PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS SISWA PADA MATERI SUKU KATA KELAS 1 SEKOLAH DASAR MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM

Authors

  • Nur Avifdhatul Safitri Universitas Muhammadiyah Malang
  • Budiono Pendidikan Profesi Guru, FKIP, Universitas Muhammadiyah Malang
  • Novi Cahayati SDN Purwantoro 1 Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7670

Keywords:

Keywords: Problem Based Learning, Writing Ability

Abstract

This study aims to improve students' writing skills on syllable material for grade 1 elementary school through the application of problem-based learning models. This study used the Kemmis model of classroom action research (PTK) which consisted of two cycles. This research was conducted at SD Negeri Purwantoro 1 Malang City. Data collection techniques in this study were tests and observations. The data analysis technique in this study is to focus on descriptive qualitative research. The results of this study indicate that there is an increase in students' writing skills in the vocabulary material for grade 1 elementary school. In cycle 1, 35% of very good results were achieved, 25% of good criteria were achieved, 14% of sufficient criteria were achieved, and 21% of poor criteria were achieved. In cycle 2, there were 12 results for very good criteria, 28% for good and sufficient criteria and 0% for poor criteria. This shows an increase in the writing ability of grade 1 elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hidayati, N. A. (2014). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Media Pembelajaran Bendera Pelangi Pada Siswa Kelas VIIID Semester Genap SMP Negeri 1 Sugihwaras Kabupaten Bojonegoro Tahun Pelajaran 2013 / 2014.Magistra, 8(-), 27-36.

Darmuki, A. (2014). Pengintegrasian Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa dalam Pengajaran Matakuliah Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi IKIP PGRI Bojonegoro. Seminar Nasional AJPBSI. Vol. 3(1), 79-82.

Darmuki, A. (2013). Pembelajaran Menulis Puisi dalam Pembentukan karakter Berdasarkan Kurikulum 2013. Seminar Nasional Inovasi PBSI dalam Kurikulum 2013. Vol. 1, 34-40. Ali, H., & Purwandi, L. 2017. Millennial Nusantara, Pahami Karakter, Rebut Simpatinya. Gramedia Pustaka Utama.

Darmuki, A. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Mahasiswa Menggunakan Media Aplikasi Google Meet Berbasis Unggah Tugas Video Di Youtube Pada Masa Pandemi Covid19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, Vol 6(2),655-661

Darmuki, A., Hariyadi, & Hidayati, N.A. (2020). Peningkatan Minat dan Hasil Belajar Keterampilan Pidato Menggunakan Metode Mind Map pada Mahasiswa Kelas IA PBSI IKIP PGRI Bojonegoro Tahun Akademik 2019/2020. Kredo.3 (2), 263-276.

Supena, I., Darmuki, A., & Hariyadi, A. (2021).The Influence of 4C (Constructive, Critical, Creativity, Collaborative) Learning Model on Students’ Learning Outcomes.International Journal of Instruction, 14(3), 873-892. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14351a

Fatimah, A. E., & Purba, A. (2021). Meningkatkan resiliensi matematis mahasiswa pada mata kuliah matematika dasar melalui pendekatan differentiated instruction. Journal of Didactic Mathematics, 2(1), 42-49. https://doi.org/10.34007/jdm.v2i1.617

Manalu, A. C. S. dan Afrilianto, M. (2020). Peningkatan kemampuan pemahaman matematis siswa kelas VIII SMP Pasundan 9 Bandung pada materi persamaan garis lurus dengan menggunakan pendekatan konstektual. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(4), 363-370. http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.p%25p

Tarigan, H.G. (2018). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Pramudya, E., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Ipa Pada Pembelajaran Tematik Menggunakan Pbl. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 320–329. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v3i2.391

Manalu, A. C. S. dan Afrilianto, M. (2020). Peningkatan kemampuan pemahaman matematis siswa kelas VIII SMP Pasundan 9 Bandung pada materi persamaan garis lurus dengan menggunakan pendekatan konstektual. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(4), 363-370. http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.p%25p

Junaedi, I. (2019). Proses pembelajaran yang efektif. JISAMAR (Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Researh), 3(2), 19-25

Rini, W. P., Sahari, S. (2018). Pemahaman Penggunaan Ejaan Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains. 3(2). 81-86

Lina, H., & Sukirman. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Di Smp 3BAE Kudus. 2, 297–310

Martono, Nanang. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif. PT. Rajagrafindo Persada: Jakarta.

Utami, Zuli. (2016). Pengaruh Learning Cycle 5E Terhadap Hasil Belajar Bahasa Siswa Kelas IV SDN Sendangadi 1. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 3 ,265-271.

Afandi Resnawati Restu, Sundari, Nina, & Hamid Ichas Solihin. 2016. Penerapan Model Siklus Belajar (Learning Cycle) 7E Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS di SD. Antologi UPI, 1-12.

Imam Gunawan, S. M. (2017). Metode Penelitian Kualitatif Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.

Nanang Maulana (2015) Penggunaan Metode Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Eksposisi dan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran. Vol 1 No. 1 DOI: https://doi.org/10.30653/003.201511.14

Downloads

Published

2023-05-29

Most read articles by the same author(s)