PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN VCT (VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN PKN KELAS IV

Authors

  • Lira Firna Universitas PGRI Palembang
  • Bukman Lian Universitas PGRI Palembang
  • Marleni Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27644

Keywords:

VCT (Value Clarification Technique) 1, Learning Outcomes 2, Civic Education 3

Abstract

The purpose of this research is to determine whether there is an influence of the VCT (Value Clarification Technique) learning model on student learning outcomes in the Civics Education subject for fourth grade. The method used in this research is the experimental method of True Experimental design in the form of Posttest-Only Design. The population in this study uses total sampling, namely Class IV A and Class IV B. The techniques for data collection in this research include tests, observations, and documentation. The results of the study at SD Negeri 231 Palembang indicate that the use of the VCT (Value Clarification Technique) learning model significantly affects student learning outcomes. This is evident from the average score of the experimental class which reached 80, higher than the control class which only obtained an average of 67.5 without the application of the model. Based on the hypothesis testing results, a significance value (2-tailed) of 0.001 was obtained, which is smaller than the significance limit of 0.05 (0.001 < 0.05). In addition, the calculated t value of 3.657 is higher than the table t value of 2.011, with degrees of freedom (df) = N - 2 and a total N of 48. Since the calculated t > table t (3.657 > 2.011), the null hypothesis (Ho) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted.    

Downloads

Download data is not yet available.

References

Zulpan; , Sahrul; Yusron, Ali; Hanida, Rahmi Seri; Marfu’ah, Sri;. (2024). Validitas Tes Objektif Bentuk Pilihan Ganda. Jurnal Pendidikan Matematika , 2.

Abdulatif, S., & Dewi, D. A. (2021). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan dalam membina Sikap Toleransi Antar Siawa. Jurnal Pendidikan dan pengajaran Guru Sekolah Dasar , 104.

Alauddin, Sulthon Maulana; Izzuddin, Deden Akbar; Dewi, R. Retna Kinanti ;. (2021). Pengaruh Latihan Plyometrics Terhadap Power Tungkai . Jurnal Unsika, 101.

Amalia, Fitria; Najicha, Fatma Ulfatun;. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila DalaMembangun Karakter Bangsa. Jurnal Unisri, 2.

Andara, Sefhiana; Dewi, Dinie Anggraeni; Furnamasari, Yayang Furi;. (2021). Meningkatkan Semangat Nasionalisme Melalui Pembelajaran Ppkn di Sekolah Dasar. jurnal pendidikan tambusai, 7734.

Annisak, F., Zainuri, H. S., & Fadilla, S. (2024). Peran Hipoteses Dalam Penelitian Perbandingan Menggunakan Statistika Non Parametrik Dalam Penelitian. Al Ittihadu, 11.

Arib, M. F., Rahayu, M. S., Sidorj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Experimental Research Dalam Penelitian Pendidikan . Journal Of Social Scence Research, 5500.

Asri, Desta Komala ;. (2024). Implementasi Pembelajaran Pai Dengan Model Value Clarification Technique (Vct) Dalam Penanaman Nilai-Nilai Karakter Di Sma Negeri 6. Uin Raden Intan Lampung, 30.

Aziz, Abdul;. (2018). Implementasi Pendekatan Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) Pada Pembelajaran Pkn Di Sekolah Dasar. Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 38.

Dakhi, Agustin Sukses. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Education And Development, 468.

Elmuna, F. N. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Vct (Value Clarification Technique) Berbasis Kearifan Lokal Bojonegoro Terhadap Literasi Membaca Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri , 6.

Fahmeyzan, Dodiy ; Soraya, Siti; Etmy, Desventri;. (2018). Uji Normalitas Data Omzet Bulanan Pelaku Ekonomi Mikro Desa. journal.universitasbumigora, 32.

Febrianty, Farah Salsabilla; Risdiany, Hani; Dewi, Dinie Anggraeni; Furnamasari, Yayang Furi;. (2021). Implikasi Model Pembelajaran VCT (Value Clarification Technique) dalam Meningkatkan Kesadaran Nilai Moral pada Pembelajaran PKn di SD. Jurnal Basicedu, 5055.

