PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE DAN PENGARUHNYA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN PPKN

Authors

  • Baiq Yulia Rahmatul Asrianti Universitas Mataram
  • Edy Herianto Prodi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Universitas Mataram
  • Sawaludin Prodi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Universitas Mataram
  • Lalu Sumardi Prodi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14135

Keywords:

Scramble Leraning Model, Learning Outcomes

Abstract

This research aims to determine whether there is an effect of the application of the scramble learning model on student learning outcomes in Civics subjects at SMPN 1 Sikur. The approach used is quantitative, with the type of quasi-experiment research using one group pretest-posttest design. The population was all VIII grade students at SMPN 1 Sikur consisting of 7 classes and the sample taken was one class, namely class VIII E. The research sample technique used purposive sampling technique. Analysis of research data using prerequisite tests, namely normality test, homogeneity test and hypothesis test. The results showed that there was an effect of the application of the scramble learning model on student learning outcomes in Civics subjects. This can be proven in the acquisition of t count> t table = 52.667> 2.001

Downloads

Download data is not yet available.

References

Harapan, I. K. M. P., Asri, I. G. A. A. S., & Kristiantari, M. G. R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Berbantuan Media Video Animasi Terhadap Kompetensi Pengetahuan PPKn. Media Komunikasi FPIPS, 17(2), 54–64.

Herianto, E. (2013). E-Learning, Implementasi Teknologi di Era Belajar: Kajian Pada Mata Kuliah Kurikulum PKN Di Jurusan PIPS FKIP Universitas Mataram. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Universitas Negeri Malang, 20(1), 1–8. http://journal.um.ac.id/index.php/pendidikan-dan-pembelajaran/article/view/3864

Herianto, E., Ismail, M., & Mustari, M. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Portofolio. 6(5), 4–7.

Ismail, M., Zubair, M., Rispawati, Herianto, E., & Alqadri, B. (2019). Pelatihan Pengembangan Metode Pembelajaran Inovatif Pada Guru-Guru Ma / M . Ts Pondok Pesantren Al Raisyiah Sekarbela Mataram. Prosiding Seminar Nasional FKIP Universitas Mataram, 11–12.

Kalsum, U., Sulistyarini, S., & Achmadi, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Scramble Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PPKn. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(9), 1–12.

Khatimah, K. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Scramble Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Siswa Kelas X Akuntansi 5 Di SMK NEGERI 1 GOWA. Jurnal Pendidikan Ekonomi.

Maulidia. (2018). Pengaruh model pembelajaran scramble tehadap hasil belajar siswa pada materi minyak bumi di kelas xi sma negeri 1 simpang ulim. 1–131.

Mida, S. P. S. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII Mata Pelajaran PKN Materi Pokok Demokrasi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Scramble di SD NEGERI KOMALA PAGI WAKATOBI. 1–10.

Rahmatia. (2021). Pengaruh penggunaan metode scramble terhadap motivasi belajar siswa kelas v madrasah ibtidaiyah darud da’ wah wal-irsyad parit kaddas kecamatan sungai batang.

Sawaludin. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Sarana Pembinaan Nasionalisme Pada Masyarakat Multikultural. Ilmiah Mandala Education (JME), 2(1).

Yahya, F. F. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Scramble Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Konstruksi Pemberitaan Stigma Anti-China Pada Kasus Covid-19 Di Kompas.Com, 68(1), 1–12.

Downloads

Published

2024-06-02

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 > >>