PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN POP-UP BOOK TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA NYARING PADA PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8163Keywords:
Learning Media, Pop-Up Book, Reading Aloud SkillsAbstract
Learning media is one of the supporting factors for successful learning whose implementation is still lacking in various elementary schools in Indonesia. The lack of learning media at SDN Wonomlati in supporting the improvement of reading aloud, this is a factor in this study. This study aims to determine the effect of Pop-Up Book learning media on the reading skills of grade II students at SDN Wonomlati. This research used pre-experimental method with One Group Pretest-Posttest research design. This study involved 20 grade II students who were positioned as research subjects. The results of this study inform that there is an effect of Pop-Up Book learning media on the reading skills of grade II students of SDN Wonomlati. The existence of the influence of this learning media, the application of learning media must be further optimised to support learning activities, especially in improving the reading aloud of elementary school students at SDN Wonomlati. Keywords: Learning Media, Pop-Up Book, Reading Aloud Skills.Downloads
References
Herlinyanto. (2015). Membaca Pemahaman dengan Strategi KWL Pemahaman dan Minat Membaca. (CV Budi Utama (ed.)).
Nurhadi. (2008). Membaca Cepat dan Efektif. Sinar Baru Algensindo.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (28th ed.). Alfabet, CV.
Tarigan Henry Guntur. (2008a). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa (2008th ed.). Angkasa Bandung.
Tarigan Henry Guntur. (2008b). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa (2008th ed.). Angkasa Bandung.
Tarigan Henry Guntur. (2015). Membaca Ekspresif (2015th ed.). CV Angkasa.
Adelina Yuristia. (2018). Pendidikan Sebagai Transformasi Kebudayaan. Journal Ilmu Sosial Dan Budaya, 2(1), 1–13. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ijtimaiyah/article/view/5714
Dewanti, H., Toenlioe, A. J. E., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakunden Kabupaten Ponorogo. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 221–228. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/viewFile/4551/3408
Fajria, F. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Media Pop Up Book Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Min 04 Aceh Besar. Jurnal Pendidikan, 10(2), 152–157.
Hidayati, A., Adi, E., & Praherdhiono, H. (2019). Bangan Media Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Gaya Kelas Iv Di Sdn Sukoiber 1 Jombang. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 6(1), 45–50. https://doi.org/10.17977/um031v6i12019p045
Hikmah, N., & Damayanti, M. I. (2021). Pengembangan Pop Up Book Sebagai Media Pembelajaran Membaca Nyaring Cerita Di Kelas II Sekolah Dasar. 9, 2572–2581. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/view/4551
Indrianto, N., & Kurniawati. (2020). Developing Pop-Up Book Based Media To Improve The First Grader Students’ Learning Achievement on The Theme of Natural Event of Min 4 Jember. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(2), 279–291. https://doi.org/10.29407/jpdn.v5i2.13836
Mahsun, M., & Koiriyah, M. (2019). Meningkatkan Keterampilan Membaca melalui Media Big Book pada Siswa Kelas IA MI Nurul Islam Kalibendo Pasirian Lumajang. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 2(1), 60. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v2i1.361
Marice, K. (2021). Penerapan Metode Induktif Kata Bergambar untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SD Inpres Bere-Bere Kecil Kabupaten Pulau Morotai. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan Https://Jurnal.Unibrah.Ac.Id/Index.Php/JIWP, 7(1), 1–7. https://doi.org/10.5281/zenodo.4421179
Nafisa, K., Al Fuad, Z., Cut, D., Program, M., Guru, P., Dasar, S., Bina, S., Getsempena, B., & Aceh, B. (2020). Pengembangan Media Pop Up Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sd. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1).
Nugraha, A. P., MS, Z., & Bintoro, T. (2018). Hubungan Minat Membaca dan Kemampuan Memahami Wacana dengan Keterampilan Menulis Narasi. Indonesian Journal of Primary Education, 2(1), 19–29. Https://Doi.Org/10.17509/Ijpe.V2i1.11647, 2(1). https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i1.11647
Pratiwi, I. T. M., & Meilani, R. I. (2018). Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 33. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11762
Purwati, G., Lyesmaya, D., & Nurasiah, I. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Melalui Media Cerita Bergambar Di Kelas Rendah. Jurnal Perseda, 2(3), 179–188.
Sari, D. P. (2021). Efektivitas Media Pop Up Book Terhadap Keterampilan Membaca Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Lentera :Jurnal Kajian Bidang Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1–7.
Sulfiati. (2022). Peningkatan Kemampuan Membaca Nyaring Melalui Media Cerita Bergambar pada Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 2B SD Puiokusuman 1 Yogyakarta. EDUCATOR : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 2(3), 353–362
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.