MENGIDENTIFIKASI TAHAP PERKEMBANGAN FISIK DAN MOTORIK ANAK DI SEKOLAH DASAR DAN IMPLIKASINYA PADA PROSES PEMBELAJARAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21156Keywords:
Physical development, motor skills, learning, elementary school, gross and fine motor skills.Abstract
Children's physical and motor development is an important factor that influences the success of the learning process in elementary schools. This study aims to identify the stages of physical and motor development of fifth-grade students at SDN 1 Bendosari Boyolali and analyze its implications for the learning process. A descriptive qualitative approach with a case study design was used to collect data through observation, interviews with teachers, and document analysis. The results of the study show that most students have reached the stage of gross motor development appropriate for their age, although some students experience delays in aspects of physical strength and flexibility. These differences in motor development impact the students' ability to participate in lessons requiring physical skills, such as physical education, arts, and academic skills that involve hand-eye coordination.Downloads
References
Afifah, D. N., Widiyono, A., & Attalina, S. N. C. (2022). Pengembangan Media Diorama Siklus Air Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 528-533.
Agung, S., Khoirunisa, A. N., & Suryaningsih, S. (2022). Tantangan Guru Sekolah Luar Biasa Pada Pembelajaran IPA Di Abad 21. ALOTROP, 6(1), 43-52.
Azizah, U. N., Maruti, E. S., & Zahro, F. (2024). Penerapan Media Diosilir (Diorama Siklus Air) Sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Khazanah Pendidikan, 18(2).
Desiati, E., Utami, S., & Susanti, N. H. (2024, July). Penerapan Pembelajaran Problem Based Learning dengan Media Diorama Siklus Air untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Kelas V SDN 03 Taman Madiun. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 3, No. 2, pp. 131-136).
Hafsah, U. M., Soleh, D. R., & Dewi, Y. R. (2023). Penerapan Media Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas V SDN Bangunsari 01. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 644-656.
Kharismawati, A., & Desstya, A. (2021). Pemanfaatan Kardus Bekas untuk Media Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 3(2), 67-74.
Levy, A. R., & Moore Mensah, F. (2020). Learning through the experience of water in elementary school science. Water, 13(1), 43.
Azizah, A. N. I., Nadhifa, A. C., & Hakim, L. (2023). Melatih Kemampuan Motorik Halus Dan Motorik Kasar Anak Usia Dini (Teori Dan Praktik). Penerbit Tahta Media.
Aulina, C. N. (2017). Buku Ajar Metodologi Pengembangan Motorik Halus Anak. Usia Dini. Sidoarjo: Umsida Press.
Darmita, P. (2024). ANALISIS GAYA BELAJAR SISWA BERPRESTASI AKADEMIK DI MI NEGERI 1 KOTA BENGKULU (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).
Khadijah, M. A., & Amelia, N. (2020). Perkembangan fisik motorik anak usia dini: teori dan praktik. Prenada Media.
MAULANA, R., & ELIASA, E. I. (2024). EKSPLORASI CIRI KHAS DAN TUGAS PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI (2-6 TAHUN): IMPLIKASI FISIK, KOGNITIF, DAN SOSIO-EMOSI DALAM PENDIDIKAN DAN PENGASUHAN. EDUCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan & Pengajaran, 4(4), 239-252.
Newell, K. M., & Rovegno, I. (2021). Teaching children’s motor skills for team games through guided discovery: How constraints enhance learning. Frontiers in Psychology, 12, 724848.
Payne, V. G., & Isaacs, L. D. (2020). Fine motor development. In Human Motor Development (pp. 307-334). Routledge.
Pepilina, D., Puspitasari, T., & Aliyah, H. (2024). ANALISIS PROGRES KOGNITIF ANAK-ANAK DI SEKOLAH DASAR DAN DAMPAKNYA TERHADAP PROSES PEMBELAJARAN. Sasana: Jurnal Pendidikan Sosial Budaya dan Agama, 1(1), 23-36.
Preedy, P., Duncombe, R., & Gorely, T. (2022). Physical development in the early years: The impact of a daily movement programme on young children’s physical development. Education 3-13, 50(3), 289-303.
Ramandhani, N. N., Firmansyah, A., & Putri, F. K. (2024). PSIKOLOGI PERKEMBANGAN MOTORIK DAN KOGNITIF ANAK KELAS II SEKOLAH DASAR DAN IMPLIKASINYA DALAM MEMAHAMI PEMBELAJARAN. At-Taksis: Jurnal Pendidikan Dasar PGMI STAI Sangatta, 1(2), 01-07.
Rizal, S. (2021). Perkembangan fisik anak usia dasar. Pandawa, 3(3), 366-383.
Samaloisa, M. S. (2024). KETERLAMBATAN PERKEMBANGAN MOTORIK ANAK AKIBAT KURANGNYA ASUPAN GIZI. Jurnal Lingkar Pembelajaran Inovatif, 5(11).
Setiana, S., & Eliasa, E. I. (2024). Karakteristik Perkembangan Fisik, Kognitif, Emosi Sosial, dan Moral Pada Anak Usia Sekolah Dasar (7-12 Tahun). Journal Of Human And Education (JAHE), 4(6), 127-138.
Sutapa, P., Pratama, K. W., Rosly, M. M., Ali, S. K. S., & Karakauki, M. (2021). Improving motor skills in early childhood through goal-oriented play activity. Children, 8(11), 994.
Susanto, A. H., & Wulandari, M. D. (2024). OPTIMALISASI PEMBELAJARAN ANAK USIA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMAHAMAN TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF JEAN PIAGET. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 689-706.
Zakiyah, S., Hasibuan, N. H., Yasifa, A., Siregar, S. P., & Ningsih, O. W. (2024). Perkembangan Anak pada Masa Sekolah Dasar. DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 71-79.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.