 8 Subtema 1 Siswa Kelas V SDN Rejoslamet 2 Jombang. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(4), 208–224.

Lamadang, K. P., Maftuh, B., Falimu, F., Mursalim, M., & Syamsijuliant, T. (2024). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Sebagai Hidden Kurikulum Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 51–60.

Mahdalena, E. D. S., Tsania, S. P., & Kurnia, B. (2024). Prinsip Dan Alat Evaluasi Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Ar Rumman: Journal Of Education And Learning, 1(1), 1–5.

Murti, I. I. T., Pangestu, W. T., & Wana, P. R. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Teka-Teki Silang (TTS) Terhadap Hasil Belajar Kognitif Pelajaran IPS Kelas III. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2), 140–150.

Nisa, U. K., & Ismaya, E. A. (2024). Pengembangan Media Teka Teki Silang “ASEAN” Pada Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Journal On Education, 6(2), 13261–13270.

Prasetya, S. P., Segara, N. B., & Imron, A. (2020). Effectiveness Of Outdoor Learning Optimization Program In Learning Social Studies. Jurnal Pendidikan Indonesia (JPI), 9(2), 314–327.

Rasyid, N. F., Febriati, F., & H, N. (2020). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Geografi Pada Siswakelas VIII SMP Negeri 3 Pujananting Kabupaten Barru. Jurnal Teknologi Pendidikan JTekpend, 20(20), 1–7.

Saba, A., Tari, E., & Liu, D. A. L. (2024). Metode Pembelajaran Reading Guide Dalam Meningkatkan Pemahaman Alkitab. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(2), 242–252.

Sudrajat, A. (2024). Persepsi Pedagogik Guru Dan Motivasi Belajar Berpengaruh Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Herodotus: Jurnal Pendidikan IPS, 7(1), 83–97.

Ulfah, E. (2024). Efektivitas Metode Pembelajaran Crossword Puzzle Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Madrasah Ibtidaiyah Raudhatul Jannah Martapura. Jurnal Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan Dan Keagamaan, 8(1), 77–86.

Widyaningrum, A. C., & Suparni. (2023). Inovasi Pembelajaran Matematika Dengan Model Discovery Learning Pada Kurikulum Merdeka. Sepren: Journal Of Mathematics Education And Applied, 4(2), 186–193.

Downloads

Published

2024-06-04

Most read articles by the same author(s)