ANALISIS FAKTOR INTERNAL DAN EKSTERNAL TERHADAP MINAT REMAJA UNTUK MELANJUTKAN PENDIDIKAN TINGGI DI DESA PAKA’AN LAOK KECAMATAN GALIS KABUPATEN BANGKALAN

Authors

  • Subyanto Prodi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan STKIP PGRI Bangkalan
  • Dian Eka Indriani Prodi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan STKIP PGRI Bangkalan
  • Sunardjo Prodi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan STKIP PGRI Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17158

Keywords:

Internal and External Factors, Adolescents' Interests, Higher Education

Abstract

This study aims to find out the internal and external factors that cause the lack of interest of adolescents in continuing their higher education in Paka'an Laok Village, Galis District, Bangkalan Regency. This type of research is descriptive qualitative research. The number of informants was 20 people, using 15 teenagers from Paka'an Laok Village as the main informants and 5 supporting informants, namely the parents of the teenagers and the head of Paka'an Laok Village. The data collection techniques used are observation, interviews and documentation. The results of the study show that: Internal factors that cause the lack of interest of adolescents to continue higher education in Paka'an Laok Village are: lack of motivation or desire to go to college and the desire to be independent by looking for a job. External factors that cause the lack of interest of adolescents to continue higher education in Paka'an Laok Village are: economic limitations or expensive education costs and environmental factors in Paka'an Laok Village where the average teenager chooses to work immediately.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atalia. (2018). Minat Tamatan SMA Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi: Lingkungan Teman Sebaya Dan Status Ekonomi. Journal of Multidicsiplinary Research and Development, 9-17.

Matondang, A. (2018). Pengaruh Antara Minat dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 24-32.

Zaki Al Fuad, Z. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas I SDN 7 Kute Panang. Jurnal Tunas Bangsa, 42-54.

Khoirul Bariyyah Hidayati, M. F. (2016). Konsep Diri, Adversity Quotient dan Penyesuaian Diri pada Remaja. Persona, Jurnal Psikologi Indonesia, 137-144.

Markowo, G. (2019). Psikologi Perkembangan Masa Remaja. TARBIYAH-SYARI'AH ISLAMIYAH, 04-30.

Siti Nurhasanah, A. S. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 128-135.

Matondang, Z. (2009). Validitas Dan Reliabilitas Suatu Instrumen Penelitian. Jurnal Tabularasa PPS UIMED, 87-97.

Karim, B. A. (2020). Pendidikan Perguruan Tinggi Era 4.0 Dalam Pandemi Covid-19 (Refleksi Sosiologis). Education and Learning Journal, 102-112.

Elfian, P. A. (2017). Peran Pendidikan Tinggi Dalam Meningkatkan Minat Masyarakat Untuk Produktivitas Pendidikan. 200-2015.

Denny Pratama, Y. P. (2021). Karakteristik Perkembangan Remaja. Edukasimu.org, 1-9.

Sary, Y. N. (2017). Perkembangan Kognitif Dan Emosi Psikologi Masa Remaja Awal. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6-12.

Suparno, M. H. (2023). Persepsi Masyarakat Terhadap Pentingnya Pendidikan Tinggi Untuk Kaum Perempuan. 1-7.

Yayan Alpian, M. S. (2019). PENTINGNYA PENDIDIKAN BAGI MANUSIA. Jurnal Buana Pengabdian, 2657-0203.

Rabiah, S. (2019). Manajemen Pendidikan Tinggi Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Sinar Manajemen, 58-67.

Sunjana, I. W. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Dasar, 29-39.

Ali, M. (2016). Membedah Tujuan Pendidikan Muhammadiyah. Jurnal Studi Islam, 43- 56.

Ahmad Taufiq, M. (2018). Paradigma Baru Pendidikan Tinggi dan Makna Kuliah Bagi Mahasiswa. Jurnal Politik dan Sosial Kemasyarakatan, 34-52.

Elizabeth Simatupang, I. Y. (2021). Merdeka Belajar Kampus Merdeka Terhadap Perubahan Paradigma Pembelajaran Pada Pendidikan Tinggi: Sebuah Tinjauan Literatur . Jurnal Bisnis, Manajemen dan Ekonomi, 30-38.

Chaira Saidah Yusrie, E. D. (2021). Pengembangan Kurikulum dan Proses Pembelajaran Pendidikan Tinggi: Kajian tentang Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia (KKNI). Religion Education Social Laa Roiba Journal, 52-69.

Dedi Susanto, R. M. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 53-61.

Muhammad Sobri, N. A. (2019). Pembentukan karakter disiplin siswa melalui kultur sekolah. Jurnal Pendidikan IPS, 61-71.

Downloads

Published

2024-09-16