RELEVANSI ALIRAN FILSAFAT PROGRESIVISME DENGAN IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14719Keywords:
philosophy of progressivism, merdeka curriculum, elementary schoolAbstract
This article discusses the relevance of the progressivism philosophy to the implementation of the Kurikulum Merdeka (Independent Curriculum) in elementary schools. This research is a type of library research or literature study, seeking theoretical references related to the cases or issues found. The author uses a descriptive analysis method with a hermeneutic approach to describe and interpret the data obtained. The results show that the relevance of the progressivism philosophy to the implementation of the Kurikulum Merdeka in elementary schools is highly significant and mutually supportive. The Kurikulum Merdeka, which emphasizes freedom and democracy in learning, aligns with the principles of progressivism that prioritize change, development, and the improvement of education quality. This concept focuses on character building of students through project-based learning, supporting the values of Pancasila, and giving students the freedom to choose learning methods that suit their environment.Downloads
References
Agus Burhan. (2023). Madzhab Filsafat Progresivisme dalam Pendidikan. As-Salam, 8(1). https://www.journal.stai-yamisa.ac.id/index.php/assalam/article/view/80
Ahmad Taufik. (2019). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Al- Ghiroh, 17(2).
https://jurnal.staibsllg.ac.id/index.php/el-ghiroh/article/view/106
Ardianti, Y., & Amalia, N. (2022). Kurikulum Merdeka: Pemaknaan Merdeka dalam Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(3), 399–407. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i3.55749
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal
Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279
Desyandri, A. F. (2023). Pandangan Progresivisme Pendidikan Terhadap Konsep “Merdeka Belajar.” Pendas, 8(1). https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/6965
Dewi Anggreini, E. P. (2022). Peran guru dalam menghadapi tantangan implementasi merdeka belajar untuk meningkatkan pembelajaran matematika pada era omicron dan era society 5.0. 75–87.
Efendi, P. M., Muhtar, T., Herlambang, Y. T., Pgsd, M., Upi, K., Pgsd, M., Upi, K., Pgsd, M., &
Upi, K. (2023). Relevansi Kurikulum Merdeka Dengan Konsepsi Ki Hadjar Dewantara : Studi Kritis Dalam Perspektif Filosofis-Pedagogis. 6(2), 548–561. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5487
Fadlillah, M. (2017). Aliran Progresivisme dalam Pendidikan di Indonesia. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 17–24. https://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/article/view/322
Fitri Widyastari, Najamuddin Petta Solong, H. (2023). Model Pengembangan Kurikulum PAI. Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(3), 399–407. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i3.55749
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal
Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279
Desyandri, A. F. (2023). Pandangan Progresivisme Pendidikan Terhadap Konsep “Merdeka Belajar.” Pendas, 8(1). https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/6965
Dewi Anggreini, E. P. (2022). Peran guru dalam menghadapi tantangan implementasi merdeka belajar untuk meningkatkan pembelajaran matematika pada era omicron dan era society 5.0. 75–87.
Efendi, P. M., Muhtar, T., Herlambang, Y. T., Pgsd, M., Upi, K., Pgsd, M., Upi, K., Pgsd, M., &
Upi, K. (2023). Relevansi Kurikulum Merdeka Dengan Konsepsi Ki Hadjar Dewantara : Studi Kritis Dalam Perspektif Filosofis-Pedagogis. 6(2), 548–561. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5487
Fadlillah, M. (2017). Aliran Progresivisme dalam Pendidikan di Indonesia. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 17–24. https://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/article/view/322
Fitri Widyastari, Najamuddin Petta Solong, H. (2023). Model Pengembangan Kurikulum PAI. Ar-Risalah, 1(2).https://ejournal.iaingorontalo.ac.id/index.php/ArRisalah/article/view/812
Herman, H., & Muadin, A. (2023). Prosedur Pengembangan Kurikulum Satuan Pendidikan Tingkat SD Untuk Peningkatan Mutu Pendidikan. Journal of Instructional and Development Researches, 3(3), 110–118. https://doi.org/10.53621/jider.v3i3.227
Indonesia, K. P. dan K. (2019). Mendikbud Tetapkan Empat Pokok Kebijakan Pendidikan “Merdeka Belajar. Www.Kemdikbud.Go.Id.
Insani, F. D. (2019). Sejarah Perkembangan Kurikulum Di Indonesiasejak Awal Kemerdekaan Hingga Saat Ini. As-Salam, 8(1). http://ejournal.staidarussalamlampung.ac.id/index.php/assalam/article/view/132
Jems Sopacua, M. R. F. (2022). The Emancipated Learning Concept of Education in Progressivism Philosophy Perspective. potret pemikiran, 26(1). http://journal.iainmanado.ac.id/index.php/PP/article/view/1413
Lidia Susanti, Eva Handriyantini, A. H. (2023b). Guru Kreatif Inovatif Era Merdeka Belajar. books.google.com.
Martono, Nanang. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Analisis Isi dan Analisis Data Sekunder. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Mas’ud Muhammadiah et al. (2023). Pendidikan Berbasis Filsafat. Azkiya Publishing. Nanuru, R. F. (2013). Progresivisme Pendidikan dan Relevansinya di Indonesia. Jurnal UNIERA, 2(2), 132–143.
Noventari, W. (2020). Konsepsi Merdeka Belajar Dalam Sistem Among Menurut Pandangan Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Kewarganegaraan, 15(1), 290–307. https://doi.org/https://doi.org/10.20961/pknp.v15i1.44902
Nuraeni. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka dalam Filsafat. Journal Transformation of Mandalika, 4(7). https://ojs.cahayamandalika.com/index.php/jtm/article/view/1903
Pattimura, U., Poka, I., Ambon, K. T., & Yogyakarta, U. N. (2022). Konsep Pendidikan Merdeka Belajar Perspektif Filsafat Progresivisme. 26(1), 1–14.
Ragil Dian Purnama Putri, Sri Tutur Martaningsih, Mulyo Prabowo, R. R. (2023). Konsep merdeka belajar pada sekolah dasar ditinjau dari perspektif filsafat progresivisme. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 6(1). http://www.journal2.uad.ac.id/index.php/fundadikdas/article/view/7169
Regina Ade Darman. (2021). Tela’ah Kurikulum. Guepedia.
Sari, H. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar menurut Aliran filsafat Progresivisme. el-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, 6(2), 131-141.
Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian kepustakaan (library research) dalam penelitian pendidikan IPA. Natural Science, 6(1), 41-53.
Siti Mustaghfiroh. (2020). Konsep “Merdeka Belajar” Perspektif Aliran Progresivisme John Dewey. Studi Guru dan Pembelajaran, 3(1). https://e-journal.my.id/jsgp/article/view/248
Sri Wahyuni, Desriyandri Desriyandri, Y. E. (2023). Konsep Merdeka belajar menurut Pandangan Filsafat Progretivisme John Dewey. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1).https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/11459
Stief Aristo Walewangko, Hadi Ignatius Untu, Christoforus Adri Pieter Koleangan, D. A. (2022). Kurikulum Pendidikan: Konsep Dasar, Landasan, Komponen, Pengembangan, Implementasi, Evaluasi dan Dinamika Perkembangannya di Indonesia. books.google.com.
Sulistiawati, A., Khawani, A., Yulianti, J., Kamaludin, A., & Munip, A. (2022). Implementasi profil pelajar pancasila melalui proyek bermuatan kearifan lokal di SD Negeri. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 5(3), 195–208. trayuhttps://doi.org/10.12928/fundadikdas.v5i3.7082
Yusuf Baruta. (2023). Asesmen Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka: Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah. books.google.com.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.