PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PICTURE AND PICTURE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TENTANG SIKLUS AIR SISWA KELAS V UPT SD NEGERI 79 PINRANG

Authors

  • Muhammad Asrul Sultan Universitas Negeri Makassar
  • Abdul Hakim Universitas Negeri Makassar
  • Nizrin Nizrin Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9343

Keywords:

Picture and Picture Learning Models, Student Achievement, Water Cycle

Abstract

This research was motivated by the low learning achievement of science content students in class V UPT SD Negen 79 Pinrang. This research used a qualitative approach with a class action research type. The research subjects a teacher and were 20 students of grade V UPT SD Negeri 79 Pinrang. This research focused on the process and student learning achievement about the water cycle by applying the picture and picture. Data collected through observation, testing and documentation techniques while the data analysis techniques used were data collection, data reduction, data display and conclusion. This research was conducted in three cycles. The results of this research incated that cycle I the learning process of the teacher’s activities show sufficient qualifications (C), activities and student evaluation test show less qualification (K). Cycle II the teacher’s activity learning process show good qualification (B), activities and student evaluation test show sufficient qualification (C). Cycle III process and learning achievement are increasing with good qualifications (B). Therefore, it was concluded that by applying the picture and picture learning model it could improve the process and student achievement about the water cycle in class V UPT SD Negeri 79 Pinrang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussamad, Zuchri. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: CV. Syakir Media Press.

Aningsih & Siti Sarah Agustina. (2021). Model Picture and Pictutre Sebagai Solusi untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pada Mata Pelajaran IPA Materi Siklus Air Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogik. Vol IX No. 1 Hal: 38.

Aunurrahman. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Arikunto, S., Suhardjono, & S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Baharun, Hasan. (2017) Pengembangan Kurikulum Teori & Praktik. Yogyakarta: Pustaka Nurja.

Djabba, Rasmi. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Siswa tentang Rantai Makanan dengan Menerapkan Model Pembelajaran Picture and Picture di Sekolah Dasar. Jurnal Publikasi Pendidikan. Vol III (2). Hal: 99.

Hakim, Abdul, Israwaty Ila & Rustam Dewi Harmonda. (2021). Penggunaan Media Video Pembelajaran pada Tema 2 tentang Kewajiban, Hak dan Tanggung Jawab untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V UPT SD Negeri 228 Pinrang. Jurnal Publikasi Pendidikan.

Halik, Abdul. Sultan Muhammad Asrul & sari Nur Indah. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Index Card Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Pemahaman Siswa. Nubin Smart Journal. Vol 2 No: 4. Hal: 29.

Israwaty, Ila, Fajar & Muliasari Vivi. (2020). Penerapan Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics): Experiment Box untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Macam-macam Gaya di Kelas IV UPT SDN 62 Pinrang. Jurnal Publikasi Pendidikan.

Johar, Rahmah & Latifah Hanum. (2016). Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Budi Utama.

Kurniasih, Imas & Berlin Sani. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru, Solusi Distribusi. Yogyakarta: Kata Pena.

Kurniawati, Silfi & Nani Mediatati. (2017). Peningkatan Hasil Belajar dengan Model Picture and Picture Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SD. Jurnal Mitra Pendidikan. Vol 1 No. 5 Hal: 497.

Puspitasari, Siska. (2019). Model Picture and Picture Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Materi Siklus Air di Kelas V SDN 2 Tanggulanom. Jurnal Prooceding Of Biology Education. Vol 3 No. 1 Hal: 96.

Sultan, Muhammad Asrul & Tri Putri Paurru. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Visual Auditory Kinesthetic Terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas V UPT SD Negeri 96 Pinrang. Jurnal Pembelajaran IPA Terpadu: PELITA. Vol 1 (1). Hal: 45.

Susanti, Putu Ari & Ni Nyoman Kusmariyani. (2017). Penerapan Model Picture and Pucture Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Pengetahuan IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol 1 (1). Hal: 99-100.

Trianto. (2013). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Undang-Undang SISDIKNAS No. 20 Tahun 2003.

Wijaya, Desi. (2018). Taktik Tokcer Kuasai IPA SD/MI Kelas V. Jakarta: Laksana.

Downloads

Published

2023-09-27