PEMANFAATAN MESIN PENCARIAN INFORMASI: STUDI PADA MAHASISWA FKIP UNIVERSITAS MATARAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21564Keywords:
: Information search engine; students; critical thinking; digital platform; academic needs.Abstract
This study explores the use of information search engines by students in the lecture process. Using a qualitative approach with a phenomenological method, data were collected through in-depth interviews and participant observation. The results show that FKIP Universitas Mataram students actively use Google and other digital platforms, such as Google Scholar, Academia.edu, Mendeley, Google Translate, DeepL, YouTube, and Scribd. These platforms are used to search for lecture materials, journals, e-books, and general information. Critical thinking skills are key in processing information. Students can select relevant sources, analyze content, check credibility, avoid false information, and compare various sources. By thinking critically, the information used is more valid, relevant, and accountable. This study highlights the importance of critical thinking skills in supporting the use of technology for students' academic needs.Downloads
References
Abdussamad, Z. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif. CV. syakir Media Press.
Audacya, Z. P., Herkulana, & Kuswanti, H. (2022). Pengaruh Pemanfaatan Google Search Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11(8), 771–778. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i8.56717
Cholis, S. G., & Fahmi, A. (2024). Dampak Kecerdasan Buatan Pada Evolusi Mesin Pencari Google. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Teknik Elektro dan Informatika, d, 46–57. Diambil dari https://prosiding.arteii.or.id/index.php/PROSEMNASITEI/article/view/4
Handayani, R. (2020). Metode Penelitian Sosial. Bandung. CV. Adi Karya Mandiri.
Ichsani, Y. (2018). Evaluasi Performa Usability Situs-Situs Web Perguruan Tinggi Negeri Di Indonesia Yang Terakreditasi “a” Tahun 2013 Serta Perbandingan Kondisi Situs Web Tahun 2014 Dan 2017. Jurnal Teknik Informatika, 10(2), 93–108. https://doi.org/10.15408/jti.v10i2.6824
Ikhsan, M. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pemanfaatan Literasi Digital Untuk Penyelesaian Tugas Mahasiswa PPKn Universitas Jambi. UNIVERSITAS JAMBI.
Kurniadi, D., & Mulyani, A. (2017). Pengaruh Teknologi Mesin Pencari Google Terhadap Perkembangan Budaya dan Etika Mahasiswa. Jurnal Algoritma, 14(1), 19–25. https://doi.org/10.33364/algoritma/v.14-1.19
Monggilo, Z. M. Z. (2022). Cakap Bermedia Digital. Direktorat Jenderal Aplikasi Informatika.
Nurillahwaty, E. (2021). Peran Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 123–133. Diambil dari https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika
Rachma, W. P. D. (2024). Pengaruh Pemanfaatan Literasi Digital Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Pembelajaran Ekonomi (Survey Pada Peserta Didik Kelas Xii Ips Sma Negeri 1 Klari Karawang Ta 2022/2023 Materi Siklus Akuntansi Perusahaan Jasa). FKIP UNPAS.
Rafika, A. S., Putri, H. Y., & Widiarti, F. D. (2017). Analisis Mesin Pencarian Google Scholar Sebagai Sumber Baru Untuk Kutipan. Journal CERITA, 3(2), 193–205. https://doi.org/10.33050/cerita.v3i2.657
Rino Vanchapo, A., Halik, A., Yudi Arifin, N., Ady Prabowo, I., & Faathir Husada. (2023). Pemanfaatan Media Youtube Channel Untuk Mendukung Pembelajaran Elektronik Learning pada Mata Kuliah Teknologi Pendidikan. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(5), 2016–2025.
Satwika, Y. W., Laksmiwati, H., & Khoirunnisa, R. N. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 3(1), 7. https://doi.org/10.26740/jp.v3n1.p7-12
Shabrina, A. (2019). Pengaruh Berpikir Kritis Terhadap Perilaku Penemuan Informasi Siswa Sma Di Surabaya. UNIVERSITAS AIRLANGGA.
Soenhadji, I. M., & Susiloatmadja, R. (2020). Pemanfaatan internet oleh mahasiswa sebagai media pencarian dan penelusuran informasi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 12(3), 189–198.
Suryani, Y., Melasari, M., Nurjannah, N., Iskandar, I. T., Rokayah, O., & Prasetyo, I. U. (2023). Penerapan Lesson Study Dengan Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 20(01), 37–44. https://doi.org/10.25134/equi.v20i01.7012
Taufik, A., Sudarsono, G., Sudaryana, I. K., & Muryono, T. T. (2022). Pengantar Teknologi Informasi.
Wihartanti, L. V., Prasetya Wibawa, R., Astuti, R. I., & Pangestu, B. A. (2019). Penggunaan Aplikasi Quizizz Berbasis Smarthphone Dalam Membangunkemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran 2019, 362–368.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.