Fernando, Yogi; Andriani, Popi; Syam, Hidayani;. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 66.

Festiawan, R. (2020). Belajar dan Pendekatan Pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 6.

Hartono, Ujang; Amarullah,, Risal Qori; Mulyadi, Enday;. (2023). Hakikat Belajar Menurut UNESCO Serta Relevansinya Pada Saat Ini. Journal of Islamic Studies, 22.

Hayati, Nurisma Isro; Afriyana, Siti Nur; Hermawan, Joni Riski;. (2024). Hakikat Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mengembangkan Kemampuan Utuh Sarjana Atau Profesional. Jurnal Media Akademik, 2.

Herafa, Darmawan;. (2020). Perbedaan Peningkatan Hasil Belajar Fisika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Think Talk Write Dengan Model Pembelajaran Time Token . Jurnal Inovasi Pendidikan dan Sains, 35.

Herawati. (2020). Memahami Proses Belajar Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 30.

Hidayah, J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Vct (Value Clarification Technique) Terhadap Peningkatan Sikap Sosial Siswa Min 4 Bandar Lampung. Uin Raden Intan Lampung, 13.

Hidayati, Dwi Nuril; Kumalasari, Gita; Riswandan, Atikah;. (2023). Definisi Pembelajaran Kontekstual Pada Pembelajaran Ipa Di Kelas Iv Sd Negeri Pengenrejo 2. journal publication, 53.

Janna, Nilda Miftahul;. (2020). Variabel dan Skala Pengukuran Statistik. OSF Preprints, 2.

Jayanti, Anggun Dwi; Fransiska, Dita; Isnaini, Ulfa;. (2024). Pembelajaran Hukum dalam Pendidikan Kewarganegaraan Sekolah Dasar Berdasarkan Teori Pedagogik. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3.

Magdalena, Ina; Agustin, Elsa Rizqina; Fitria, Syahnia Maulida;. (2024). Konsep Model Pembelajaran. journal warunayama, 4.

Magdalena, Ina; Haq, Ahmad Syaiful; Ramdhan, Fadlatul;. (2020). Pembelajaran Pendidikan kewarganegaraan Di Sekolah Dasar Negeri Bojong 3 Pinang. Jurnal Pendidikan dan Sains, 419.

Marfu'ah, S., zaenuri, masrukan, & walid. (2022). Model Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan kemampuan Penalaran Matematis Siswa . PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika , 50.

Munthe, Aulia Fitriani; Harahap, Miftahul Jannah; Fajri, Yasmina;. (2023). Tujuan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan dan Riset, 32.

Mutiaramses; , Neviyarni; Murni, Irda;. (2021). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 44.

Nelta, Sonya Putri; Dias, Ashavira Julian; Hasan, Husniah; , Gusmaneli;. (2024). Hakikat Belajar Dan Pembelajaran Dalam Penerapan Strategi Pembelajaran Dalam Konsep Islam. jurnal ittc, 169.

Parawangsa, Endah; Dewi, Dinie Anggraeni; Furnamasari, Yayang Furi;. (2021). Hakikat Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar (SD). Jurnal pendidikan Tambusai, 8050.

Putri, Nadia Ananda; Saputra, Dendi Wijaya; Irnaningsih, Sri;. (2024). Meningkatkan Pengetahuan tentang Produk Unggulan di Indonesia melalui Media Pembelajaran Power Point Interaktif untuk Kemajuan Perekonomian pada Siswa Kelas V D SDN Pondok Cabe Ilir 01. Jurnal Umj, 405.

Rahman, Sunarti;. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal pps ung, 297.

Rosita , Esi; Hidayat, Wahyu; Yuliani, Wiwin;. (2021). Uji Validitas Dan Reliabilitas Kuesioner. Fokus (kajian bimbingan & konseling dalam pendidikan), 282.

Sa’diyah, Melani Khalimatu; Dewi, Dinie Anggraeni;. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9941.

