EVALUASI KEBERHASILAN PROGRAM SABTU BUDAYA DALAM MENINGKATKAN PERSATUAN DAN KESATUAN BANGSA

Authors

  • Sirrul Auvia Universitas Mataram
  • Trisilia Deta Amalia Universitas Mataram
  • Ilhamdani Ilhamdani Universitas Mataram
  • Jannatul Hidayah Universitas Mataram
  • Auliz Zikri Universitas Mataram
  • Baiq Nila Farenda Universitas Mataram
  • Nurul Fadilla Universitas Mataram
  • Edy Herianto Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11715

Keywords:

Saturday Program on Culture, Unity and Integrity

Abstract

The aim of this research is to determine the success of the cultural Saturday program in increasing national unity and unity at SMA Negeri 1 Selong. The research method used is qualitative case study type research with data collection techniques in the form of interviews, observation and documentation. Research data was analyzed based on the case study model. The results of this research showed that the Cultural Saturday Program was a program launched by the West Nusa Tenggara government through the West Nusa Tenggara Education and Culture Service (DIKBUD). This program aims to provide opportunities and encouragement for schools to optimize cultural potential and opportunities or local wisdom. SMAN 1 Selong is one of the schools that developed the Cultural Saturday Program. Time and the unavailability of technical guidance are part of the challenges faced by schools in implementing this program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, I., & Sopiany, H. M. (2017). Partisipasi Siswa Dalam Pelaksanaan Program Sekolah Adiwiyata SMAN 11 Semarang (Vol. 87, Nomor 1,2)

Ainia, D. K. (2020). Merdeka Belajar Dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara Dan Relevansinya Bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 95–101.

Alejos & Henry. (2017). “Pemaparan Metode Penelitian Kualitatif” Universitas Nusantara PGRI Kediri 01: 1–7.

Alqadri, B., Rispawati, R., Kurniawansyah, E., Aulia, D., & Nurmayanti, A. (2023). Efektivitas Rangkaian Kegiatan Sabtu Budaya. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2536-2540

Ananda, R., & Rafida, T. (2017). Pengantar Evaluasi Program Pendidikan. In Perdana Publishing (Vol. 53, Nomor 9).

Annisa, R. (2023). Dampak Program Sabtu Budaya Dalam menumbuhkan sikap Multikultural Di Sman 3 Mataram (Doctoral dissertation, Universitas Mataram).

Aswasulasikin, Pujiani, S., & Hadi, Y. A. (2020). Penanaman Nilai Nasionalis Melalui Pembelajaran Budaya Lokal Sasak di Sekolah Dasar. Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, VI(1), 63–76.

Bariah , Citriadin,Y., & Fuadi,A. (2023). "Analisis Implementasi Kebijakan Pendidikan Sabtu Budaya Di Mi Nw Tanak Beak". Jurnal studi keislaman dan ilmu pendidikan.Vol 11 (1): 159–70.

Habibah, I. N., & Afriansyah, H. (2019). Administrasi Sarana dan Prasarana Pendidikan di Sekolah. Jurnalpendidikan, 1–3.

Ivan,P. M., & Najicha,F.U. (2022). "Upaya Memperkuat Persatuan Dan Kesatuan Untuk Melawan Globalisasi (1)". Jurnal kewarganegaraan. Vol 6(1): 543–51.

Jannah, Aulia Nur, et al. "Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Mewujudkan Sekolah Damai di Tengah-Tengah Kehidupan Masyarakat Pluralis." Jurnal Basicedu 5.6 (2021): 5266-5274.

Kurniawansyah, Edy, & Rodiatun, I.F. (2022). “Nilai-nilai Yang Terkandung Dalam Kegiatan Pekan Sabtu Budaya Di SMA Negeri 1 Keruak.” Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, Vol 5(2): 290–94.

Lutfiana, R. F., Mey R, A. A., & Handayani, T. (2021). Analisis Implementasi Budaya Sekolah Dalam Membentuk Karakter Religius Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(2), 174–183. https://doi.org/10.21831/jpka.v12i2.35499

Mona Adha, M., & Rika Perdana, D. (2021). Nilai Pluralistik: Eksistensi Jatidiri Bangsa Indonesia Dilandasi Aktualisasi Penguatan Identitas Nasional. Jurnal Civic Hukum, 6, 10–20. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jurnalcivichukum

Muhaimin, dkk, Manajemen Pendidikan, Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah, Jakarta: Kencana, 200

Nurmayanti, Ayu, Ismail.M., Sawaludin,S., & Yuliatin,Y. (2023). “Implementasi Program Sabtu Budaya Sebagai Penguatan Civic Disposition Di SMP Negeri 15 Mataram.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, Vol 8(1b): 602–12.

Pradana, Y. (2019). Pengembangan karakter siswa melalui budaya sekolah. Untirta Civic Education Journal, 1(1).

Sumar. (2018). Strategi Pemimpin Dalam Penguatan Iklim Sekolah Berbasis Budaya Kearifian Lokal (Budaya Huyula). Yogyakarta: Deepublish.Hal.13

Wahyuni, Eka,D., & Hasanah, S.A. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Pembentuk Karakter Bangsa. Pengembangan Pendidikan Karakter Bangsa Berbasis Kearifan Lokal dalam Era MEA,Vol 1: 19–24.

Wardani, N. S. (2015). Pengembangan Nilai-Nilai Budaya Sekolah Berkarakter. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(3), 12-22.

Downloads

Published

2024-03-06

Most read articles by the same author(s)