STRATEGI OPTIMALISASI PERKEMBANGAN KOGNITIF BAHASA PADA PESERTA DIDIK KELAS 6 SEKOLAH DASAR

Authors

  • Endang Tri Mulyani Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Siti Lestari Dwi Wahyuningsih Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Esthi Mursiti Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Darsinah Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Murfiah Dewi Wulandari Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20126

Keywords:

Teaching Strategies, Cognitive Language, Elementary School, Learning Optimization

Abstract

This study aims to analyze the strategies for optimizing cognitive language development in 6th-grade students at SDN 03 Dayu, Karangpandan, Karanganyar. The focus of this research is to identify effective teaching methods to enhance students' language abilities, especially those experiencing difficulties in understanding vocabulary and constructing sentences. The research method used is descriptive qualitative with a case study approach. Data were collected through observations, in-depth interviews with teachers, and document analysis related to students' language development. The results indicate that cooperative learning and project-based learning strategies are effective in improving students' language skills. Cooperative learning helps students work in groups, share knowledge, and improve communication skills. Meanwhile, project-based learning enhances students' creativity and confidence in expressing their ideas. The use of educational technology also shows positive results in improving language skills, particularly in vocabulary comprehension, although accessibility challenges remain. In conclusion, strategies for optimizing cognitive language development that involve cooperative methods, projects, and technology have proven to be effective. However, challenges such as varying levels of student ability and limited access to technology need to be addressed. Teachers should apply adaptive and inclusive approaches and involve family support to optimize students' overall language development.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustyaningrum, N., & Pradanti, P. (2022). Teori Perkembangan Piaget dan Vygotsky: Bagaimana Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar?. Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 568-582.

Asih, T. (2018). Perkembangan tingkat kognitif peserta didik di kota Metro. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 2(1), 9-17.

Asmani, J. M. M. (2016). Tips Efektif Cooperative Learning: Pembelajaran Aktif, Kreatif, dan Tidak Membosankan. Diva Press.

Azzahra, L., & Darmiyanti, A. (2024). Peran Psikologi Pendidikan dalam Proses Pembelajaran di Kelas untuk Peserta Didik yang Beragam. Jurnal Psikologi, 1(4), 23-23.

Firman, W., & Anhusadar, L. (2022). Peran Guru dalam Menstimulasi Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 28-37.

Handika, H. H., Zubaidah, T., & Witarsa, R. (2022). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 22(2), 124-140.

Harefa, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Pembelajaran Kooperatif Make A Match Pada Aplikasi Jarak Dan Perpindahan. Geography: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8(1), 01-18.

Khusna, M., Rahmawati, D., Revolusi, B. D., Karimah, S., Hardhini, G. K., & Sumadi, C. D. (2023). Identifikasi Keterampilan Berbicara Yang Diajarkan Guru Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(3), 19-26.

Karina, M., Judijanto, L., Rukmini, A., Fauzi, M. S., & Arsyad, M. (2024). Pengaruh Interaksi Sosial Terhadap Prestasi Akademik: Tinjauan Literatur Pada Pembelajaran Kolaboratif. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(5), 6334-6343.

Miftah, Z., & Rozi, F. (2022). Digitalisasi dan Disparitas Pendidikan di Sekolah Dasar. IBTIDA', 3(02), 149-163.

Minarta, S. M., & Pamungkas, H. P. (2022). Efektivitas media wordwall untuk meningkatkan hasil belajar ekonomi siswa man 1 lamongan. OIKOS: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 6(2), 189-199.

Naldi, H. (2018). Perkembangan kognitif, bahasa dan perkembangan sosioemosional serta implikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 5(2), 102-114.

Nurtaniawati, N. (2017). Peran guru dan media pembelajaran dalam menstimulasi perkembangan kognitif pada anak usia dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 3(1), 1-20.

Nurishlah, L., Nurlaila, A., & Rusnaya, M. (2023). Strategi Pengembangan Motivasi Instrinsik Di Dalam Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. MURABBI, 2(2), 60-71.

Pratiwi, B. A., Sumiyadi, S., & Nugroho, R. A. (2024). Pembelajaran diferensiasi berbasis proyek untuk pengembangan keterampilan menulis cerita pendek di SMP. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(3), 2998-3009.

Pratiwi, G. M., Rokmanah, S., & Syachruroji, A. (2023). Analisis Karakteristik Dan Bentuk Optimalisasi Perkembangan Kognisi Bahasa Pada Peserta Didik Kelas 4 Sdn Kadujangkung 02. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 14(2), 99-107.

Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34-54.

Purba, A., & Saragih, A. (2023). Peran teknologi dalam transformasi pendidikan bahasa Indonesia di era digital. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Society, 3(3), 43-52.

Putra, L. D., & Pratama, S. Z. A. (2023). Pemanfatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika, 4(8), 323-329.

Ramadhan, E. H., & Hindun, H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Membantu Siswa Berpikir Kreatif. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(2), 43-54.

Resya, K. N. P. (2023). Evaluasi pembelajaran dalam ranah aspek kognitif pada jenjang pendidikan dasar pada MI Assalafiyah Timbangreja. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(2).

Rozana, S., Wulan, D. S. A., & Hayati, R. (2020). Pengembangan Kognitif Anak usia dini (teori dan praktik). Edu Publisher.

Saputri, D. A., Nuroso, H., & Sulianto, J. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Perkembangan Kognitif Peserta Didik Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(1), 4083-4090.

Sari, M. (2020). Peran orang tua dalam menstimulasi perkembangan bahasa anak usia dini. AULADA: Jurnal pendidikan dan perkembangan anak, 2(1), 37-46.

Sappaile, B. I., Ahmad, Z., Hita, I. P. A. D., Razali, G., Dewi, R. D. L. P., & Punggeti, R. N. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif: Apakah efektif untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik?. Journal On Education, 6(1), 6261-6269.

Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C abad 21 dalam pembelajaran pendidikan dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(2), 107-117.

Sitorus, A., & Harahap, H. A. (2019). Gerakan inovasi mendidik berkarakter. Swalova Publishing.

Suryani, T. (2022). Upaya meningkatkan hasil belajar ppkn menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe teams game tournament (TGT) siswa. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 20(1), 68-81.

Suyuti, S., Wahyuningrum, P. M. E., Jamil, M. A., Nawawi, M. L., Aditia, D., & Rusmayani, N. G. A. L. (2023). Analisis Efektivitas Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan Terhadap Peningkatan Hasil Belajar. Journal on Education, 6(1), 1-11.

Widodo, M. M., & Ruhaena, L. (2018). Lingkungan literasi di rumah pada anak pra sekolah. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(1), 1-7.

Wulandari, A., & Sitepu, T. (2024). Analisis Kemampuan Berbicara melalui Kegiatan Presentasi dengan Memanfaatkan Aplikasi Canva pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas X IPS-1 SMA Sinar Husni Helvetia Medan Tahun Pelajaran 2023/2024. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(2), 705-714*.

Pustikayasa, I. M., Permana, I., Kadir, F., Zebua, R. S. Y., Karuru, P., Husnita, L., ... & Suryani, I. (2023). TRANSFORMASI PENDIDIKAN: Panduan Praktis Teknologi di Ruang Belajar. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Downloads

Published

2024-12-29

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>