Saputra, Ogik Jaya; Dewi, Citra; Perdima, Feby Elra;. (2021). Analisis Butir Soal Ujian Tengah Semester (UTS) Ganjil Pembelajaran . penerbitdaarulhud, 84.

Sari, Yunita Sari;. (2021). Pengaruh Program 4S (Salam, Sapa, Senyum, Santun) Terhadap Akhlakul Karimah Siswa Di SMPN 1 Galis Pamekasan. Institut Agama Islam Negeri Madura, 10.

Sasti, Rachma. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Value Clarification Technique (Vct) Terhadap Pemahaman Nilai-Nilai Pancasila Peserta Didik Smp Muhammadiyah 02 Karang Tengah. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 16.

Septiana , Atika;. (2024). Pengaruh Media Facebook Dalam Pembelajaran Hakikat Ilmu Sains Dan Metode Ilmiah Terhadap Hasil Belajar Ranah Kognitif Peserta Didik. Uin Raden Intan Lampung, 17.

Septikasari, Resti; Inayah, Fajeri; Husniyah, Nova Amirotul; Rini, Riska Marfia;. (2023). Teknik Penilaian Tes dan Non Tes. jurnal penerbit daarul huda, 763.

Sholihah, Riadhus; Rusiana, Riski Tri; Mardiantati, Resy Noni; Hadiati, Eti; Syafe'i, Imam;. (2024). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Esensi Pendidikan Inspiratif, 287.

suarim, biasri; , neviyarni;. (2021). Hakikat Belajar Konsep Pada Peserta Didik. Jurnal Ilmu Pendidikan , 77.

Suarim, Biasri; , Neviyarni;. (2021). Hakikat Belajar Konsep Pada Peserta didik. Jurnal Ilmu Pendidikan, 78.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitan . Bandung: Alfabeta cv.

Sulaswari, Misroh; Faidin, Nahrul ; Sholeh, Muh;. (2021). Teori Belajar Behaviorisme: Teori dan Praktiknya dalam Pembelajaran IPS. Journal of Education, 137.

Sunnayah, Nisa Nazifah. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mata Pelajaran PPKn Siswa Kelas VI Sd Al Mughni Kuningan Jakarta Selatan. Jurnal Uinshj, 24.

Sunnayah, Nisa Nsazifah;. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mata Pelajaran PPKn Siswa Kelas VI Sd Al Mughni Kuningan Jakarta Selatan. Jurnal Uinshj, 23.

Supandi; Tanjung, Rahman; Dewanti, Kania Ayu;. (2021). Metode Eksperimen Untuk Meningkatan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran IPA Pada Sub Pokok Bahasan Sifat-Sifat Cahaya Di Kelas V Sd Qur’an Terpadu Nurul Islam Kecamatan Karawang Timur. Jurnal Rakeyansantang, 3.

Suprihatin, Siti; Manik, Yuni Mariani;. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah Untuk . Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 67.

Syaadah, Raudatus; Ary, M. Hady Al Asy; Silitonga, Nurhasanah; Rangkuty, Siti Fauziah;. (2022). Pendidikan Formal, Pendidikan Non Formal dan Pendidikan Informal. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Kepala Masyarakat, 127.

Syahputri, Addini Zahra; Fallenia, Fay Della; Syafitri, Ramadani;. (2023). Kerangka Berfikir Penelitian Kuantitatif. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 161.

Utami, Nidisa;. (2020). Pengaruh Teknologi Informasi Terhadap Kualitas Sistem Informasi Akuntansi Dan Dampaknya Terhadap Kualitas Informasi Akuntansi (Survei Pada Unit Akuntansi Keuangan Pada Bank. Universitas Komputer Indonesia, 14.

Widiatmaka, Pipit;. (2022). Perkembangan Pendidikan Kewarganegaraan (Pkn) Di . Jurnal Unpas, 7.

Wulandari, Cindi; , Elmayati; Citra, Yulia;. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Grab . Universitas Bina Insan Lubuklinggau, 121.

Downloads

Published

2025-07-07