MENGELOLA PERUBAHAN KARAKTER DAN PERKEMBANGAN PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR PADA ERA DIGITAL

Authors

  • Wulan Fajar Setyorini Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Muhammad Irvan Rosyadi Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Bayu Sapto Nugroho Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Darsinah Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Murfiah Dewi Wulandari Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21443

Keywords:

Character Change, Student Development, Elementary School, Digital Era

Abstract

This study aims to analyze the impact of technology and social media use on the character development and social interactions of students at SDN Gumpang 01 Sukoharjo. The research employs a qualitative approach with a descriptive method, collecting data through observations, interviews with teachers, parents, and students, as well as school activity documentation. The results indicate that although students show high enthusiasm in using technology for learning, many of them prefer using it for entertainment, such as playing games or accessing social media. The use of social media, particularly Instagram and TikTok, influences students' behavior, such as imitating unhealthy lifestyles and reducing face-to-face social interactions in real life. Despite the school integrating character education into the curriculum, the strong influence of social media and technology outside of school still hinders the internalization of positive values in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananda, R. A., Inas, M., & Setyawan, A. (2022). Pentingnya Pendidikan Karakter pada anak Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(4), 83-88.

Arbi, Z. F., & Amrullah, A. (2024). Transformasi Sosial dalam Pendidikan Karakter di Era Digital: Peluang dan Tantangan. Social Studies in Education, 2(2), 191-206.

Downey, D. B., & Gibbs, B. G. (2020). Kids these days: are face-to-face social skills among American children declining?. American journal of sociology, 125(4), 1030-1083.

Hariyono, H., Andrini, V. S., Tumober, R. T., Suhirman, L., & Safitri, F. (2024). Perkembangan Peserta Didik: Teori dan Implementasi Perkembangan Peserta Didik pada Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Kezia, P. N. (2021). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di era digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2941-2946.

Khoirroni, I. A., Patinasarani, R., Hermayanti, N. I., & Santoso, G. (2023). Pendidikan Karakter: Tingkat Anak Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 269-279.

Kristiyan, C., Handayani, A., & Rakhmawati, D. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Peserta Didik Sekolah Dasar Di Era Digital Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini, 4(3), 105-116.

Lailatul'Izza, N. (2023). Upaya Penanaman Penggunaan Media Sosial dalam Melindungi Anak-Anak dari Dampak Negatif Media Sosial. JOIES (Journal of Islamic Education Studies), 8(2), 232-254.

Lestyaningrum, I. K. M., Trisiana, A., Safitri, D. A., & Pratama, A. Y. (2022). Pendidikan global berbasis teknologi digital di era milenial. Unisri Press.

Marta, R. F., Sos, S., Francoise, A. P. D. J., Hum, S., Enggar Pribadi, S. S., Fil, M., ... & Romo Ignatius Swasono, S. J. (2024). PENDIDIKAN KARAKTER: MEMBANGUN GENERASI EMAS. Penerbit Andi.

Purba, A., & Saragih, A. (2023). Peran teknologi dalam transformasi pendidikan bahasa Indonesia di era digital. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 3(3), 43-52.

Rahim, A., & Ismaya, B. (2023). Pendidikan karakter dalam kurikulum merdeka belajar: tantangan dan peluang. JSE Journal Sains and Education, 1(3), 88-96.

Rozi, F., Ansya, Y. A. U., & Salsabilla, T. (2024). Strategi Pendidikan Karakter Untuk Siswa Sekolah Dasar Dalam Mewujudkan Tujuan SDG 4: Pendidikan Berkualitas. PT. Penerbit Naga Pustaka.

Sagala, K., Naibaho, L., & Rantung, D. A. (2024). Tantangan Pendidikan karakter di era digital. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 6(01), 1-8.

Sari, Y., Sari, N. A., & Suwartini, S. (2024). Penguatan karakter disiplin siswa melalui peranan guru di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(3), 928-933.

Sunandari, S., Maharani, A. S., Nartika, N., Yulianti, C., & Esasaputra, A. (2023). Perkembangan Era Digital terhadap Pentingnya Pendidikan Karakter.

Syahraini, K., Zakariah, A., & Novita, N. (2024). Peran Media Sosial terhadap Perilaku Peserta Didik di Era Globalisasi. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(4), 118-128.

Ulfah, M. (2020). DIGITAL PARENTING: Bagaimana Orang Tua Melindungi Anak-anak dari Bahaya Digital?. Edu Publisher.

Downloads

Published

2025-01-08

Most read articles by the same author(s)