PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV MATERI BANGUN DATAR SEGI EMPAT SDN PURWANTORO 1 KOTA MALANG

Authors

  • Nawang Wulan Sari PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Malang
  • Budiono PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Malang
  • Dhera Andhini Rachmawati SDN Purwantoro 1 Kota Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8042

Abstract

The low learning outcomes of Class IV B Mathematics are the background to the problem. The research objective is to improve student learning outcomes in class IV B on rectangular shapes by applying the Problem-Based Learning (PBL) model. Research through cycle I and cycle II there were two meetings. The research participants were 28 students of class IV B at SDN Purwantoro 1 Malang City. The results of the study prove that the Problem-Based Learning (PBL) model is able to encourage students to be more motivated and actively involved in learning. Overall, research states that the Problem-Based Learning (PBL) model is effective in improving student learning outcomes. Research also emphasizes the importance of integrating problem-solving activities and collaborative learning in the classroom to improve student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Azhari Gogasa, Imran Taeran, Irwan Abdul Kadir. (2020). Produktivitas Dan Karakteristik Ikan Hasil Tangkapan Jaring Insang (Gill Net) Yang Dioperasikan Di Sekitar Rumpon. Hemyscyllium 1(1):83–92.

Aflia, Kris, Yuyu Yuhana, & Trian Pamungkas Alamsyah. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Geoboard Untuk Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 9:680–89.

Alan, U.F & Afriansyah, E.. (2017). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Auditory Intellectually Dan Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Matematika 11 (1):69.

Ariati, L. (2016). Eksperimentasi Model Pembelajaran PBL, Jigsaw Dan STAD Terhadap Pemahaman Konsep Dan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Adversity Quotient (AQ) Siswa. Journal of Mathematics and Mathematics Education 6(2):106–119.

Fauziah, A. N. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Materi Mengidentifikasi Kondidi Geografis Pulau-Pulai Di Indonesia Melalui Metode Group Resume Dengan Media Gambar Pada Siswa Kelas V MI Tarbiyatul Ulum Jembrak Kecamatan Pabean Kabupaten Semarang Tahun Pelajar. Institut Agama Islam Negeri Salatiga.

Islam, S. M. P. (2022). Penerapan Model Pembelajaran PBL Untuk Meningkatkan Minat Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Materi Bangun Datar. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika 3:37–49.

Istikomah. (2020). Pemanfataan Geoboard Dan Karet Gelang Untuk Mneingkatkan Minat Belajar Siswa Pada Bangun Datar. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika 2(2):55–62.

Kristianto, A. (2016). Media Pembelajaran. Surabaya: Bintang Surabaya.

Kurniawati, V. & I. Rizkianto. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Guided Inquiry Dan Learning Trajectory Berorientasi Pada Kemampuan Pemecahan Masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika 7(3):369–380.

Lastrijanah, Prasetyo, T., & Mawardini, A. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Geoboard Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Didaktika Tauhidi 4(2):87–100.

Masitoh. (2018). Pengembangan Papan Berpaku Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar. Jurnal: Bbtida 5(1).

Mayasari, N., Indriastuti, N., Novianti, D. E., Indriani, A., & Noeruddin, A. (2017). Pemanfaatan Media Pembelajaran Geoboard Dalam Pembelajaran Matematika Materi Keliling Dan Luas Bangun Datar Segi Empat Dan Segitiga Di SD Negeri 1 Desa Temu Kecamatan Kanor Kabupaten Bojonegoro Tahun 2017. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 1(1):60–65.

Mirdad, Jamal. (2020). Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Sosial Islam 2(1):14–23.

Mulyasari, D. W., Abdussakir, A., & Rosikhoh, D. (2021). Efektivitas Pembelajaran Etnomatematika ‘Permainan Engklek’ Terhadap Pemahaman Konsep Geometri Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Tadris Matematika 4(1).

Nuraini, Fivi. (2017). Penggunaan Model Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Mitra Pendidikan 1(4):369–279.

Puspita, Mita, Slameto Slameto, & Eunice Widyanti Setyaningtyas. (2018). Peningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 Sd Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi 1(1):120. doi: 10.31764/justek.v1i1.416.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Sabah, Vakbar. K. (2013). Peningkatan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Matematika Melalui Pembelajaran TAI (Team Assisted Individualization) Pada Siswa Kelas 5 SD Negeri Ledok 04 Kecamatan Argomulyo Kota Salatiga Semester 2 Tahun Pelajaran 2012/2013. Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga.

Saputro, Eko Styo. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Sd Negeri Kemandungan 3 Kota Tegal. Pinisi: Journal of Teacher Professional 3:45–50.

Slameto. (2015). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Memengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Susanto, A. (2015). Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group.

Yudhanegara, Lestari. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT. Refika Aditama.

Downloads

Published

2023-05-28

Most read articles by the same author(s)