PENGARUH METODE MONTENSSORI TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA KELAS V SD NEGERI 55 PRABUMULIH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28352Keywords:
conceptual understanding, montessori method, teaching aids, human digestive systemAbstract
The purpose of this study was to improve children's conceptual understanding of science learning on the human digestive system material using the Montessori method and assisted by props during the implementation of learning. This study was conducted at SD Negeri 55 Prabumulih in class V. The research method used was quantitative with the type of experimental research, quasi-experimental design form of non-equivalent control group design, pre-test and post-test. This study used a total sampling technique, meaning that the sampling technique is the same as the population, which is 50 students from classes V.A and V.B. Data analysis techniques in this study, namely normality test, homogeneity test, and hypothesis test. From the results of the hypothesis test calculation using the dependent sample t-test, the Sig. (2-tailed) value was obtained 0.000 <0.05 and the calculated t value> t table, which means that based on the hypothesis test H_0 is rejected and H_a is accepted. This means that there is an influence of the Montessori method on students' conceptual understanding.
Downloads
References
Adisti, A. R. (2019). Perpaduan Konsep Islam Dengan Metode Montenssori Dalam Membangun Karakter Anak. Jurnal Kajian Pendodikan Islam.
Aen, R. (2020). Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Siswa Sd Menggunakan Media Visual Berupa Media Gambar Dalam Pembelajaran IPA. Journal Of Elementary Education, 100.
Fajarwati, I. (2014). Konsep Montessori Tentang Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 47.
Fanani, A. (2022). Bahan Ajar Digital Berbasis Multiaplikasi Mata Pelajaran Ipas Sd. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 118.
Fatimah, L. U., & Alfath, K. (2019). Analisis Kesukaran Soal, Daya Pembeda Dan Fungsi Distraktor. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 8(2), 1-28.
Fitri, A. H. (2020). Pengembangan Alat Peraga Sistem Pencernaan Manusia Pada Mata Kuliah Anatomi. Musamus Journal Of Physical Education And Sport (Mjpes), 63.
Gutek, G. L. (2015). Metode Montessori Panduan Wajib Untuk Guru Dan Orang Tua Didik Paud Revisi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Imwa, T. Z. (2024). Pengaruh Penerapan Metode Montessori Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Sd. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, Vol.4 .
Izzulhaq, H. A. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Metode Montessori Terhadap Kemampuan Membaca Dan Menulis Siswa Kelas I Upt Spf Minasa Upa Kota Makassar. Nusantara Hasana Journal, 296.
Jim. (2020). Jurnal Hipotesis. Jurnal Pendidikan, 45.
Kemdikbudristek. (2024). Kurikulum Merdeka. Jakarta: Pusat Kurikulum Dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan,Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknolog.
Kemendikbutristek. (2023). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran, Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial (Ipas). Jakarta: Mulyono.
Kesumawati & Aridanu. (2024). Statistik Parametrik Penelitian Pendidikan. Palembang: Perpustakaan Nasional Katalog Dalam Terbitan (Kdt) Anggota Ikapi (No.12/Sms/13).
Khoirunisa, S. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Materi Perkalian Dengan Penggunaan Alat Peraga Montessori. Ibtida'i, Vol 5.
Laksana. (2021). Pendidikan Seni Rupa Dan Kerajinan Tangan Di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Jejak Pustaka.
Laksana. (2021). Pendidikan Seni Rupa Dan Kerajinan Tangan Di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Jejak Pustaka.
Lestari, R. (2023). Pengembangan Media Berbasis Video Pada Pembelajaran Ipas Materi Permasalahan Lingkungan Di Kelas V Sd. Jurnal Ilmiah Pgsd, 18.
Magini, A. P. (2013). Sejarah Pendekatan Montessor. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.
Masyrofah. (2017). Model Pembelajaran Montessori Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini , 2.
Montessori, M. (2015). Metode Montessori. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nafi'ah., A. (2020). Model-Model Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sd/Mi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media., 21.
Nurdyansyah. (2018). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Majalah Anak Materi Wudlu Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Sidoharjo: Halaqa: Islamic Education Journal.
Nuryani, S. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Ipas Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 21.
Pagarra .H., Et.Al. (2022). Media Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit Unm Gedung Perpustakaan Lt. 1 Kampus Unm Gunungsari.
Pittariawati. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Inside-Outside Circle Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Sma Kelas Xi Pada Materi Teks Prosedur. Jurnal Mitra Pendidikan, 74.
Pratami, J. W. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berupa Alat Peraga Montessoriterhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Penelitian Mahasiswa.
Setyawan, D. A. (2021). Petunjuk Praktikum Uji Normalitas & Homogenitas Data Dengan Spss. Surakarta: Tahta Media.
Setyawan, D. A. (2021). Petunjuk Praktikum Uji Normalitas & Homogenitas Data Dengan Spss. Surakarta: Tahta Media.
Shomad, M. A. (2022). Efektivitas Komik Sebagai Media Pembelajaran Matematika. J’thoms (Journal Of Techonolgy Mathematics And Social Science), 1.
Susilawati, S. (2019). Metode Montessori Berbantu Alat Peraga Matematika Berbahan Limbah Karet Spons Untuk Mengembangkan Partisipasi Aktif Siswa Sd. Jurnal Pendidikan , Vol 8 No1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.