ADAPTASI KURIKULUM DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21160Keywords:
Digital Curriculum, Educational Technology, Elementary School, Curriculum Adaptation, Learning InnovationAbstract
This study aims to analyze the adaptation process of a digital curriculum in technology-based learning at SDN 1 Bakungan, Karangdowo, Klaten. This research employs a qualitative descriptive approach, with data collected through observation, interviews, and documentation. The findings reveal that technologies such as laptops, projectors, and educational applications have started to be utilized by teachers to create more engaging and interactive learning experiences. However, this adaptation still faces challenges, including limited technological infrastructure, insufficient teacher training, and unequal access among students. Nevertheless, technology offers significant opportunities to drive innovation in teaching methods, including project-based learning and collaboration. Institutional support in providing technological equipment, teacher training, and supportive policies is essential to ensure the successful implementation of the digital curriculum. This study provides strategic contributions to the development of policies and practices for technology-based education in elementary schools, particularly in semi-urban areas.Downloads
References
A'yun, N., Afifah, N. U., Wardani, S., Widiarti, N., Purwati, P. D., & Widiyatmoko, A. (2024). Optimalisasi Kurikulum Merdeka: Peran Media Pembelajaran Digital Pada Pendidikan Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 6367-6378.
Andini, D. W. (2024). Model Adaptasi Kurikulum Berbasis Teknologi “Aku Bisa Simpan” Sebagai Sistem Pendukung Keputusan Di Sekolah Inklusif Jenjang Pendidikan Dasar. (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Baharuddin, B., & Hatta, H. (2024). Transformasi Manajemen Pendidikan: Integrasi Teknologi Dan Inovasi Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 7355-7544.
Fricticarani, A., Hayati, A., Ramdani, R., Hoirunisa, I., & Rosdalina, G. M. (2023). Strategi pendidikan untuk sukses di era teknologi 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 56-68.
Hakim, M. N., & Abidin, A. A. (2024). Platform Merdeka Mengajar: Integrasi Teknologi dalam Pendidikan Vokasi dan Pengembangan Guru. Kharisma: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 68-82.
Ismawati, D., & Puspita, Y. (2024). Inovasi Pembelajaran Literasi Numerasi untuk Anak Usia Dini di Era Digital. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 1542-1548.
Kahar, M. I., Cika, H., Afni, N., & Wahyuningsih, N. E. (2021). Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0 Di Masa Pandemi Covid 19. Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(1), 58-78.
Kholifah, A. (2022). Strategi pendidikan pesantren menjawab tantangan sosial di era digital. Jurnal Basicedu, 6(3), 4967-4978.
Mufliva, R., & Permana, J. Teknologi Digital dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar sebagai Isu Prioritas dalam Upaya Membangun Masyarakat Masa Depan. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(1).
Ningsih, E. P. (2024). Implementasi Teknologi Digital dalam Pendidikan: Manfaat dan Hambatan. Journal EduTech, 1(1), 1-8.
Nuridayanti, N., Muryaningsih, S., Badriyah, B., Solissa, E. M., & Mere, K. (2023). Peran teknologi pendidikan dalam implementasi kurikulum merdeka. Journal on Teacher Education, 5(1), 88-93.
Santika, I. G. N. (2021). Grand desain kebijakan strategis pemerintah dalam bidang pendidikan untuk menghadapi revolusi industri 4.0. Jurnal Education and Development, 9(2), 369-377.
Siringoringo, R. G., & Alfaridzi, M. Y. (2024). Pengaruh Integrasi Teknologi Pembelajaran terhadap Efektivitas dan Transformasi Paradigma Pendidikan Era Digital. Jurnal Yudistira: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 66-76.
Soleha, Z., & Mujahid, K. (2024). Analisis Hambatan dan Tantangan: Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Kehidupan Sehari-hari Guru. TSAQOFAH, 4(1), 563-574.
Syakhrani, A. W. (2019). Memperkuat Eksistensi Pendidikan Islam Di Era 4.0. CBJIS: Cross-Border Journal of Islamic Studies, 1(2), 57-69.
Wahyudi, N. G., & Jatun, J. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan: Tantangan dan Peluang Pembelajaran Digital di Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 444-451.
Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media.
Yusuf, M. (2023). Inovasi Pendidikan Abad-21: Perspektif, Tantangan, dan Praktik Terkini. Selat Media.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.