PENGARUH METODE ROLE PLAYING TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA MATERI DRAMA PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16758Keywords:
role playing method, learning outcomes, Indonesian, drama, elementary schoolAbstract
The results of learning Indonesian in the speaking aspect are still low. The aim of this research is to determine the influence of the role playing method on the results of learning Indonesian drama material in class V elementary school students. This research was conducted using a comparative quantitative approach with a quasi-experimental design. The sample in this study involved two classes, namely the VA SD N 04 Karangsari, Jatiyoso, Karanganyar class with 25 students as the experimental class and the VB class with 25 students as the control class. Data was collected using observation, tests, documentation and questionnaire techniques. Data were analyzed using descriptive statistical techniques and hypothesis testing using the t-test. The results of the research show that the average post-test score is 88.4 and after testing the t statistic on the post-test t data, it is obtained that t count > t table, namely 4.341 > 2.011 (n = 25) with a significance level of 0.05 or 5% which is stated accepting Ha and rejecting Ho. This means that in the experimental class, the role playing method had a significant effect on the students' learning outcomes in Indonesian drama material.Downloads
References
Ariwitari, N. M. R., Putra, M., & Kristiantari, M. R. (2014). Pengaruh Metode Pembelajaran Role Playing Berbantuan Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar PKn Kelas V SD Gugus 1 Tampaksiring. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v2i1.2247
Bahtiar, R.S., & Suryarini, D.Y. (2019). Metode Role Playing dalam Peningkatkan Keterampilan Bercerita Pengalaman Jual Beli pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1), 71–78. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i1.15651
Basri, Hasan. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN 032 Kualu Kecamatan Tambang. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau, 1(1), 38–53. http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v1i1.4368
Cahyani, Isah. (2017) Modul Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Kementerian Agama Republik Indonesia
Fuaduddin. (2018). Problematika Pembelajaran Sastra Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. El- Muhbib: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 29–40. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v2i1.235
Huda, Miftahul. (2014. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran : Isu-Isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Khopipah, R., Tahir, M., & Hasanah, N. (2022). Metode Role Playing Berbantuan Media Audiovisual Terhadap Hasil Belajar Muatan Ips Siswa Kelas V di SDN 1 Pancor Tahun 2021/2022. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 8(1), 856–863. http://dx.doi.org/10.58258/jime.v8i1.2893
Krissandi, A.D.S., Widharyanto, B., & Dewi, R.P. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD (Pendekatan dan Teknis). Jakarta: Media Maxima
Maharani, S.D., Wendra, W., Gunatama, G. (2015). Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara (Bermain Peran) pada Siswa Kelas VIII B Mts Al- Khairiyah Tegallinggah. Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia UNDIKSA, 3(1),1–12. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v3i1.6249
Munir, M., Fatiqin, A., & Kendi, I. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Role Playing terhadap Minat Belajar Siswa Kelas X Pada Materi Virus di SMA Azharyah Palembang. Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 4(1), 36–41. https://doi.org/10.25273/florea.v4i1.1066
Puspidalia, Y. S. (2017). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia di MI/ SD dan Alternatif Pemecahannya. Cendekia: Jurnal Kependidikan dan Kemasyarakatan, 10(1), 121–134. https://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/cendekia/article/view/406
Sanjaya, W. (2013). Metode Pembelajaran. Jakarta: Fajar Interpratama Mandiri.Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jakarta: Kata Pena.
Shoimin, A. (2016). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media
Siki,Ferdinandus. (2019). Problematika Metode Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jubindo: Jurnal Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 71–76. https://doi.org/10.32938/jbi.v4i2.213
Sudjana, N. 2015. Penilaian Proses Hasil Belajar Mengajar. Bandung : PT Remaja Rosdakarya
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta
Suhandi, Y.D. (2018). Penerapan Metode Role Playing dalam Pembelajaran Drama untuk Peningkatan Kemampuan Berbicara. Edukasi Khatulistiwa: Jurnal Pembelajaran dan Sastra Indonesia, 1(1), 82–98. http://dx.doi.org/10.26418/ekha.v1i1.24854
Surianto, Syamsuri, A.S., & Akhir, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan Teknik Permainan Kelompok Siswa Kelas V di SDN 110 Lagoari di Kabupaten Wajo. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 88–97. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.211
Sutama. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, Mix Metod, R & D. Sukoharjo: CV Jasmine
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.