ANALISIS IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM PEMBELAJARAN PKN DI KELAS IV UPTD SDN KOMBANGAN 2 GEGER BANGKALAN
Keywords:
independent curriculum, impact, CivicsAbstract
This research aims to analyze the implementation of the independent curriculum in Civics learning in class IV UPTD SDN Kombangan 2 Geger-Bangkalan. This research is a descriptive qualitative type with the data collection techniques used by researchers are observation, interviews and documentation. Meanwhile, the data analysis used is data validity testing, data reduction, data presentation and drawing conclusions. As for the results of research regarding the implementation of the independent curriculum in Civics learning in class IV, it can be concluded that the implementation of the independent curriculum in Civics learning is fun, interesting learning that makes it easier for students to understand the lessons and can increase self-confidence, thinking abilities and learning outcomes. However, there are still several challenges such as limited resources and the need for additional training for teachers to achieve more optimal implementation.Downloads
References
Aisyah, N. (2022, Juli 11). Serba-serbi Mata Pelajaran SD dalam Kurikulum Merdeka, Ini yang Perlu Diketahui. Retrieved from Detik.com: https://www.detik.com/edu/sekolah/d-6172478/serba-serbi-mata-pelajaran-sd-dalam-kurikulum-merdeka-ini-yang-perlu-diketahui
Ardianti, Y., & Amalia, N. (2022). Kurikulum Merdeka Pemaknaan Merdeka Dalam Perencanaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 399-407.
Armawansyah, M. R. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Proses Pembelajaran DI Sdn 10 Alas. Mataram: Universitas Muhammadiyah Mataram.
Arrohmah. (2023, Juni 20). Kurikulum Merdeka: Pengertian, Tujuan dan Latar Belakang . Retrieved from arrohmah.co.id: https://arrohmah.co.id
Aurellia, A. (2022, Juli 18). Apa Itu Implemntasi? Pengertian, Tujuan, dan Contoh Penerapannya. Retrieved from Detik Jabar: https://www.detik.com/jabar/berita/d-6185222/apa-itu-implementasi-pengertian-tujuan-dan-contoh-penerapannya
Azmi, S. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan Merupakan Salah Satu Pengenjawantahan Dimensi Manusia Sebagai Makhluk Individu, Sosial, Susila, dan Makhluk Religi. Likhitaprajna, 77.
Gischa, S. (2023, january 6). Implementasi: Pengertian, Tujuan, dan Jenisnya. Retrieved from Kompas.Com: https://amp.kompas.com
Ina Magdalena., H. N. (2022). Pentingnya Evaluasi Dalam Pembelajaran Dan Akibat Memanipulasinya. Pendidikan dan Sains, 247.
Juniardi, W. (2023, january 8). Keunggulan Kurikulum Merdeka Beserta Manfaat dan Dampak Positifnya. Retrieved from Quipper : http://www.quipper.com
Jusuf, H., & Sobari, A. (2022). Pembelajaran Paradigma Baru Kurikulum Merdeka Pada Sekolah Dasar. Abdimas, 185-194.
Magdalena, I., & Ahmad Syaiful Haq, F. R. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganeraan Di Sekolah Dasar Negri Bojong 3 Pinang. Pendidikan Dan Sains, 420-422.
Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Basicedu, 7174-7187.
Rosa, N. (2023, july 12). Apa Itu Kurikulum Merdeka? Ini Pengertian & Prinsip Pembelajarannya. Retrieved from detik.com: https://www.detik.com
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.