ANALISIS IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM PEMBELAJARAN PKN DI KELAS IV UPTD SDN KOMBANGAN 2 GEGER BANGKALAN

Authors

  • Maulinda Fitriya Agustin STKIP PGRI Bangkalan
  • Dian Eka Indriani Prodi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan STKIP Pgri Bangkalan
  • Ernawati Prodi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan STKIP Pgri Bangkalan

Keywords:

independent curriculum, impact, Civics

Abstract

This research aims to analyze the implementation of the independent curriculum in Civics learning in class IV UPTD SDN Kombangan 2 Geger-Bangkalan. This research is a descriptive qualitative type with the data collection techniques used by researchers are observation, interviews and documentation. Meanwhile, the data analysis used is data validity testing, data reduction, data presentation and drawing conclusions. As for the results of research regarding the implementation of the independent curriculum in Civics learning in class IV, it can be concluded that the implementation of the independent curriculum in Civics learning is fun, interesting learning that makes it easier for students to understand the lessons and can increase self-confidence, thinking abilities and learning outcomes. However, there are still several challenges such as limited resources and the need for additional training for teachers to achieve more optimal implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, N. (2022, Juli 11). Serba-serbi Mata Pelajaran SD dalam Kurikulum Merdeka, Ini yang Perlu Diketahui. Retrieved from Detik.com: https://www.detik.com/edu/sekolah/d-6172478/serba-serbi-mata-pelajaran-sd-dalam-kurikulum-merdeka-ini-yang-perlu-diketahui

Ardianti, Y., & Amalia, N. (2022). Kurikulum Merdeka Pemaknaan Merdeka Dalam Perencanaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 399-407.

Armawansyah, M. R. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Proses Pembelajaran DI Sdn 10 Alas. Mataram: Universitas Muhammadiyah Mataram.

Arrohmah. (2023, Juni 20). Kurikulum Merdeka: Pengertian, Tujuan dan Latar Belakang . Retrieved from arrohmah.co.id: https://arrohmah.co.id

Aurellia, A. (2022, Juli 18). Apa Itu Implemntasi? Pengertian, Tujuan, dan Contoh Penerapannya. Retrieved from Detik Jabar: https://www.detik.com/jabar/berita/d-6185222/apa-itu-implementasi-pengertian-tujuan-dan-contoh-penerapannya

Azmi, S. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan Merupakan Salah Satu Pengenjawantahan Dimensi Manusia Sebagai Makhluk Individu, Sosial, Susila, dan Makhluk Religi. Likhitaprajna, 77.

Gischa, S. (2023, january 6). Implementasi: Pengertian, Tujuan, dan Jenisnya. Retrieved from Kompas.Com: https://amp.kompas.com

Ina Magdalena., H. N. (2022). Pentingnya Evaluasi Dalam Pembelajaran Dan Akibat Memanipulasinya. Pendidikan dan Sains, 247.

Juniardi, W. (2023, january 8). Keunggulan Kurikulum Merdeka Beserta Manfaat dan Dampak Positifnya. Retrieved from Quipper : http://www.quipper.com

Jusuf, H., & Sobari, A. (2022). Pembelajaran Paradigma Baru Kurikulum Merdeka Pada Sekolah Dasar. Abdimas, 185-194.

Magdalena, I., & Ahmad Syaiful Haq, F. R. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganeraan Di Sekolah Dasar Negri Bojong 3 Pinang. Pendidikan Dan Sains, 420-422.

Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Basicedu, 7174-7187.

Rosa, N. (2023, july 12). Apa Itu Kurikulum Merdeka? Ini Pengertian & Prinsip Pembelajarannya. Retrieved from detik.com: https://www.detik.com

Downloads

Published

2024-09-04

Most read articles by the same author(s)