PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING DENGAN METODE GASING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA OPERASI HITUNG PERKALIAN DI KELAS IVB SDN 01 NAMBANGAN LOR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18146Keywords:
Gasing Method, Learning Outcomes, Multiplication Arithmetic OperationsAbstract
This study aims to improve the mathematics learning outcomes of grade IV B students of SDN 01 Nambangan Lor on the material of multiplication arithmetic operations using the cooperative learning model of the gasing method with the Napier table method. This type of research is PTK (classroom action research) with the research subjects of grade IVB students of SDN 01 Nambangan Lor totaling 26 students, with 9 males and 17 females. Data collection techniques in the following study are interviews, documentation, observation and written tests. The data will be analyzed using qualitative descriptive data analysis techniques that include data collection, data reduction, data presentation and making conclusions. The results of the study indicate that the application of the Cooperative Learning model of the gasing method can improve student learning outcomes. In the first cycle, the classical completeness of students reached 69.2% or 18 out of 26 students, while in the second cycle there was an increase, namely the classical completeness of 88.4% or 23 out of 26 students.Downloads
References
Akbar, S. (2010). Penelitian Tindakan Kelas (Edisi Revisi). Cipta Media.
Mardawani. (2020). Praktis Penelitian Kualitatif Teori Dasar dan Analisis Data Dalam Perspektif Kualitatif. Deepublish.
Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.
Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosdakarya.
Surya, Y. (2011). Buku Petunjuk Guru Pintar Berhitung Gasing. PT Kandel.
Alwi, M., Tahir, M., & Rosyidah, A. N. K. (2021). Pengaruh Media Batang Napier Terhadap Pemahaman Konsep Perkalian Siswa Kelas III SDN 3 Danger. Renjana Pendidikan Dasar, 1(2), 116–120.
Armianti, A., Yani, I., Widuri, K., & Sulistiawati, S. (2016). Pengaruh Matematika GASING (Gampang, ASyIk, dan menyenaNGkan) pada Materi Perkalian Bilangan Bulat Terhadap Hasil Belajar Peserta Matrikulasi STKIP Surya. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 7(1), 74–81. https://doi.org/10.15294/kreano.v7i1.5012
D Kolnel, R. P., Charitas Indra Prahmana, R., & Arifin, S. (2015). Pengaruh Pembelajaran Matematika Gasing Pada Materi Geometri Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Numeracy, 2(April), 70–76.
Kusuma, M. W. K., Jampel, I. N., & Bayu, G. W. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Matematika Gasing Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 1(1), 37. https://doi.org/10.23887/jp2.v1i1.19330
Lestari, O. R., & Hardini, A. T. A. (2022). Keefektifan Metode Matematika GASING Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Perkalian Dua Digit Untuk Siswa Kelas VI SD. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 2498–2506.
Mahmudah, M. (2018). Pengelolaan Kelas: Upaya Mengukur Keberhasilan Proses Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 6(1), 53–70. https://doi.org/10.24090/jk.v6i1.1696
Musdalifah, M. (2023). Implementasi Cooperative learning dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Madrasah. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 2(1), 47–66. https://doi.org/10.56436/mijose.v2i1.221
Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8
Rahmaini, N., & Ogylva Chandra, S. (2024). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.29303/griya.v4i1.420
Rahman, A. A., Kristanti, D., & Wahid, N. (2018). Pengaruh penggunaan alat peraga batang napier terhadap kemampuan pemahaman matematika siswa kelas VII SMP Negeri 4 Kuala. Genta Mulia, 9(1), 35–51.
Sulistiani, E., & Masrukan. (2016). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Semarang, 605–612.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.