OPTIMALISASI PEMBELAJARAN ANAK USIA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMAHAMAN TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF JEAN PIAGET
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17102Keywords:
cognitive development, jean piaget, children's learning, teaching strategiesAbstract
This study aims to explore how to optimize elementary school children's learning through understanding Jean Piaget's cognitive development theory. The research employs a literature review approach and qualitative analysis of relevant literature. The main focus is on the concrete and formal operational stages that influence children's understanding of learning. Data analysis is conducted descriptively to identify the implications of Piaget's theory in designing teaching strategies appropriate to children's cognitive development stages. This study formulates a conceptual framework to support educators in optimizing classroom teaching and learning processes, considering individual differences in thinking and information processing abilities. The findings indicate that optimizing learning through understanding Piaget's theory involves using strategies and methods that align with children's cognitive development stages. The methods used include contextual learning, outdoor learning, group discussions, cooperative learning, inquiry-based learning, and constructivist models, which help children develop critical and logical thinking skills.Downloads
References
Alexander, F., & Pono, F. R. (2019). Penerapan metode pembelajaran kooperatif tipe Examples Non Examples untuk meningkatkan hasil belajar kognitif siswa. Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 1(2), 110-126.
Anwar, Chairul. (2017). Teori-teori Pendidikan Klasik Hingga Kontemporer. Yogyakarta : IRCiSoD.
Arifin, H. Z. (2017). Perubahan perkembangan perilaku manusia karena belajar. SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan, 2(1).
Bujuri, D. A. (2018). Analisis perkembangan kognitif anak usia dasar dan implikasinya dalam kegiatan belajar mengajar. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), 37-50.
Dewi, N. S. (2020). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar dengan Model Pembelajaran Koperatif Tipe STAD pada Mata Pelajaran IPS di SD Negeri 8 Metro (Doctoral dissertation, IAIN Metro).
Dini, J. P. A. U. (2021). Pengembangan media stimulasi sensori anak usia 4-6 tahun berbasis aktivitas bermain tujuh indera. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 941-957.
Fauziah, I. (2021). Desain Pembelajaran Pendidikan Dasar Berbasis Perkembangan Intelektual. PREMIERE: Journal of Islamic Elementary Education, 3(1), 1-18.
Handika, H. H., Zubaidah, T., & Witarsa, R. (2022). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 22(2), 124-140.
Hapsari. “Penerapan Model Pembelajaran Kontruktivisme Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA”. Jurnal Pendidikan Penabur No. 16, Tahun Ke-10: 34-45, 2011.
Harefa, M., Harefa, J. E., Harefa, A., & Harefa, H. O. (2023). Kajian Analisis Pendekatan Teori Konstruktivisme Dalam Proses Belajar Mengajar. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 289-297.
Hs, D. W. S., & Kistian, A. (2020). Perbedaan Sikap Ilmiah Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Inquiry Training Dengan Model Pembelajaran Direct Instruction. Jurnal Tunas Bangsa, 7(2), 174-188.
Jalal, N. M., Safiah, I., Dhiu, K. D., Sanjayanti, N. P. A. H., Akbar, A., Rame, T., ... & Tabroni, I. (2022). Teori Perkembangan Peserta Didik. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Jayendra, P. S. (2017). Ajaran catur marga dalam tinjauan konstruktivisme dan relevansinya dengan empat pilar pendidikan UNESCO. Sekolah Tinggi Pariwisata Bali (STPBI) Internasional Denpasar, 1, 73-84.
Latifa, Umi. “Aspek Perkembangan pada Anak Sekolah Dasar: Masalah dan Perkembangannya”. Jurnal Academica Vol.1 No 2, Juli 2017.
Malawi, I., Kadarwati, A., & Dayu, D. P. K. (2019). Teori dan aplikasi pembelajaran terpadu. Cv. Ae media grafika.
Mifroh, N. (2020). Teori perkembangan kognitif jean piaget dan implementasinya dalam pembelajaran di SD/MI. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 1(3), 253-263.
Nainggolan, A. M., & Daeli, A. (2021). Analisis teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan implikasinya bagi pembelajaran. Journal of Psychology Humanlight, 2(1), 31-47.
Pahliwandari, Rovi. “Penerapan Teori Pembelajaran Kognitif Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan”. Jurnal Pendidikan Olahraga, Vol. 5, No. 2, Desember 2016.
Puspita, F., & Almawangir, F. H. M. (2019). Peran Habitus dalam Pembentukan Kapital Intelektual Peserta Didik di Madrasah. IJIP: Indonesian Journal of Islamic Psychology, 1(2), 170-185.
Saputra, H. (2024). Perkembangan Berpikir Matematis Pada Anak Usia Sekolah Dasar. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 6(2), 53-64.
Sasmi, N., & Rahman, H. K. (2022). Analisis Teori Kognitif Jean Piaget Terhadap Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar Dan Karakter, 4(1), 13-22.
Soraya, N. (2016). Penerapan Metode Eksperimen Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Pada Konsep Sifat Wujud Benda (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).
Sutarto. “Teori Kognitif dan Implikasinya Dalam Pembelajaran”. Islamic Counseling Vol 1 No. 02 Tahun 2017, STAIN Curup.
Suryana, D. (2021). Pendidikan anak usia dini teori dan praktik pembelajaran. Prenada Media.
Uno, H. B., & Umar, M. K. (2023). Mengelola kecerdasan dalam pembelajaran: sebuah konsep pembelajaran berbasis kecerdasan. Bumi Aksara.
Witasari, Rinesti. “Analisis Perkembangan Kognitif Tercapai Pada Siswa Usia Dasar”. Jurnal MAGISTRA - Volume 9 Nomor 1 Juni 2018
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.